Článek
Doživotní čestný prezident Filip Turek označil stranu Motoristé sobě za ODS revival. Z kongresu strany jsme se od předsedy Petra Macinky dozvěděli, že plánuje přetáhnout voliče ODS.
Oboje musí být rajská hudba pro uši prezidenta Václava Klause, který ODS zhrzeně opustil, „aby probíhající přeměně ODS ze strany pravicové a občanské ve stranu politického středu a stranu spíše lobbyistických zájmů než idejí nestál v cestě…“
Není překvapením, že Motoristy podporuje. Turek jej veřejně adoruje, Macinka je dokonce mluvčím Institutu Václava Klause — už delší dobu je Klausovými ústy a ví naprosto přesně, co si ješitný exprezident přeje. Imponoval mu řečmi o autentické pravicové straně a vstřícnosti k velkému byznysu.
Slova, která přesvědčila Klause s jeho prořídlou družinou, však nejspíše nebudou schopna přetahovat voliče současné ODS. Vždyť ten, kdo jako prioritu vidí zastavit Evropskou unii a ochranu životního prostředí, mohl stranu opustit už několikrát; zejména ale v roce 2021 s Václavem Klausem mladším. Od té doby se názory Klause od voličů ODS dále oddalují, zejména v otázkách Ruska a Ukrajiny. Proto žádný významný přechod voličů od ODS k Motoristům očekávat nemůžeme. Rétorika Turka s Klausem a Macinkou pro ně není vhodná.
Působí ale jako ušitá na míru lidem, kteří na podzim volili Trikoloru, SPD nebo PRO. Ti totiž také svádějí problémy na boj proti klimatu, na Evropskou unii nebo na woke ideologii, kterými podle Macinky evropská radikální levice ničí civilizaci a nastoluje vládu menšin.
Áčko Václava Klause…💜 pic.twitter.com/1oBJ5SkpYX
— Petr Macinka (@petr_macinka) December 15, 2024
Může se zdát, že oproti SPD a spol chybí motoristickému mixu strašení migrací. O té totiž zatím Motoristé příliš nehovoří. O jejich postoji však nemůže být pochyb. Je tu jejich členství v „Patriotech pro Evropu“ vedle několika protiimigračních stran. Jsou tu dluholeté postoje Václava Klause, který z migrace viní snahu evropských elit naředit Evropu, nebo specifická kritika migračního paktu od Filipa Turka.
U Motoristů prostě o migraci vedou kvaziintelektuální s odmítavé řeči; nikdo tu ovšem nevystavuje rasistické plakáty s černochem nebo romskými dětmi. Hlasem pro Turka s Macinkou může volič předstírat, že není rasistický primitiv a že nevolí strašení, nýbrž řešení.
To ale není jediný důvod, proč preferovat Motoristy před SPD. Tomio Okamura je bezesporu velmi schopným člověkem, který se v naší politice dokázal prosadit, ačkoliv se jako míšenec orientoval na rasistickou část voličů. Působí však, že už naplnil svůj potenciál a nemá kam stoupat. Postrádá respekt u ostatních politiků. Je těžké ho brát vážně, ale dělá si zuby na ministerstva vnitra a spravedlnosti. Přitom i v případě volebního úspěchu a vhodné konstelace mu Babiš nabídne spíše spolupráci ve sněmovně než koaliční partnerství. Nebude se chtít zatěžovat mediálním obrazem SPD ani jeho nedostatkem odborníků.
To Filip Turek je úplně jiná liga než Tomio Okamura. Srší energií a šarmem. Je bystrý a pohotový, díky tomu schopen obstát i v debatě o tématu, o kterém ví pouze velmi málo. Během volební kampaně do europarlamentu dokola opakoval desítky nepravd o klimatické změně a automobilovém průmyslu, ale nikdo to nedokázal využít proti němu. Když vypukla aféra s hajlováním a dekorací s hákovým křížem, dokázal ji ještě obrátit ve svůj prospěch. Za to mu patří velké uznání, vždyť kterémukoliv jinému politikovi by stejná míra spojení s nacismem ukončila kariéru. Filip Turek ale umí skvěle komunikovat.
Snadno získává přízeň voličů i mocných a bohatých lidí, takže jeho hvězda rychle stoupá. Teprve před půl rokem se stal europoslancem, ale už jej vnímáme jako jasného kandidáta na významný ministerský post — nejen my, ale také Andrej Babiš.
Proto toho je požehnáním naděje spolupracovat se stranou, která se sice orientuje na voliče protisystémových stran, ale má ve svých řadách schopné lidi a nediskredituje se názvem ani otevřeným rasismem. Příležitost ke spojení s vlivovými skupinami okolo prezidenta Klause je k tomu příjemným bonusem.
Není divu, že na kongres Motoristů vyslal Karla Havlíčka, aby zahájil jednání o zásnubách. Koalice s Motoristy je pro něj nejlepší možností povolebního uspořádání hned po většinové vládě ANO.
V osmi měsících, které zbývají do voleb, proto bude Turkovi s Macinkou fandit, aby přetáhli co nejvíce voličů SPD. O ty si ovšem nemůže dovolit přijít Tomio Okamura — vyřadilo by ho to ze sněmovny. Vždyť existenční nebezpečí a politický důchod mu hrozily ještě před tím, než se na scéně objevil charismatický Turek. Ve volbách do europarlamentu těsně získal jediného europoslance, v krajských volbách zase uspěl pouze díky rasistickým plakátům a spolupráci s dalšími extremisty.
Naštěstí pro něj se zatím žádný přesun voličů nekoná. Možnost pohybu voličů od SPD k Motoristům naznačuje lednový průzkum volebních preferencí agentury Median. SPD v něm klesla na 5,5 procent, Motoristé naopak poskočili na 7 procent. Není tu ovšem přímá souvislost. Voliči SPD odcházejí k ANO, od kterého zase malý počet jiných voličů směřuje k Motoristům. Ti příznivce nepřebírají jiným stranám, ale z řad lidí, kteří dříve nevolili vůbec. Ty Turek umí vyburcovat a dostat k urnám.
Anketa
Prodává jim víru, že za problémy mohou levice, klimatologové, EU, Ukrajina a migranti. Že všechno vyřeší příroda a trh, takže my můžeme být v klidu, svobodně konzumovat a jezdit autem se spalovacím motorem. Že vrcholem civilizace byla devadesátá léta a největším politikem Václav Klaus.
Jenže my nežijeme v devadesátých letech. Václav Klaus dávno není symbolem naděje a transformace. Znemožnil se mimo jiné vyhlášením amnestie a scénkou s chilským perem. Podporuje ruskou propagandu, popírá vědecké poznání, šíří konspirační teorie, obdivuje Viktora Orbána.
Dříve už podpořil několik stran z pravého okraje spektra, například Svobodné, Trikoloru nebo SPD, z nichž za poslední pak několik jemu blízkých politiků kandidovalo. Těm dnes dává najevo, že je čas přejít k Motoristům, protože jde o téměř totožný subjekt v prémiovém balení.
Naneštěstí pro Motoristy žádná ze „stran Václava Klause“ nikdy výrazně neuspěla. A agentury kromě zmíněného Medianu zatím ukazují Motoristy v blízkosti hranice volitelnosti. Existuje tedy naděje, že strana bude své environmentalistické a politické konspirační teorie i po volbách rozvíjet na internetu, a ne ve sněmovně.