Hlavní obsah

Symboly Ruska jsou i nadále kalašnikov, láhev vodky a pokálená latrína.

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Zatímco se Kreml ohání jen raketami, bombami, tanky a ponorkami, veškeré jeho další technologie stále více zaostávají a civilní infrastruktura chátrá. O životní úrovni státu nevypovídají metropolitní „výkladní skříně“, nýbrž úroveň běžné rodiny.

Článek

Ať se soudruh Putin ohání Kinžály, Iskandery Orešniky sebevíc, skutečnými symboly Ruska zůstávají nadále láhev vodky, kalašnikov a typická ruská latrína.

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Kubači

Když se pokouší ruský národ potěšit velkohubými výčty jak roste výroba tanků, bombardérů a raket se tedy … ještě by mohl „major Prášil“ (s. Putler) nastínit, kdy hodlá namísto závodů ve zbrojení vybudovat aspoň ve všech milionových městech RF metro a vyasfaltovat ulice, postavit železnici do Jakutsku, Anadyru a Magadanu (plánovanou už 80 let); zbudovat kanalizaci, čističky odpadních vod či spalovny odpadu a zrušit dřevěnice a latríny aspoň v krajských a okresních městech nad 50 000 obyvatel; uvést na letecké linky konečně nějaké dopravní letadlo ruské výroby, zavést normální internet aspoň do všech krajských měst… a  dát konečně do šrotu rezaté sovětské parníky a čs. tramvaje z Husákovy éry či vachrlaté plechové haraburdy (ruské tramvaje), které vypadají, jako by je parta kutilů posvařovala doma na dvoře z materiálu z kovošrotu - viz :

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Ruská tramvaj - MHD Omsk 2019

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Tramvaj - MHD Irkutsk

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Ruská tramvaj - Vladivostok

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Ruská tramvaj, interiér - Vladivostok

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Ruská tramvaj - Vladivostok

Počátkem 21. století polovina Rusů žije v chruščovkách bez výtahu, roubenkách a komunálkách na úrovni našich „vyloučených lokalit“, každá čtvrtá ruská rodina (téměř 35 mil. lidí)[1] obývá dřevěnici bez toalety, každá třetí domácnost (47 mil. občanů) nemá doma teplou vodu, 29 mil. lidí nemá dokonce ani přípojku studené vody.

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Labytnangi/Jamal 2016

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Omsk 2018

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

08292599_resize

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Omsk 2018

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Norilsk

Přes 3 000 ruských škol nemá „zateplené toalety“, přeloženo do normální řeči to znamená, že děti i učitelé jsou i v mrazu odkázáni na latríny na dvoře (konkrétně v Zabajkalském kraji má „toalety“ na ulici přes 300 škol). Ze 116 865 ruských zdravotnických zařízení 30% nemá vůbec zavedený vodovod, 52% nemá k dispozici teplou vodu, 35% zařízení nemá kanalizaci. Zatímco se Kreml ohání jen raketami, bombami, tanky a ponorkami, ze Západu přichází téměř denně zprávy o pokrocích ve vědě a technologiích, z Ruska zaznívají jen fanfarónské hlášky o nových zbraních (balistických střelách, raketových systémech, tancích, bombardérech, ponorkách a termobarických super bombách)…

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Mrtvé město / Gorod prizrak

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Kolyma

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Ikea - Astrachaň, říjen 2019

.... není divu, že se řadový občan − kodrcající se v obstarožních korejských autobusech, vysloužilých československých tramvajích nebo tuzemských plechových home-made bednách (viz), sovětských železničních vagonech či rezatých trolejbusech, v lepším případě ve voze Niva-Chevrolet, Volze s americkým motorem anebo korejské ojetině − nadýmá pýchou nad nejmodernějšími ukázkami vojenské techniky, jako je nový ruský tank T-14 Armata či raketový systém S-400, nemá-li po ruce jediný výdobytek ruské vědy a techniky, jímž by se mohl pyšnit.

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

MHD Omsk

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Karélie

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

09121195_resize

Sibiřským gruntovkám zatím kralují čínské náklaďáky a ojeté japonské offroady, autobusy tu jezdí převážně korejské, těžké tahače americké či švédské.

