Okolo Třeboně pěšky i na kole: safari, plavba lodí, bludiště i čerti

Foto: Epicwoman

Okolo Třeboně se nepasou jen koně. Zblízka můžete vidět i bizony, ale musíte za nimi vyrazit do vesnice, která se může pochlubit safari.

Třeboňsko je ideální lokalitou pro pohodové cyklovýlety po rovinaté krajině. Navíc, kde jinde si můžete říct, že jste za pouhých pár hodin obkroužili celý Svět?

V České republice jsem navštívila nejrůznější místa, ale jižní Čechy mě zatím víceméně míjely. Abychom letos objevili doposud nepoznanou část naší země, naplánovali jsme s dětmi dovolenou na Třeboňsku. Protože jsme si odtamtud odvezli spoustu zážitků, které máme čerstvě v paměti, rozhodla jsem se je sepsat do uceleného článku, který možná někomu z vás poslouží jako fajn tip na dovolenou či výlet. Budu psát o konkrétních místech, která jsme stihli navštívit, líbila se nám a myslím si, že stojí za návštěvu. Zmíním pár zajímavostí a postřehů z výletů na kolech, lodí i pěšky. Hledali jsme cíle vhodné především pro děti, ale když už jsme se v této krásné lokalitě nacházeli, byla by přeci škoda nepodívat se i na místa, kde se děti sice tolik nezabaví, ale maminka bude šťastná, když je uvidí.

Na kole okolo Světa a ještě dál

Po první noci v našem apartmánu ve vesnici Kojákovice, vzdálené asi 10 km od Třeboně, jsme vyrazili na cyklovýlet k rybníku Svět, který je skvělým cílem pro cyklisty i pro pěší. Abychom se s dětmi vyhnuli silničnímu provozu, zvolili jsme projížďku lesem. Upřímně nevím, jestli to byla dobrá volba pro někoho, kdo není zvyklý na nekomfortní situace a zablácené boty, ale zážitek to rozhodně byl. A to dost intenzivní, protože průjezd hlubokými kalužemi nebyl snadný a navíc si na nás smlslo neskutečné množství komárů, díky kterým nám tato část výletu připadala nekonečná přesto, že nešlo až o tak dlouhý úsek.

Repelent jsme bohužel zapomněli doma a v obchodech byly přípravky proti komárům vyprodané. Za pár dnů jsme vypadali jako po prodělaných neštovicích a kromě zážitku, na který budeme ještě dlouho vzpomínat, máme také ponaučení pro příště. Bez repelentu ani krok! I přes tyto malé nástrahy byl cyklovýlet k rybníku Svět úžasný. Cestou jsme v polích potkali čápy, malé žáby a pasoucí se koně.

Po přestávce na oběd jsme se vydali zpátky. Svět jsme sice viděli jen z hráze, ale celý jsme jej obkroužili o pár dnů později. Byla to fajn projížďka, cestou jsme si zobli borůvky a tuto trasu s přehledem zvládl i pětiletý syn.

Foto: Epicwoman

Maximální hloubka v rybníku Svět je prý 5,2 metru a pod hrází můžete vidět funkční sádky.

Další den byl naším cyklocílem Safari resort Hluboká u Borovan. Tady se nám moc líbilo. Kromě prozkoumání dětského hřiště děti mohly nakrmit kozy, svézt se na oslíkovi nebo mrknout na velbloudy. Mile nás překvapila cesta terénním vozem po safari, kdy jsme s průvodcem viděli jeleny, daňky, muflony, divoká prasata i bizony zblízka.

Offroad safari pro nás byl velký zážitek.

Bez kol za zábavou i poznáním

Po předchozích dnech strávených v sedle bicyklu jsme potřebovali trochu vydechnout, a proto jsme se vydali na nenáročnou vyhlídkovou plavbu po rybníce Svět. Nalodili jsme se v přístavu u hráze kousek od sochy Jakuba Krčína. Svět jsme obepluli za necelou hodinu a na lodi jsme využili možnosti občerstvení.

Foto: Epicwoman

Pokud je příznivé počasí, loď Petr Vok vyplouvá každý den v celou hodinu a lodní lístek zakoupíte přímo na palubě.

Obludiště Dolní Pěna

Dalším výletem, který mohu vřele doporučit pro rodiny s dětmi, je zábavní park Obludiště Dolní Pěna, kde se zabaví děti i dospělí. My jsme tady strávili celé odpoledne. Dolní Pěna je nedaleko Jindřichova Hradce a z Třeboně sem dojedete autem asi za 30 minut. Nejlepšími atrakcemi celého areálu pro nás byly:

1. Největší habrové bludiště ve střední Evropě čítající tři kilometry cestiček s 12 000 habry. Na cestu dostanete mapku, hledáte Obludy, po jejich objevení si zapisujete klíčová slova a luštíte citát. Bludiště jsme zdolali zhruba za hodinu.
  2. Kulidrom je velmi oblíbená a rozsáhlá kuličková dráha. V automatu si koupíte velkou dřevěnou kuličku a můžete si hrát, jak dlouho chcete. Doporučuji ji podepsat jménem dítěte nebo jinou poznávací značkou. Snadno se totiž může stát, že vám vaši kuličku vezme někdo jiný, byť bez zlého úmyslu.
  3. Vory na rybníčku. Nastoupíte na vor a pomocí lana se dostanete na druhý břeh a zase zpět. Díky tomu, že jsou vám k dispozici dva vory, lze uspořádat i závody.

Na průlet areálem můžete kouknout na mnou vytvořeném krátkém videu zde na instagramu.

Zámek v Třeboni

Prohlídek interiérů hradů a zámků se účastníme výjimečně, ale ráda se podívám zvenku s tím, že předtím si vyhledám alespoň pár informací. Třeboňský zámek patří k největším zámeckým komplexům České republiky. Pokud se děti nebojí, mohou zde navštívit Čertovské sklepení, kde v přítmí uvidí nejrůznější čerty inspirované pohádkami Josefa Lady a Jana Drdy.

Foto: Epicwoman

Na zámku Třeboň mohou děti nahlédnout na zdařilou expozici v Čertovském sklepení nebo se svézt na dřevěném kolotoči.

Následující místa už nebyla tolik zajímavá pro děti, ale já jsem ráda, že jsem si i k nim našla cestu.

Schwarzenberská hrobka

Ke Schwarzenberské hrobce v Domaníně jsme vyrazili pěšky z hráze rybníka Svět. Dozvěděli jsme se, že tato hrobka byla postavena, když z prostorových i hygienických důvodů přestal jako pohřebiště vyhovovat kostelík sv. Jiljí u Domanína. Stavba trvala necelé tři roky (1874-1877) a v kryptě odpočívá 26 členů rodu Schwarzenbergů. Překvapilo nás, že ačkoliv hrobka vypadá jako z kamene, ve skutečnosti byla postavena z cihel. Kamenného vzhledu stavitelé docílili tak, že strukturu vypichovali ručně svazky rákosu a husími brky.

Foto: Epicwoman

Dominantou v kapli Schwarzenberské hrobky je novogotický oltář z bílého pískovce, sádry a mramoru.

Dům Štěpánka Netolického

V domě č. 89 na dnešním Masarykově náměstí žil jeden z nejznámějších českých rybníkářů Josef Štěpánek Netolický. Od roku 1963 je dům památkově chráněn a dnes slouží jako Centrum Třeboňského rybníkářského dědictví, ve kterém najdete stálou interaktivní expozici věnovanou rybníkářství a především dílu Štěpánka Netolického.

Foto: Epicwoman

Dům Štěpánka Netolického je na fotografii uprostřed.

Červená Lhota

Vodní zámek Červená Lhota je místo, které jsem už dlouho toužila navštívit a cestou z dovolené se tento sen stal skutečností. Červený zámek byl původně tvrzí vybudovanou ve 14. století na skalnatém útesu a ta byla teprve po roce 1530 přestavěna na zámek, který si asi spousta z nás spojí hlavně s pohádkou Zlatovláska, která se tady natáčela v roce 1973.

Foto: Epicwoman

Týden s dětmi na Třeboňsku se mi moc líbil a v jižních Čechách jsme rozhodně nebyli naposled. Těším se, až v nich příště prozkoumám další krásná a zajímavá místa.