Článek
Stává se nám to poměrně často. Až se nám nechce věřit, že by to byla náhoda. Manželka mě pošle do supermarketu pro nákup. Ve slevě je olej, máslo a další produkty, které pravidelně kupujeme ve velkém. To se pak vyplatí počkat si na správný „slevový“ den. Ušetříte tím totiž někdy i stokoruny měsíčně. Často ale místo uspokojení z výhodného nákupu prožíváme spíše frustraci z nevyužité slevy.
„Hele jsem v obchodě, držím v ruce ten olej, a on je normálně za klasickou cenu,“ začínám rozhovor se ženou po telefonu. Na druhé straně ticho. Oba už tušíme, kde je chyba, protože se nám to nestalo poprvé. „Nezlob se, já se zase asi špatně podívala,“ odpovídá pokorně manželka po chvíli ticha. Jedná se přitom o běžný scénář, který zažíváme přibližně jednou za měsíc. Držím v ruce produkt, dívám se na cenovku, ale očekávanou slevu na něm nevidím.
Zmatečné termíny v letácích
Fanoušek letáků nejsem a nejen z ekologického hlediska se jim vyhýbám. Tuhle agendu má zrovna v naší domácnosti na starosti žena. Když mě tedy párkrát poslala do obchodu „zbytečně“, měl jsem tendenci se na ni lehce zlobit. Jenže když jsem do některých letáků nahlédl v nedávné době sám, změnil jsem názor. Ona za to nemůže. Poměrně značná část letáků je totiž opravdu silně nepřehledná.
Většina těchto propagačních materiálů je platná na týden. Tedy například od čtvrtka do středy, od středy do úterý nebo třeba od pondělí do neděle. Ovšem pozor. Někde je první řádek produktů na úvodní straně zlevněný již o den dříve, než je samotná platnost letáku. U jiného zlevněného produktu vidím, že platí od čtvrtka, ale pouze na čtyři dny. Tedy do neděle. Na dalších stránkách uvnitř letáku jsou pak některé potraviny, které v akci koupíte jen v pátek, sobotu a neděli. A aby toho nebylo málo, i samotný víkend, tedy sobota a neděle, má často svou vlastní vyhrazenou stránku. A ani tady nekončíme. Další část je vyhrazena pro období pondělí až středa, v jiných letácích jako start týdne od pondělí do úterý. Někde má samostatnou stránku i středa. Že se v tom nevyznáte? Nejste sami.
Co k tomu řetězce vede?
Tuto otázku zanechám z mé strany nezodpovězenou. Můžeme se jen domnívat. Na jednu stranu může být motivace těch největších supermarketů chvályhodná. Chtějí nabídnout zákazníkům dobrý pocit z nákupu každý den, protože každý den je pro ně přichystána nějaká speciální sleva. Na druhou stranu je i třeba myslet na to, že stejně tak mohou být zákazníci negativně rozladění z toho, když k nákupu zvolí špatný den.
Nejen moje manželka, ale i někteří lidé v mém okolí se přes sebevětší pečlivost v letácích často opravdu ztratí. A všichni jsme pak nuceni u pokladny zaplatit plnou cenu za dané zboží. Tedy samozřejmě pokud ho opravdu v ten daný moment potřebujeme. Až by někoho mohlo napadnout, jestli to ty supermarkety nedělají schválně.
Přesto tady uznávám naši chybu. V letácích je standardně uvedeno vše správně a korektně. To, že jsou v nich data často zmatečná a pro určitou skupinu lidí mnohdy nepřehledná, není nic zakázaného. A tak pokud máte podobnou negativní zkušenost jako já, můžeme zkusit věci rozhýbat alespoň konkrétní zpětnou vazbou. Osobně čas od času dostávám po nákupu dotazník s žádostí o zpětnou vazbu. Jaký byl můj zážitek z nákupu, jestli bylo pečivo čerstvé, personál ochotný atp. Proč tedy nevyužít této příležitosti a nezmínit i náš pohled na letáky a jejich přehlednost? Pokud to uděláme ve velkém, možná se dočkáme přehlednějších akcí a lepších zítřků.
Anketa
Zdroje: seznamzpravy.cz, různé letáky supermarketů působících v ČR