Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Média se mýlí, naděje trvá. Reebok objednávky potvrdil a „omylem“ je zrušil

Foto: Fénix Popelavý, AI Midjourney

E-shop, který o víkendu prodával část zboží za stejné ceny v korunách jako v eurech, rozesílá informace o nešťastném zrušení objednávky v důsledku technické chyby. Tvrdí, že se s tím nedá nic dělat.

Článek

Také z většiny českých médií to vypadá, že zákazníci Reeboku nemají šanci. Podle obchodních podmínek Reeboku se prý smlouva uzavírá až odesláním zboží a Reebok prý objednávky nepotvrdí. Novináři a spotřebitelské organizace také spekulují, že Reebok bude argumentovat tím, že kupující nemohli postupovat v dobré víře.

Realita je odlišná.

Smlouva se uzavírá v okamžiku objednávky

V první řadě si musíme říct, že smlouva o koupi mezi Reebokem a jednotlivými kupujícími uzavřena byla. Bod obchodních podmínek, podle kterého se smlouva uzavírá až odesláním zboží, je patrně neplatný. Jde totiž o zakázané zneužívající ujednání, které by krátilo zákonná práva spotřebitele.

Obchod všechny objednávky potvrdil

Reebok kupujícím automaticky zaslal potvrzení objednávky včetně cen s tím, že na přípravě objednávky pracuje. Je tedy zřejmé, že objednávku nejen přijal, ale vyjádřil úmysl ji doručit. Od té chvíle může objednávku zrušit jen velmi obtížně, i když v daném případě to možné bylo a možná pořád je.

Foto: Felix Popelavý

Tuto zprávu obdržel každý kupující ihned po objednávce. V předmětu stojí, že objednávka je potvrzena.

Mohli tvrdit zneužití svého omylu, místo toho uvádějí v omyl

Proti zneužití chyb nakupujícím, například zjevně chybně uvedené ceny, se totiž prodávající samozřejmě může bránit. Média a spotřebitelské organizace shodně uvádějí, že Reebok by měl argumentovat tím, že kupující vědomě zneužili jeho omylu v nacenění zboží.

V Reeboku ale zjevně česká média nečtou a svůj dost možná miliardový průšvih se rozhodli řešit „selským rozumem“: tvrdí, že „bohužel došlo ke zrušení objednávek v důsledku technické chyby“.

Foto: Felix Popelavý

Zrušení objednávky: mrzí je to, prý to neměli v úmyslu, ale nějak se to smazalo. Za mne tři zjevné lži.

Toto tvrzení ale jako důvod nedodat zboží rozhodně neobstojí. Naopak, může „šalamounskému“ Reeboku nadělat pořádné potíže.

Jde totiž o jasnou klamavou praktiku s cílem vyhnout se plnění smlouvy a řešení svých vlastních chyb. Z pozice smluvní strany, která byla v právu, se posouvá do pozice strany, která jedná protiprávně.

Její odstoupení na základě smyšleného důvodu ani nemůže být platné.

Ani po upozornění se nezdá, že by na tom Reebok plánoval cokoliv měnit. Na reklamace a poukazy na nezákonnost jednání reaguje konstatováním ve smyslu, že ho to mrzí, ale nemůže objednávku obnovit a rád pomůže s novou.

Jinými slovy: znovu lže.

Foto: Felix Popelavý

E-mail, kterým Reebok odmítá splnit údajně omylem zrušenou objednávku. A, chápu-li dobře, nabízí pomoc pro případ, že by kupující neuměl používat e-shop. Zpráva je předepsaná a rozesílají ji bez ohledu na argumentaci jejich závazkem i zákonem.

Ještě není konec

Podle většiny právních analýz, kterých se za posledních pár dní vyrojily tucty, se Reebok dopouští chyby, že neargumentuje omylem v ceně, kterého si ho kupující měli být vědomi. Kupující a novináři si toho převážně nevšimli — snad protože ony analýzy četli a předpokládali, že v případě zrušení objednávky není možnosti obrany. To ale platilo právě jen pro odstoupení kvůli omylu v ceně.

Tvrzení, že „objednávku jsme omylem smazali a nemůžeme ji obnovit“, není ani tak neprůstřelné, jako spíš děravé. Vykukové z Reeboku k němu dokonce připojují výpis objednávky, takže je zřejmé, že obnova je možná.

Všichni jsme tak trochu předpokládali, že Reebok bude jednat chytře a řešení dá připravit schopnému právníkovi, zvlášť když mu jde o obrovský balík peněz. Jenže ono to vypadá, že v Reeboku situaci „řeší“ nějaký manažer s přebujelou sebedůvěrou, který nezná evropské spotřebitelské právo a nesleduje česká média, takže v panice z miliardového průšvihu vymyslel zoufalou fintu.

Připadá mi, že našel cestu, jak celou kauzu prohrát.

Těším se, až si toho začnou všímat právníci a novou situaci zanalyzují. Šance, že by kupující své objednávky nakonec obdrželi, je nejspíš i nadále nízká. Už ale není nulová.

Naděje těch, kdo objednávku brali jako lístek do loterie, žije.

Anketa

Měli by kupující dostat své objednávky?
Ano
28,6 %
Ne
7,1 %
Pouze ti, kteří to nepřeháněli
64,3 %
Celkem hlasovalo 14 čtenářů.

Autor je aktivní úspěšný reklamátor. Na Reeboku si v neděli objednal dětskou obuv za 125 Kč .

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz