Článek
Bývalá česká vrcholová biatlonistka Gabriela Soukalová se už několik let zpátky rozhodla se svými fanoušky posdílet kus svého soukromí. Nejdříve tak učinila v knize Jiná, která vzbudila poměrně intenzivní ohlasy. V nedávné době se svým fanouškům otevřela podruhé. Tentokrát v dokumentu Pravda se pořád vyplatí.
Po jeho zhlédnutí může mít běžný divák protichůdné pocity. Dokument přináší kromě vzpomínek na sportovní kariéru i vcelku intenzivní pohled do vztahů a soukromí Gabriely. Věnuje se také důležitém tématům. Pět hvězdiček si ale nezaslouží za některé kýčovité, až neautentické záběry. V některých částech se mi také zdá, že je na realitu pohlíženo nesprávně pouze z jednoho úhlu pohledu.
Neautenticita jako jeden ze společných jmenovatelů
Byť zaznívají ve filmu i důležitá témata, která v závěru textu jistě zmíním, bohužel to první, čeho si divák může všimnout, jsou velmi neautentické scény:
- Absence záběrů z dětství je první bolístkou. Na začátku dokumentu se objevuje malá dívenka, která táhne sáňky. Má představovat mladou Soukalovou. Samozřejmě je zřejmé, že jde o herečku, což působí nepřirozeně a velmi rušivě. Není žádnou hanbou, že rodina nepořizovala v dětském věku zimní záběry malé Gábiny.
- Křik a hraný emocionální výbuch v lese je patrně nejvíc nepovedenou scénou v dokumentu (čas 47:10). Hlavním probíraným tématem je zrovna vztah mezi Soukalovou a exmanželem Koukalem. Soukalová v tomto záběru jede zamyšlená na lyžích. Zastavuje u kameramana a vztekle praští hůlkou o zem a podivně zakřičí, jako by ze sebe chtěla dostat všechny emoce.
- Scéna ve sprše (čas 1:08:30) má diváka přivést k uvažování nad tím, jaké trápení česká biatlonistka prožívala. Její reálnou bolest samozřejmě bere nanejvýš vážně i nefanoušek Gabriely. Je ale zřejmé, že tato scéna je dalším režisérsky uměle vytvořeným nápadem. Gabriela se tváří smutně, voda ji stéká po obličeji, mne si vlasy a je zdrceně opřená o stěnu. Každý ale ví, že to v tento moment dělá pro kamerové záběry.
- Přímo na záběry ze sprchy pak navazuje z ničeho nic zpívající Gabriela v hudebním studiu za mikrofonem. Celá píseň je ale do dokumentu vložena bez kontextu, což v podstatě ruší dosud vyprávěný příběh. Oficiální klip s celou písní si můžete pustit na odkaze ZDE.
Jednostrannost je vždy špatně
Každá mince má vždy dvě strany. To je věta, která mne při sledování dokumentu několikrát napadla. Kvalitě filmu totiž kromě výše zmíněného ubírá částečně i jednostrannost. Všichni kolem Gabriely jsou ti zlí. Podvodník exmanžel, pomlouvačné kolegyně v týmu, trenéři, kteří navrhli jiný způsob běhání, který možná Soukalové způsobil fatální následky na lýtkách, maminka, která se Gabriely zeptá na předmanželskou smlouvu, a tím ji pokazí svatbu. Je toho více. Přitom například ke zmíněné změně běžeckého stylu se vyjadřuje v dokumentu i kolega Krčmář (čas 47:00), který naopak tuto změnu vítá a popisuje, že neminula žádného z biatlonistů.
Celkově tak dokument přináší divákovi lehce rozporuplné pocity. Soukalové jistě za odvahu patří upřímné poděkování, protože přinesla do veřejného prostoru velmi důležitá témata. Pozor na poruchu příjmu potravy u mladých dívek. Pozor na přístup trenérů k dětem. Pozor na mnohdy křehkou psychiku mladých vrcholových sportovců atp. Zároveň je ale nutno říct, že některé uměle působící záběry, které Gabriela zvolila, se zkrátka tentokrát moc nepovedly.
Zdroje:
- Voyo.nova.cz. Dokument Gabriela Soukalová – Pravda se pořád vyplatí
- VDN Promo TV. Gabriela Soukalová „Pravda se pořád vyplatí“ – trailer 2024 (publikováno 13. února 2024, dostupné ZDE).
- ČSFD. Gabriela Soukalová: Pravda se pořád vyplatí (odkaz ZDE).
- Médium.cz. Píseň a klip Gabriely Soukalové je bizarní v mnoha ohledech (publikováno 5. března 2024, dostupné ZDE).
- Médium.cz. Dříve jsem Gabrielu Soukalovou miloval, dnes nevím, co si o ní myslet (publikováno 13. února 2024, dostupné ZDE).