Článek
První měsíce AC/DC připomínala jejich sestava tekuté písky. Jedinou stálicí byli bratři Malcolm a Angus Youngové a (alespoň krátce) zpěvák Dave Evans. Na zbylých dvou postech se členové často střídali, zejména bubenická stolička se otáčela neustále se měnícími bubeníky. Krátkodobě se jakž takž zkonsolidovala sestava Malcolm Young, Angus Young, Dave Evans, baskytarista Rob Bailey a bubeník Peter Clark a ta v červenci 1974 nahrála první singl Can I Sit Next To You Girl/Rockin‘ In The Parlour z dílny bratří Youngových. K áčkové straně singlu posléze vzniklo i nízkorozpočtové propagační video. Kapela na něm hraje píseň v prázdném kině.
Na první pohled zaujme vizuální stránka kapely. Jediná spojitost s budoucí úspěšnou kariérou je typická školní uniforma Anguse Younga, ostatní jsou odění v uhlazeném glam rockovém stylu. Zejména vzezření Malcolma Younga působí legračně. Volba této image úzce souvisela s hudbou, kterou tehdy kapela produkovala.
Úvod Can I Sit Next To You Girl je decentní, Youngové za tiché podpory rytmické sekce předvádějí jemnou kytarovou hru, načež vstoupí do hry bubeník Clark a píseň se rozjede s plnou razancí. Její stavba je jednoduchá, střídají se v ní sloka a refrén, přičemž hlavně sloka má dobrý spád a silnou melodii. Přes ni také Angus Young předvádí ve druhé části krátké kytarové sólo. Dokola zpívaný refrén, který z takřka šepotu postupně nabírá na síle, je naopak spíš slabší.
Dave Evans, navzdory posměchu, jemuž se dodnes u části fanoušků kapely „těší“, předvádí sebevědomý výkon a ukazuje se jako výrazný frontman s ucelenou představou, jak by měl jeho projev na pódiu vypadat. Je tak dostatečně výrazný, aby na sebe upoutal hlavní pozornost.
Píseň jako taková nemá s pozdější tvorbou AC/DC nic společného a spíše než typický ježatý rokenrol zní ve stylu tehdy populárního glam rocku, kde kralovali T. Rex nebo Sweet. Zejména inspirace druhou jmenovanou kapelou a jejich hity od skladatelského dua Chinnchap si nelze nevšimnout. Do tohoto žánru dobře zapadal i Evansův vokální projev připomínající zpěv Briana Connollyho. Ale právě v tom byl kámen úrazu.
Minulý díl
Bratři Youngovi nevzpomínali na svůj singlový debut s velkým nadšením. Glam rockovou cestou se podle Malcoma vydali proto, že jim to připadalo jako nejkratší cesta k úspěchu. Koneckonců v Top Of The Pops, populárním hudebním pořadu, se tyto kapely objevovaly téměř častěji než moderátoři.
Svůj podíl na tom měly i drhnoucí vztahy s Evansem. Zpěvák například nesouhlasil s Angusovou image školáka v uniformě a připadala mu legrační, a o vizáži kapely měl zcela jinou představu. Na což Malcolm Young reagoval tvrzením, že Evanse do kapely vzali, protože „tehdy nebyl nikdo lepší“ a „na nějakou dobu to stačilo“. Z dnešního pohledu není pochyb o tom, že měl pravdu, protože Evanse si lze jen těžko představit při zpěvu Whole Lotta Rosie, T.N.T. nebo Highway To Hell. Na toto konto koluje po internetu docela výstižný vtip:
- Can I sit next to you girl?
- No, but Bon can.
Evans po vyhazovu pokračoval jako zpěvák glam rockové skupiny Rabbit, kam jeho styl lépe zapadal. Kapela byla krátkodobě úspěšná… ale AC/DC ve stejné době mířili k celosvětové popularitě. Po dvou albech se Evans vydal na sólovou dráhu.
AC/DC později Can I Sit Next To You Girl natočili znovu v nové sestavě, v jejímž čele už stál Bon Scott. Píseň dostala o minutu delší stopáž a rockovější kabát, který stojí někde na půli cesty mezi původní verzí a typickou produkcí scottovské éry. Fanoušci, jakkoliv jejich sympatie jinak stojí v převážné většině na straně Scotta, nejsou zajedno v tom, kdo předvedl přesvědčivější výkon. Scottovu ostrému hlasu totiž uhlazená píseň a zejména naivně roztomilý text příliš nesedí a jeho snaha vtisknout jí svůj charakteristický punc vychází spíše naprázdno.
Skladba sama o sobě také není příliš mimořádná a poměrně snadno ji zastíní většina pozdější tvorby AC/DC, na níž už se Scott výraznou měrou podílel. Původní verze Can I Sit Next To You Girl dnes zůstává spíše úsměvnou vzpomínkou na rozpačitý začátek kapely, která ještě úplně nevěděla, jakým směrem se k úspěchu vydat.