Hlavní obsah
Názory a úvahy

Porod v kreslené pohádce? Některým rodičům se hnusí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Licence Unsplash

Pohádka Krtek a maminka už diváky rozděluje přes čtvrt století: části z nich se „naturalistický“ porod na obrazovce hnusí, část jej považuje za výchovný.

Článek

O existenci pohádky Krtek a maminka z roku 1997 jsem se dozvěděl tím nejpřirozenějším způsobem: sledoval jsem ji s tehdy dvouletou dcerkou. Když jsem v určitý moment pochopil, že se na obrazovce odehraje porod, jedním okem jsem zkoumal reakce dcerky. Naprosto fascinovaně sledovala, jak se březí zaječici mezi nohama objevila díra, ze které zajíc vytáhl zaječí mláďátko, načež se díky krtkovi-porodníkovi vykulila ještě dvě další zaječátka a roztomile se jim narovnala ouška. Malá potichu sledovala až do konce. Bylo vidět, že jí to v hlavince šrotuje. Napjatě jsem čekal, co se bude dít.

„Ještě jednou,“ řekla, aniž by spustila oči z obrazovky. Pustil jsem pohádku znovu a dcerka ji hltala očima od začátku až do konce.

„Ještě jednou.“

„Ještě jednou.“

Pouštěli jsme tu pohádku pořád dokola a zájem dcery neopadal. Snažila se pochopit a vstřebat to, co se před ní na obrazovce zázračně odhalovalo: tajemství původu života. Zkoumala jej asi týden.

Byl jsem za to rád. Proč vymýšlet, že děti nosí čáp, nebo že se pečou v troubě? Naše malá díky Krtkovi a mamince ví, že děti se rodí mamince z bříška. Nemusíme řešit, jak jí porod vysvětlit, ani se bát, že se to dozví nevhodným způsobem od cizí osoby.

Posuďte sami - porod začíná ve 4:00 a trvá asi 30 vteřin:

Překvapilo mne, když jsem nedávno na ČSFD zjistil, že mnoho rodičů na Krtka a maminku pohlíží negativně až zhnuseně. Většina recenzí tam porod odmítá jako slušně řečeno nevhodný nebo nepatřičný. Část tvrdí, že se jich pohádka dotkla i jako dospělých, prohlašuje díl za trapný až moderní, pár kritizuje až uráží i kreslíře a režiséra pohádky Zdeňka Milera.

Další bizár díl. Tohle chce asi trochu whisky, aby člověk zvládnul, neodvážil jsem se dívat tak zblízka jako dcera. (…)
ID Nethar, 2015

Nesouhlasím s negativními názory. Jistě, díly z devadesátek nedosahují ani zdaleka kvalit a poetičnosti původních krtečků, ale to je asi tak všechno. Porod mi v pohádce připadá vykreslený rozumně a přiměřeně libovolnému věku diváčků. V pohádce není vyobrazen koitus, není tam krev, není tam velká bolest. Tohle děti přece unesou. Jediný důvod, proč by nemusely, vidím v reakci rodičů. Možná právě v tom je ta potíž?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz