Článek
Nejsou však jediní, kdo hledá podporu pro svou agendu v náboženských kruzích. V posledních letech rozšiřují antidemokratičtí aktéři, z nichž mnozí mají spojení s Čínskou lidovou republikou, rozsah svých aktivit, aby uplatňovali politický vliv skrze náboženské komunity.
Jaké jsou širší souvislosti?
Čtyři prezidentští kandidáti pro volby v roce 2024, William Čching-te Laj (賴清德), z Demokratické Progresivní Strany (DPP), Chou Jou-i (侯友宜) z Kuomintangu (KMT), Kche Wen-če (柯文哲) z Tchajwanské lidové strany, a nezávislý kandidát, který nedávno oznámil svou kandidaturu na tchajwanského prezidenta, Terry Kou (郭台銘), pokračují v celostátních návštěvách hlavních tchajwanských náboženských míst. Teprve nedávno William Laj navštívil chrám Chuo Šeng ve čtvrti Ta-an v Tchaj-peji, který je oblíbený mezi hasiči, nejbližší příznivci Kche Wen-čeho navštívili chrám Kuan Ti v Xin-ču, Chou Jou-i se modlil v chrámu C'feng v Pching-tungu a Terry Kou mluvil ke svým příznivcům v chrámu Cch'-Chuej v okrese Pan-čchiao v Nové Tchaj-peji. Také prezidentka Cchaj Jing-wen (蔡英文) navštívila chrám Tchaj-šeng v okrese Ťia-i na podporu zákonodárce DPP Cchaj I-jü (蔡易餘).
Synkretismus definuje tchajwanskou náboženskou krajinu. Podle statistik z roku 2021 se 27,9 % Tchajwanců hlásí k tradičnímu lidovému náboženství, 19,8 % k buddhistům, 18,7 % k taoistům a 23,9 % se nehlásí k žádné víře. Zároveň je malý rozdíl mezi praktikováním buddhismu, taoismu a lidových náboženství. S 15 186 chrámy a kostely na Tchaj-wanu, včetně 9 717 taoistických a 2 281 buddhistických chrámů, hrály náboženství a související prohlídky chrámů vždy důležitou roli v tchajwanské politice. Komunity seskupené kolem chrámů jsou nástroji, jimiž si politici zajišťují hlasy.
Návštěvy politiků v chrámech zahrnují bohoslužby, modlitby, symbolické obětiny a apely na nejuctívanější božstva, aby získali volební podporu. Názory místních a národních náboženských vůdců na prezidentské kandidáty přitahují pozornost tradičních i sociálních médií a mají dopad na veřejné mínění, jako například výrok zesnulého buddhistického mistra Sing-jüna (星雲), stoupence KMT, který prohlásil že Cchaj Jing-wen je ztělesněním bohyně Matsu, jež předpověděla její vítězství v roce 2016. Náboženská místa slouží také jako bezprostřední pódium pro dramatické střety prezidentských adeptů. K takovému incidentu došlo v červenci 2023, kdy Kche Wen-če a Chou Jou-i navštívili chrám Č'-nan v Tchaj-peji ve stejnou dobu, což vyvolalo napětí. V jiném případě vyvolala nepřítomnost Chou Jou-ie na oslavě městského boha v okresu Ťin-men, který je považován za baštu KMT, spekulace médií o jejích možných důvodech.
Proč je to důležité?
Nadcházející prezidentské volby na Tchaj-wanu ovlivní nejen politickou budoucnost Tchaj-wanu, ale také trajektorii vztahů mezi Washingtonem a Pekingem.
Zatímco návštěvy chrámů a související akce jako prostředek k získání lidových hlasů byly vždy nedílnou součástí prezidentských kampaní hluboce zakořeněných v tchajwanském sociokulturním a politickém kontextu, existují závažné obavy, že se Čína pokusí prosadit vlastní propagandu a změnit preference voličů skrze činnosti v rámci tchajwanských základních organizací, včetně místních chrámů. Úplný rozsah těchto aktivit a rozsah politického vlivu je třeba teprve odhadnout. Nicméně podle zprávy Information Operations Research Group (IORG) lze pozorovat neustálý nárůst čínských snah kooptovat náboženská místa a organizace, aby ovlivňovaly tchajwanskou politiku.
Tento článek je součástí brífinku Bezpečnostního centra Evropské hodnoty Indo-pacifik aktuálně.