Článek
Přijdete k novému lékaři, a než začne vyšetření, sestra vás požádá o uhrazení „registračního příspěvku“. Stovky, nebo dokonce tisíce korun jen za to, že vás vůbec vezmou do péče. Taková situace je bohužel běžná především u gynekologů a zubařů. Pojišťovny o tom vědí, ale řešení je složité. „Vůbec nevím, za co platím. Nedostanu vlastně ani žádnou účtenku. Neřeknou. Prostě zaplatíme registrační poplatek a nevíme, bez vysvětlení,“ popsala svou zkušenost paní Ivana, která hledala gynekologa pro svou dceru. Podobné zkušenosti má i Ruth: „Ve většině případů jsem zatím nenarazila na ordinaci, kde by se neplatilo.“ Málokdo ví, že tyto poplatky jsou většinou nelegální. Základní zdravotní péči má pacient totiž hrazenou ze zdravotního pojištění. Pokud má ordinace smlouvu s vaší pojišťovnou, nemůže po vás požadovat žádné vstupní nebo registrační poplatky.
Dvojí účtování a maskovací taktiky
Už delší dobu se mluví o tom, že někteří lékaři účtují jednu práci dvakrát. Poprvé pacientovi z vlastní kapsy, a podruhé pojišťovně, která platí z veřejného zdravotního pojištění. Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) dokonce veřejně poukázal na problém: „V současné době není nikde definováno, kolik má pacient platit a za co má v souvislosti s výkonem platit,“ řekl letos v březnu na tiskové konferenci. „Ano, v některých zdravotnických zařízeních se děje to, že pacient nezaplatí jenom částku za lehkou sádru, ale zaplatí i částku za vlastní výkon. To znamená například zasádrování ruky, což je výkon zdravotní pojišťovny. Současně to ale zdravotnické zařízení vykáže i pojišťovně,“ prohlásil Válek.
Šéf Sdružení ambulantních specialistů Zorjan Jojko na to ostře reagoval: „Lapám po dechu. Že bychom chtěli od pacienta peníze, které bychom pak chtěli od pojišťovny, to je úplný nesmysl.“ Podle něj ordinace dobře vědí, co smí a nesmí vykazovat. „Pokud je nějaká péče hrazená a pacient pojištěný, tak ji účtujeme výhradně pojišťovně. Pokud je nehrazená, tak pacientovi, který má právo na účet a my ho vydáváme,“ uvedl.
Ordinace se snaží maskovat nelegální poplatky různými názvy. Jednou je to „registrační poplatek“, podruhé „roční administrativní taxa“ nebo třeba „sponzorský příspěvek“. Stále častěji se objevuje i označení „organizace zdravotní péče“. „Rozhodli se, že také budou vybírat poplatky a zavádí takový moderní název ‚Organizace zdravotní péče‘, zaplať jednou za rok,“ popsal prezident Svazu pacientů Luboš Olejár. Podle něj přibylo takových podnětů po pandemii covidu.
O praxi vybírání poplatků ví i ministerstvo. „Většina těch poskytovatelů vám řekne: ‚Zaplaťte sponzorský příspěvek.‘ Vy nevíte, co všechno to obnáší, jestli jsou v tom zakomponovány nějaké výkony, a máte dojem, že ve chvíli, kdy ho nezaplatíte, tak k tomu poskytovateli nemůžete vůbec chodit. Tak to ale není,“ varoval ředitel Odboru dohledu nad zdravotním pojištěním Jan Zapletal.
Kontroly a problém strachu pacientů
Finanční úřady provádějí kontroly především u zubařů, gynekologů a klinik zabývajících se asistovanou reprodukcí. Od těchto typů ordinací dostávají úřady nejvíce stížností, v loňském roce jich bylo 86. V polovině případů dostali lékaři pokuty, celkem za milion korun. „Někteří poskytovatelé nedodrželi správný postup při tvorbě cen například tím, že do kalkulací zahrnuli náklady, které nebyly oprávněné, nebo je nedokázali doložit v účetnictví,“ vysvětlil tiskový zástupce Generálního finančního ředitelství Patrik Madle. Doktoři v některých případech účtují jinou částku, než dovolují předpisy, nebo nedokážou doložit, jak k ceně dospěli. V roce 2024 provedly finanční úřady 129 kontrol a v 77 případech našly nějaké pochybení.
Obava ze ztráty ošetřujícího doktora brání většině pacientů v tom, aby problém řešili. Zvláště v místech, kde je nedostatek lékařů, je těžké takovou praxi odmítnout. Stejný názor zastává i šéf organizace pacientů Luboš Olejár: „Lidé se bojí požadavek na úhradu poplatku odmítnout, protože je v některých oblastech náročné lékaře sehnat.“
Eliška Hornychová hledala v Praze novou gynekologii blízko bydliště. V ordinacích, které oslovila, nebylo možné se registrovat bez zaplacení ročního poplatku. „Pro ženy, které neberou hormonální antikoncepci, tam je to asi 600 korun. Ty, které berou antikoncepci, tak to je už tisíc korun. A těhotenské balíčky se tam pohybují v řádu několika tisíc korun,“ popsala. Problém nastal, když chtěla část peněz vrátit, protože další vyšetření měla kvůli zdravotním komplikacím absolvovat jinde. „Gynekologie mi nebyla schopná říct, kolik mi vrátí,“ popsala Hornychová svou zkušenost z počátku letošního roku.
