Hlavní obsah
Umění a zábava

Zemřel Brumbál aneb zavzpomínání na prvopočátky Harryho Pottera

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Foto: Unsplash

Druhý herec Albuse Brumbála před pár dny zemřel. Jací herci ztvárnili postavu Brumbála a jak to vypadalo, když mánie Harryho Pottera začínala?

Článek

Před pár dny média zveřejnila, že ve věku 82 let zemřel představitel postavy Albuse Brumbála, herec Michael Gambon. Pamatuji si to jako dnes, kdy se objevila stejná informace v roce 2002. Irský herec Richard Harris ztvárnil postavu Brumbála v prvních dvou dílech Harryho Pottera, Harry Potter a Kámen mudrců a Harry Potter a Tajemná komnata. Po jeho smrti se od třetího dílu Harryho Pottera nejen změnilo herecké obsazení Albuse Brumbála, ale zároveň i režisér filmu z Chrise Columba na Alfonse Cuaróna. Tím se změnila i tvář celého filmu, nebo alespoň tak jsem to vnímala. První dva díly byly světlejší a pohádkovější a od třetího dílu atmosféra filmu začala být více ponurá a žánrově se začala blížit spíše thrilleru.

Vnímání dvou Brumbálů

Protože jsem během svého dospívání vyrůstala v době, kdy mánie Harryho Pottera vznikala, podobu Brumbála jsem si nejprve idealizovala ve své hlavě podle toho, jak bylo popsáno v knize od J. K. Rowlingové. Představovala jsem si starého inteligentního muže s bílými vlasy, dlouhým plnovousem, v čarodějnickém hábitu a s hodným výrazem v obličeji. Moji vizi mi určitě film splnil. Na film Harry Potter a Kámen mudrců jsem šla tenkrát do vyprodaného kina se svým bratrancem a vzpomínám si, že jsem odcházela sice spokojená, ale s pocitem, že kniha mi dala větší zážitek. Postavu Brumbála jsem si ale každopádně zamilovala. Herec Richard Harris do filmu dokonale zapadl a nedokážu si představit lepší herecké obsazení. Proto jsem byla pak zklamaná, když jsem se dozvěděla, že od třetího dílu ho už bohužel neuvidíme.

Ostatní hlavní herci zůstali, ale vzhled Albuse Brumbála byl najednou jiný. Musím se přiznat, že ve třetím díle to byl pro mě šok a nemohla jsem si na to vůbec zvyknout. Jsem ale ráda, že tento herec dohrál až do samého konce, do osmého dílu, a nemusela jsem si tak zvykat na žádného dalšího Brumbála.

Pro mě osobně víc „brumbálovsky“ působil první herec Richard Harris, ale bylo to asi především tím, že byl první. Druhý herec Michael Gambon byl s filmem spjat ještě víc, protože se objevil v šesti dílech z osmi. Své role se zhostil skvěle a stala se pravděpodobně vrcholem jeho herecké kariéry.

Prvopočátky Harryho Pottera

Jsem moc ráda, že jsem měla to štěstí s Harrym Potterem vyrůstat. Jak rostl chlapec v knize, stejně tak v podobném věku jsem byla já s ním, proto mi i vyhovovalo, že první díly byly pohádkovější, ty další akčnější a dobrodružnější.

O knize jsem se jednoduše dozvěděla tak, že ji četly mé kamarádky. Jako první jsem k Vánocům dostala druhý díl, takže jsem knihy četla trochu nesystematicky, začínala jsem Tajemnou komnatou, pokračovala Kamenem mudrců a od třetího dílu už navázala ve správném pořadí. Ač jsem začala neobvykle dílem druhým, nikdy jsem neměla pocit, že bych se v ději ztrácela, ale určitě bylo dobré si k dovysvětlení první díl přečíst. Ve chvíli, kdy jsem měla přečtené první dva díly, pak teprve začaly vycházet filmy.

Harry Potter byla dřív opravdová mánie. Bylo to něco, o čem každý věděl a na co stály davy lidí. Když vycházela nová kniha, knihkupectví o půlnoci otevírala a dávala prvním kupujícím ke knize něco zdarma. Sama jsem si takhle o půlnoci vystála frontu, abych nejen knihu měla mezi prvními, ale zároveň k ní dostala triko s Harrym Potterem. Sály kin byly vyprodané, když vycházely nové filmy, všude se o tom mluvilo a obdivovatelé se vždy nemohli dočkat nového dílu. Já a mí vrstevníci jsme nečetli knihy pouze jednou, ale několikrát, doma jsme měli videokazety Harryho Pottera a naši rodiče vždy věděli, s čím nám o Vánocích zaručeně udělají radost.

Foto: Foto: Unsplash

Edinburgh

Kam za atmosférou Harryho Pottera

Samozřejmě, že za atmosférou Harryho Pottera se lze vydat přímo do natáčecího studia v Londýně, kde si můžete udělat velice oblíbenou fotku na nástupišti 9¾, ale pokud chcete do města, kde na vás bude atmosféra knih jen dýchat, vydejte se do Edinburghu. Byla jsem velmi překvapena, že jsem si o městě ani nemusela nic hledat, vlastně jsem o spojitosti Edinburghu a Harryho Pottera ani nepřemýšlela, ale jen co jsem si město prošla, objevila jsem plno míst, kde jsem si připadala jako v ději Harryho Pottera, jedná se např. o hřbitov, který vypadal jako ten, kde bojoval Harry s Voldemortem, nebo o sochu poháru, který vypadal přesně jako Ohnivý pohár.

Poté jsem si našla, že J. K. Rowlingová se při psaní inspirovala právě místy v Edinburghu, a dokonce i části knih tam přímo psala. Kde se pohybovala nebo kde sepisovala kapitoly knih, se můžete dozvědět také na místní komentované prohlídce „Po stopách Harryho Pottera“. Sama jsem takovou prohlídku absolvovala a byl to pro mě velký zážitek.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz