Článek
Sleva na příští nákup: Radost nebo frustrace?
Radost ze slevy na účtence máte pouze do doby, než si uvědomíte, že jste ji zase nechali doma. Jedním z bolavých míst při nakupování je způsob odměňování věrných zákazníků. Představte si dvě situace, které jsem zažila na vlastní kůži.
- Jdete do supermarketu, nakoupíte za více než 500 Kč a na účtence se spolu s položkami objeví slevový kupón v hodnotě 50 Kč na příští nákup. Jupí, ale má to jeden háček. Přestože vlastníte věrnostní kartu, sleva končí na papírové účtence. Nešťastný způsob odměny, který snadno ztratíte nebo si odměny ani nevšimnete a rovnou ji hodíte do odpadkového koše.
- Podobný scénář se opakuje v obchodě s oblečením a domácími potřebami. U pokladny z peněženky vyštracháte věrnostní kartičku a po zaplacení nákupu dostanete dva papírky, které vyjely z kasy – 20% sleva na kalhoty a další kupón už ani nevím na co, přičemž každý má jinou dobu platnosti.
Chci slevu bez zbytečných komplikací
Já na jedné straně chápu, že někdy je potřeba projevit trochu snahy, abyste si slevu zasloužili a také vím, že pečení holubi většinou nelítají přímo do pusy. Na druhé straně si myslím, že odměny v podobě slevy by měly být vždy radostí, ne komplikací. A ruku na srdce. Kolik z vás si ty papírky doopravdy schová, pamatuje na jejich podmínky a včas je využije? Osobně vnímám dva základní aspekty, proč mi papírové slevy nevyhovují.
- Ztráta: Často se mi bohužel stane, že papírek někde ztratím.
- Expirace: Když si konečně uvědomím, že mám někde kupón se slevou, zjišťuji, že právě včera vypršela jeho platnost. No nenaštvalo by vás to?
Papírové slevy jsou přežitek
Většina obchodů v dnešní době používá věrnostní karty a mobilní aplikace, a já proto nechápu, proč se stále u některých obchodníků setkáváme se slevami na papírových účtenkách, které by se mohly automaticky připsat na věrnostní kartu a sleva by tak byla pohodlně dostupná v mobilní aplikaci. Ona to není žádná novinka. Spousta obchodů už takto funguje a přínos v podobě lepšího zážitku z nakupování je obrovský.
- Přehlednost: Všechny slevy a odměny jsou viditelné na jednom místě
- Praktičnost: Nemusíte myslet na to, že kdovíkde máte papírový kupón se slevou. Nemusíte být naštvaní, že ho nemůžete najít nebo právě skončila doba jeho platnosti.
- Spokojenost zákazníků: Jednodušší systém vylepšuje zážitek z nakupování.
Chápu, že digitalizace není pro každého a dokážu si představit, že zejména starší generace ocení spíše papírovou formu odměny. Z tohoto důvodu bych papírové slevy asi úplně nerušila. Pokud je ale člověk vlastníkem věrnostní karty, kterou si při nákupu pípl, sleva by se mu měla propsat také na kartu. Bylo by super, kdyby k jejímu uplatnění stačila právě věrnostní kartička.
Závěrem
Pokud chtějí obchody své zákazníky skutečně odměnit, měly by přemýšlet nad tím, jak jim to zjednodušit. Zákazníci by měli mít pocit, že si jich obchodníci váží, ale to se nestane tak, že se budou muset prohrabovat hromadou účtenek, aby získali svou slevu.
Máte také zkušenosti s papírovými slevami? Vyhovuje vám? A jak si představujete ideální systém odměňování zákazníků?