Hlavní obsah
Lidé a společnost

Dušičky nebo Halloween?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Zatímco připravujeme věnce na hroby při příležitosti památky všech zesnulých, ve školkách, školách i na jiných místech jsou vyhlašovány halloweenské akce, na které se těší zejména děti.

Článek

Dušičky versus Halloween

Dušičky připadají na 2. listopadu a církev se tak modlí za duše v očistci. Lidé na své blízké, kteří už nejsou mezi námi, vzpomínají u hrobů zapálením svíčky a položením čerstvých květin, věnců či jiných dekorací.

Halloween je původně keltský svátek, který se slaví 31. října, den před křesťanským svátkem Všech svatých. Keltové věřili, že se v tento den propojuje svět živých a mrtvých. Stavěli oltáře například se zvířecími lebkami, prostřednictvím nichž měli navázat spojení s mrtvými. Stavění oltářů se zachovalo dodnes, ale používají se k tomu vyřezávané dýně a svíčky.

Radostný Halloween ocení hlavně děti

Před zhruba dvaceti lety jsem k oslavám Halloweenu byla skeptická a řadila jsem se k té části populace, která si stěžuje, že přebíráme americké zvyky přesto, že máme Dušičky. Netajím se tím, že jsem vcelku konzervativní.

Poprvé jsem se s Halloweenem setkala v amerických filmech, knihách a v hodinách angličtiny na střední škole. Dlabání dýní a akce spojené s Halloweenem mě vážně nebraly.

Postupem času jsem tyto akce docenila, ale přišlo to teprve s dětmi, které jsou nadšené, že si na sebe mohou obléknout strašidelné kostýmy. Dcera má ve škole akci Zachraňme školu a za žádnou cenu si ji nechce nechat ujít. Bude to akce plná kostýmů, lektvarů, úkolů a na konci děti nemine ani odměna. Doufám, že se dětem skutečně podaří školu zachránit a nezůstane na ní jediné strašidlo.

Halloween pro mě symbolizuje veselí a pěknou tradici, kterou děti milují. Přes počáteční skepsi jsem nakonec ráda, že Halloween slavíme i u nás, v České republice.

Smutné Dušičky

Myslím si, že Dušičky by se neměly srovnávat s Halloweenem, i když oba svátky jsou si trochu podobné. V čem je tedy rozdíl? Osobně Dušičky vnímám jako smutný svátek, kdy stojíme na hřbitově a přehráváme si vzpomínky na blízké, kteří už s námi nejsou. V tento okamžik se neradujeme, neslavíme. Oslavy Halloweenu jsou mnohem veselejší.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz