Článek
Když jsem viděla plakát SPD, který ve svém článku níže sdílím prostřednictvím příspěvku na sociální síti X, nestačila jsem se divit a chvíli jsem doufala, že jde jen o hloupý a nekorektní žert. Hnutí SPD založené Tomiem Okamurou a Radimem Fialou je svou vyhraněností známé, ale čeho je moc, toho je příliš. Každý z nás si o kampani SPD může myslet své a já v následujícím textu napíšu, co si o ní myslím já.
Proč se hledají viníci?
Zdá se, že s klesajícími volebními preferencemi se nástrojem pro přilákání voličů stalo vyvolávání strachu a nenávisti. Na plakátu, který se ohrazuje proti migračnímu paktu EU, vidím xenofobní fotografii muže tmavé pleti s nožem potřísněným krví doplněnou svérázným komentářem, ke kterému se raději nebudu vyjadřovat. Hledání viníků tímto způsobem mi ale přijde zbytečné a je podle mého názoru za hranou toho, co by si politici měli dovolit.
Kampaň SPD je alegorií současného dění v naší zemi a reaguje na nezodpovědná rozhodnutí asociální vlády Petra Fialy a spol. Je to reakce na přijetí Migračního paktu EU, díky němuž bude každý rok do ČR proudit dav až 30.000 migrantů, které západní Evropa nechce. Každý zodpovědný… pic.twitter.com/xJHVHYqWTz
— Tomio Okamura (@tomio_cz) August 6, 2024
Plakát je neetický i znepokojivý
Musím ale uznat, že hnutí SPD se podařilo upoutat pozornost, ačkoliv u mě negativní. A o to asi nejspíš šlo. Myslím si, že jít cestou vyvolávání strachu je nepřijatelné a je dobře, pokud je tento přístup kritizován veřejností i politiky. Tento typ kampaně může přiživovat diskriminaci a nenávist vůči menšinám. Neměly by se politické strany snažit spíš o soudržnost ve společnosti?
Kampaň prý bude gradovat
Třešničkou na dortu je pak tvrzení mluvčí SPD Lenky Čejkové pro portál iDNES.cz, kterému sdělila, že kampaň bude ještě gradovat a „hlavní střelba“ teprve přijde. Vážně? To, co jsme měli možnost vidět, je slabý odvar toho, co má přijít? To snad ne! Mně plakáty kampaně SPD přijdou už takhle dost za hranou.
Vizuál proti migračnímu paktu a několik dalších se prý naštěstí na billboardech neobjeví. Dle slov mluvčí SPD byly „zcenzurovány“ dominantní billboardovou agenturou, což prý ovšem nebrání tomu, aby se plakáty šířily jinak.
Nedostatky ve zdravotnictví, o které v kampani vlastně vůbec nejde, sice nevyřeší „chirurgové“ z dovozu, jak je napsáno na xenofobním plakátu, ale řešením už vůbec není nenávistná kampaň.
Jak daleko si mohou politické strany dovolit zajít, aby získaly voliče na svou stranu?