Lidé začínají být ostražitější. Dokazují to i data Všeobecné zdravotní pojišťovny. Zatímco v roce 2022 na nezákonné poplatky upozornilo 16 klientů za celý rok, předloni jich bylo už 134. VZP začala k formálním stížnostem přičítat i klientské dotazy. Pochybení se prokázalo v 11 případech.
Co je legální a jak se bránit?
Lékař může legitimně žádat peníze za služby, které nejsou kryté pojištěním. Musí vás ale předem informovat a dát vám ceník. Poté by vám měl předat fakturu s rozpisem služeb, za které jste zaplatili. „Lékaři můžou přijímat platby za služby, které nejsou plně hrazené ze zdravotního pojištění, a mají povinnost pacienta poučit, že ta platba není plně hrazená a poučit ho o ceníku, kolik pak zaplatí,“ vysvětlil právník Martin Šolc.
Lékařům také nikdo nebrání účtovat si za vyšetření mimo obvyklou pracovní dobu. Za práci navíc taková platba dává smysl, ale kolik si naúčtují, záleží výhradně na rozhodnutí lékaře. Někteří lékaři nabízejí „balíčky nadstandardních služeb“. Zahrnují třeba objednání na přesný čas, výběr lékaře a sestry, přímý kontakt na lékaře nebo přednostní ošetření mimo ordinační dobu. „U všech uvedených služeb platí, že jejich úhrada pacientem nesmí být podmínkou pro to, aby mu lékař poskytl péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění,“ zdůraznila mluvčí VZP Viktorie Plívová.
Nezákonné jsou však vstupní nebo registrační poplatky, bez ohledu na to, jak je ordinace pojmenuje. „Registrační poplatek není stanoven platnými právními předpisy. Pokud je některými poskytovateli vybírán, většinou není vykazován zdravotním pojišťovnám. O této praxi bohužel víme, rozhodně ji nepodporujeme,“ uvedla mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR Jana Schillerová.
Ministerstvo zdravotnictví předložilo novelu zákona o zdravotních službách, která by měla situaci konečně řešit. „Za požadování úhrady již z veřejného zdravotního pojištění hrazené péče, bude možné udělit pokutu až do výše jednoho milionu korun. Pakliže poskytovatel podmíní přijetí pojištěnce do péče uhrazením registračního či vstupního poplatku nebo jiné úhrady, bude mu hrozit pokuta až do výše 300 tisíc korun,“ vysvětlil mluvčí resortu Ondřej Jakob. Novela výslovně zakazuje, aby poskytovatelé péče za úkon hrazený pojišťovnou vybírali peníze i od lidí. „Chceme legislativně jasně definovat, co jsou ty poplatky, které jsou v rozporu se zákonem,“ řekl ministr Válek.
Otázkou zůstává, zda to bude stačit. Podle předsedy gynekologické a porodnické společnosti Vladimíra Dvořáka není výsledek tak jistý: „Pokud se někdo chce bránit proti tomu, že platí něco, co by platit neměl, tak to může už nyní. Nevím, jestli se novým zákonem změní chování klientů zdravotních pojišťoven.“ Souhlasí s ním i prezident lékařské komory Kubek: „Když jsou úhrady od pojišťoven nedostatečné, tak lékaři budou nuceni hledat možnosti, jak si přivydělat. Ministerstvo zdravotnictví je tím ponouká, aby hledali cesty, jak vybírat od pacientů peníze v hotovosti.“
Pokud po vás lékař požaduje poplatek, který vám připadá podezřelý, máte právo odmítnout a poradit se se zdravotní pojišťovnou. Ta vám může pomoci zorientovat se v tom, co je hrazeno z pojištění. Předsedkyně pacientské organizace Juno Moneta Petra Langová doporučuje: „Určitě oslovte pojišťovnu, aby klientka měla přehled o tom, co platí pojišťovna. Doporučuju také podávat stížnosti, protože krajské úřady mají řešení na starosti.“
Nejsnazší cestou, jak zjistit, co za vás pojišťovna hradí, je přihlásit se do klientské zóny. Tam najdete přehled všech vykázaných zdravotních úkonů. „Pokud to dělá člověk přes klientský portál, přes bankovní identitu, je to mnohem rychlejší, nemusí čekat až do zítřejších 16 hodin, může si okamžitě zjistit, jaké úkony mu lékaři vykázali,“ vysvětlila vedoucí klientského servisu VZP.
Zdravotnické úkony se v přehledu objevují do 30 dnů po jejich provedení. Když narazíte na nesrovnalosti, můžete podat reklamaci. Pokud zjistíte, že vám lékař naúčtoval něco, co už vykázal pojišťovně, můžete podat stížnost na krajský úřad. Novela zákona prošla letos na jaře legislativním procesem a začne platit od ledna 2026. Jestli opravdu vyřeší letitý problém s nelegálními poplatky, ukáže až čas.
Zdroje: tn.nova.cz | ct24.ceskatelevize.cz | irozhlas.cz | novinky.cz | echo24.cz | novinky.cz | novinky.cz