Stavební stroje pochází vesměs od firem Komatsu a Caterpillar, přístavní jeřáby jsou německé, ledoborce z finských loděnic. Plovoucí vodní bagry (dragy) na kolymských a jakutských zlatých polích pamatují vznik RVHP…

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Draga

A  zatímco ruské námořnictvo se pyšní novými jadernými ponorkami třídy Borej, civilní loďstvo připomíná z větší části sbírku technického muzea. Mnohé nákladní i pasažérské lodi (s výrobními štítky Made in DDR, PLR či Czechoslovakia) pochází totiž ještě z rané poválečné produkce rostockých, gdaňských či komárenských socialistických loděnic.

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Nákladní přístav

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

M/S Kalašnikov

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

DSC_01014

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

08091309_resize

O počítačovém software, samotných počítačích a další elektronice ani nemluvě.

Ostatně i flotila Aeroflotu a dalších ruských leteckých společností se skládá takřka výlučně z evropských Airbusů a amerických Boeingů. Na lokálních linkách pak zajišťují dodnes dopravu desítky stařičkých československých Turboletů L-410, resp. otlučené vrtulníky z doby Varšavské smlouvy.

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Veřejná letecká doprava - Jakutsko

Tudíž může srdce patriota zaplesat aspoň nad úspěchy útočných vrtulníků Mi-28N a stíhaček SU-35 v Sýrii anebo spuštěním sériové výroby úžasné stíhačky páté generace Suchoj T-50 („ze které se Amíci poserou!“), jež ovšem reálně potěší jen obyvatele Komsomolsku na Amuru, kde se tyto a další bitevní letouny vyrábějí.

A jestliže ruský kosmický výzkum zachází na úbytě, nadále odkázán na pronájem stařičkého kazašského Bajkonuru, jelikož zprovoznění nového kosmodromu Vostočnyj pro pilotované lety se neustále odkládá (kvůli technickým problémům, nedostatku financí i stávkám dělníků), propagandistická média utěší a naplní občana hrdostí aspoň opakovanou prezentací úžasných raketových systémů, jako jsou protivzdušné systémy Tor-M a Pancir, mezikontinentální balistické rakety RS-24 / Topol M, RS-26 Rubež či Jars nebo hypersonická raketa Cirkon.

Aby Rusko začalo dohánět rozvinutý svět, musela by jeho ekonomika začít růst minimálně kolem 6% ročně, tedy desetinásobně oproti dnešnímu růstu.

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Ruský venkov - Karélie

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Ruský venkov -Mordvinsko

p.s.

Ruští komentátoři taktně pomlčí o tom, že tanky T-14 Armata, promenující se na potěmkinovských přehlídkách, zatím slouží hlavně jako propagandistický nástroj, jelikož pod tlakem západních sankcí není ruský průmysl schopen vyrobit více než pár kusů tohoto tanku ročně.

Překvapivě chmurné vyhlídky ruské kosmonautiky prezentoval už 27.5. 2016 na schůzi ministerstva průmyslu v Moskvě vicepremiér Dmitrij Rogozin odpovídající tehdy ve vládě za vesmírný program: „I kdybychom produktivitu průmyslu zvýšili dvojnásobně, stejně je nikdy nedoženeme,“ posteskl si … Rusko podle Rogozina „zaostává za Spojenými státy ve výzkumu vesmíru devítinásobně“. „Pokud se ruský kosmický výzkum nezba-ví byrokratů, budou Rusové jen zpovzdálí sledovat NASA a Elona Muska“, řekl Rogozin. (Slabou útěchou pro ruského patriota je, že NASA – po zrušení své flotily raketoplánů Space Shuttle − využívá občas k dopravě kosmonautů na orbitální stanici ISS ruských Sojuzů, neboť je zřejmé, že Američané bez velkého humbuku pokračují ve vývoji dalších a dalších kosmických lodí i nové generace raketoplánů, o čemž svědčí opakované tajné mise raketoplánu X-37B US Airforce probíhající od r. 2010 a hypersonických motorů typu scramjet (použitých např. v letounu Boeing X-51A Waverider), takže je jen otázkou času, kdy NASA soudruhům z Roskosmosu poděkuje a řekne sbohem. Ostatně již nyní postupně přebírají zásobování ISS americké automatické nákladní kosmické lodě nahrazujíc ruské nákladní lodi Progres, pronajímané od Roskosmosu.)

Foto: Fero HRABAL-KRONDAK

Sibiř 2019

k názornému objasnění ruské reality doporučuji třeba moje alba, např.

nebo

nebo Omsk očima Ilji Varlamova: https://varlamov.ru/1634146.html

------------------------------------------------

[1]Problematické může být rozlišování rodiny/domácnosti, ale podle oficiálních údajů ruského statistického úřadu je v RF mom. na 55 mil.domácností.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz