Hlavní obsah

Mám ráda doktory s černým humorem. U jednoho jsem řešila vysoký tlak

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Z ordinace jsem odešla s léky na vysoký tlak, které mi pan doktor předepsal s notnou dávkou černého humoru. Je v pořádku, když si lékaři dovolí vtipy na hraně, nebo by měli raději brzdit?

Článek

Když jsem se vydala k lékaři kvůli nepříjemnému kašli, nečekala jsem, že odejdu s léky na vysoký krevní tlak. Věděla jsem, že ho mám vyšší – koneckonců jsem na něj před pár lety během těhotenství brala prášky, a dokonce jsem musela ležet v nemocnici na rizikovém oddělení pro nastávající maminky. Tehdy mi byly léky na tlak postupně vysazeny, ale dnes je po verdiktu lékaře beru znovu.

Netradiční rozhovor s lékařem

„Lauro! Než začneme řešit Váš kašel, pobavíme se o tom tlaku, který Vám sestra naměřila.“, začal lékař s lehkým úsměvem na rtech.

„Je to nutné, pane doktore?“, odpovídám neochotně, protože léky na tlak se mi brát nechtějí. Vždyť sama jsem si ho vždy naměřila pouze hraniční.

„Tak… Pokud nezačnete brát léky, mohlo by se stát, že zanedlouho proběhne dědické řízení.“ No vida, řekl mi to hezky naplacato! Lékaře jsem viděla poprvé, jeho styl komunikace s pacienty jsem neznala, ale brzy jsem se mu ráda přizpůsobila.

„Tak jo, napište mi je. Víte, ráda bych tady ještě pár let byla, a to dědické řízení nebudu riskovat.“

„Také bych byl rád. Píšu vám tedy nový revoluční lék – doposud netestovaný na myších.“ Říkám si, co to plácá, ale vidím, že samotného ho to pobavilo.

„To byl zase vtip, že?“ Raději jsem se zeptala, protože přeci jen, jistota je jistota.

„Samozřejmě, život je už tak dost vážný, takže trocha humoru nikdy neuškodí.“

Ale co když někomu černý humor nesedne?

Po návštěvě pana doktora jsem zjistila, že mi černé vtipkování vyhovuje, pokud je vkusné, nepřejde v hulvátství a není na úkor správně nastavené léčby. Černý humor může mnohdy prolomit ledy a odlehčit napjatou atmosféru. Jenže ne každý pacient ocení vtipy na hraně. Pokud si lékař dovolí tyto vtípky k pacientovi, kterého vidí poprvé, docela riskuje. Mohlo by se totiž snadno stát, že se netrefí do noty a spíš, než k uvolnění atmosféry dojde k tomu, že pacienta odradí a naštve. Je-li pacient citlivější, černý humor na něj může působit jako nevítaná ledová sprcha.

Závěrem

Lékaři by měli být opatrní zejména při prvním setkání s pacientem a po počátečním „oťukávání“ zvážit, jaký styl komunikace zvolit. Černý humor může být skvělým nástrojem pro navození přátelské atmosféry, ale stejně tak může ublížit, pokud se lékař netrefí do nálady nebo povahy pacienta.

Máte vlastní zkušenosti s lékaři s černým humorem? Pojďte své perličky sdílet s ostatními v diskuzi.

Anketa

Je pro Vás černý humor u lékaře vítaný?
Ano, prolamuje ledy.
100 %
Ne, doktor má hlavně léčit a být empatický.
0 %
Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz