Hlavní obsah
Názory a úvahy

Antibiotika na všechno

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Steve Buissinne / Pixabay

Berete antibiotika jako lentilky? A je to skutečně potřeba?

Článek

Na napsání tohoto článku mě inspiroval příběh jedné kamarádky, ale k tomu se dostanu za chvíli, nejprve obecně.

Myslím, že v tomto období je v blízkém okruhu lidí každého z nás alespoň jeden člověk, který kašle, má rýmu, bolí ho v krku, nebo třeba jen chraptí a stěží se mu mluví. Zkrátka chřipková sezóna je v plném proudu. Už téměř ani nerozlišujeme, zda se jedná opravdu o chřipku, nebo o covid, ale příznaky jsou dosti podobné. Pokud léčbu zanedbáme, může se stát, že onemocnění postoupí až na plíce, a ano, na zápal plic poté můžeme dostat antibiotika, to je naprosto v pořádku. Je ale potřeba předepisovat antibiotika i na obyčejnou chřipku?

Sama jsem tento měsíc stonala. Začalo to únavou, zimnicemi a suchým kašlem. Zimnice rychle pominuly, ale suchý kašel přešel na vlhký, a ten se mě držel další zhruba 2 týdny. Pomohly mi volně dostupné léky z lékárny, které jsem si nechala doporučit. Nezávisle na mně měla velmi podobné příznaky i moje kamarádka. Protože pracuje s dětmi, potřebovala si nechat napsat neschopenku, proto si zašla k lékařce. Popsala jí, jaké má problémy, a co se nestalo. Doktorka jí bez jakéhokoliv bližšího vyšetření automaticky předepsala antibiotika. Jako vážně? Chřipka je snad virového původu, nebo se pletu?

Nejsem odpůrce antibiotik, to vůbec ne. Jsem moc ráda, že tu antibiotika máme, a že díky nim přežíváme nemoci, na které se dříve umíralo. Vždy, když bylo potřeba a měla jsem zvýšené crp nebo potvrzený bakteriální zánět, bez jakéhokoliv dalšího experimentování jsem poctivě antibiotika brala. Zároveň je ale všeobecně známá informace, že nadměrné a zbytečné užívání antibiotik škodí. Antibiotika totiž vymýtí i prospěšné bakterie, a tím narušují naši střevní mikroflóru.

Teď ale zpět k příběhu. Kamarádka odcházela od doktorky s předepsanými antibiotiky, ale vrtalo jí hlavou, zda je vůbec vlastně má brát. U doktorky byla slušná a nic nenamítala. Protože jí to ale nedalo, spolu s antibiotiky si v lékárně zakoupila ještě volně prodejnou variantu CRP testu na doma. A jak jí tento test vyšel? Samozřejmě, že negativně. Rozhodla se tedy, že namísto antibiotik raději přistoupí k volně prodejným lékům proti nachlazení. To ale není konec.

Za týden šla ke stejné doktorce na kontrolu. Zmínila se, že jí je lépe, jen se jí stále trochu drží mírný kašel. A víte, co se stalo? Představte si, že jí doktorka navrhla vyzkoušet další jiná antibiotika. Když mi to vyprávěla, nevěřila jsem vlastním uším…

Poslední roky lékárny mají problémy s nedostatkem antibiotik. A tušíte, co by mohlo být příčinou? Třeba zrovna tohle. Antibiotika jsou pak vyprodána těmi, kteří je užívají zbytečně, a na ty, kteří je skutečně potřebují, už nezbydou…

Nadužívání antibiotik může být do budoucna velkou hrozbou, protože zbytečným užíváním si vytváříme na antibiotika rezistenci, a ve chvíli, kdy je budeme skutečně potřebovat, nám pak nemusí zabírat. Dle článku vydaným Ministerstvem zdravotnictví se za několik let může stát právě rezistence na antibiotika nejčastější příčinou úmrtí. Už v roce 2050 by celosvětově mohlo zemřít kolem 10 milionů lidí jako důsledek této rezistence. V České republice je antibiotická rezistence dokonce častější příčinou smrti než autonehody.

Zvažte tedy, prosím, zda antibiotika budete brát jako lentilky, a pokud už je přeci jen budete potřebovat, berte je poctivě dle pokynů svého lékaře, protože i nesprávným užíváním může vznikat rezistence.

Anketa

Myslíte si, že jste někdy brali antibiotika zbytečně?
Ano
100 %
Ne
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasoval 1 čtenář.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz