Článek
Naskenovat více položek najednou? Snad nechci zas tak moc! Přesto je to ve spoustě obchodních řetězců v Česku nemožné a zákazník musí čelit nepříjemnostem. Také jste už tento pocit zažili? Než naskenujete všechny položky vašeho nákupu, nejraději byste z obchodu utekli, abyste tam nevystáli důlek.
Neefektivní nákup
Jsem si jistá, že nejsem sama, kdo se s tímto nedostatkem u samoobslužných pokladen setkal. Už jsem si zvykla například na to, že u některých položek musím naťukat číselný kód z čárového kódu, protože na zboží je pro skener špatně čitelný a zrovna tohle mě nijak zvlášť neomezuje.
Ale co mi přijde doopravdy smutné je fakt, že technologie, která má v dnešní době šetřit čas a peníze, přináší frustraci zákazníka a neefektivní odbavení nákupu.
Jak to funguje v praxi?
Jen si to představte. Vyrazíte na nákup a do nákupního vozíku začnete vkládat běžné potraviny. Jdete okolo pudinků, vzpomenete si, že doma už žádné nemáte a bylo by fajn udělat zásobu. Ve vozíku máte najednou deset stejných pudinků a pokračujete k regálu s jogurty, které jsou zrovna v akci. Vezmete jich dvacet, protože je snídá celá rodina a ani při tomto počtu nestihnou vyexpirovat. Jogurty, které běžně kupujete, jsou spojené po dvou a vy si hned neuvědomíte, že u samoobslužné pokladny to za chvíli nebude snadné. Protože budete slavit Silvestra a jedete na chalupu se známými, berete ještě třeba karton nějakých limonád.
Máte vše, co jste chtěli a ze zvyku jdete na samoobslužnou pokladnu, i když jste si možná mohli stoupnout do dlouhé fronty lidí čekajících u kasy s paní pokladní. Neudělali jste to, protože jste zapomněli myslet o pět kroků dopředu.
Nu což, stalo se, takže začínáte se skenováním potravin. Jako první vám pod ruku přijdou pudinky a u osmého si uvědomíte, že vás štve čas strávený skenováním jedné položky pořád dokola. Ale nenaděláte nic, hromadně to nejde. Možná by vám pomohla prodavačka, která na chod samoobslužných pokladen dohlíží, jenže ta právě vysvětluje staršímu pánovi, jak má naklikat rohlíky.
No nic, pudinky máte namarkované a do ruky berete jogurty. Jak už jsem napsala, ty jsou spojené po dvou, a protože nemáte možnost hromadného skenování, nezbývá vám nic jiného než každou dvojici jogurtů rozlomit. V našem případě dvaceti jogurtů to znamená deset rozlomení. Uf, tak takhle jsem si to tedy nepředstavovala a abych řekla pravdu, už vůbec nemám chuť řešit limonády.
Mám dost. Za mnou stojí dlouhá fronta, paní prodavačka vyměňuje pásku u vedlejší pokladny a já to vzdávám. Karton limonád v obchodě nechávám, protože se mi nedaří naskenovat ho v celku. Příště budu chytřejší, stoupnu si ke kase, u které mi nákup odbaví prodavačka a já nebudu muset hnout prstem.
Náš zákazník, náš pán
Samoobslužné pokladny mají velký potenciál zlepšit nakupování, ale omezení, kterým je například nemožnost hromadného skenování, přináší spíš znechucené zákazníky. Ti by přeci neměli být trestáni za to, že si zvolí moderní způsob nakupování na samoobslužné pokladně.
Nemyslíte si, že spokojený zákazník by měl být na prvním místě a jeho potřebám by se mělo naslouchat? Nevěřím, že funkce hromadného skenování zboží by byla technicky nemožná, a proto doufám, že se jednou dočkáme zlepšení.