Článek
Mnozí mí pražští sousedé mi jistě dají za pravdu, že covid měl něco do sebe. Myslím to samozřejmě v kontextu úbytku zahraničních turistů. Odpolední procházka po prázdném Karlově mostě, žádní červení deštníkáři na Staroměstském náměstí a zvláštní pocit nostalgie, kdy Prahu neovládal trdelník, nýbrž atmosféra, jako z pera Jana Nerudy či Jaroslava Foglara.
Tady se taky musím vyfotit!
Dnes už je situace podstatně jiná. Turistů je ve městě snad ještě více než kdy dřív a pokud procházíte starou Prahou a spěcháte, obrňte své nervy! Je totiž velmi pravděpodobné, že se před vámi zastaví každý třetí člověk, protože musí nutně vyfotit stavbu před vámi, nebo v ideálním případě sám sebe. Své milionté selfie, pořízené v ten samý den, je samozřejmě nutné uveřejnit na sociální sítě. Protože pokud to člověk nepřidá, jako by tu nikdy nebyl!
Sítě jako jsou Instagram či Facebook jsou přehlceny zmíněnými selfies, orlojem a fotografiemi trdelníku, do kterého je napěchována nutella či zmrzlina. Vše je pak doplněno neoriginálním popiskem. Posledních pár let jsou na vzestupu také krátká videa, obvykle zveřejňovaná na síti TikTok či jako tzv. reel na Instagramu. Právě boom krátkých videí způsobil řadu změn, na které si musíme pomalu zvykat.
Nekonečný tunel - nekonečná fronta
Stejně jako si Češi museli počkat na tunel Blanka, i turisté musí obětovat nemálo času vystáváním ve frontě. V jejich případě jde o tunel v hlavní budově Městské knihovny. Řeč je tzv Idiomu (či Nekonečné studně) od slovenského umělce Mateje Kréna. Skulptura, která pomocí zrcadel vytváří iluzi nekonečného prostoru, tu stojí už úctyhodných 26 let. V průběhu života jsem do tunelu z knih párkrát nahlédla, obzvlášť jako dítě mě fascinoval, hlavním důvodem, proč jsem do knihovny zavítala, ale tunel nebyl. Dnes už jsou ovšem služby knihovny samotné podřadnou záležitostí. Naprostá většina se totiž nedostala dovnitř kvůli půjčování knih, ale protože tam stojí ten „amazing book tunnel“, který znají z TikToku. Stačilo jedno přihlouplé video, které se dostalo k široké veřejnosti a do pár týdnů je v knihovně obtěžující hluk přihlouplých turistů, kterým jde jen o jedno - vyfotit a natočit si, že tu byli.
Když výtah, který nikdy nezastaví, dojezdí
Mariánskému náměstí se poslední dobou lepí smůla na paty. Krom zmíněného tunelu v Městské knihovně to schytala i Nová radnice pražského magistrátu. V ní se nachází legendární historický výtah, do kterého lze nastoupit bez přivolání, známý jako páternoster. Ten musel být pod obrovským nátlakem turistů na nějakou dobu odstaven z provozu. Drzí návštěvníci výtahem jezdili, rušili pracující úředníky napříč patry a výtah i výrazně poničili. Dnes už se kvůli obrovské popularitě (především díky sociálním sítím) do výtahu nesmí. Tedy pokud nejste pracujícím nebo návštěvníkem, který si za 250 kč zakoupil prohlídku Nové radnice. To vše mimo úřední hodiny.
Tančící dům jako nová Šikmá věž v Pise?
Že je originalita skvělým antonymem k masovému turismu, ukazuje i trend fotografování se před slavným Tančícím domem. Je samozřejmě úctyhodné, že je stavba Vlada Miluniće a Franka Gehryho obdivována, ovšem kdo na této popularitě strádá, je odkaz Aloise Jiráska a dříve trávou porostlý plácek naproti domu. Hitem sociálních sítí se totiž stalo pošlapat trávník vedoucí k památníku slavného prozaika, o který se následně turista opře jako kdejaký floutek o zeď v hospodě a zvedne jednu nohu do vzduchu. Místo opírání se o Šikmou věž v Pise má vykopnutá noha evokovat pravděpodobně dopad nadlidské síly průměrného turisty, na skleněnou fasádu domu. Kéž by mohli svou nadpřirozenou sílu investovat do úprav ušlapaného bahnitého plácku, který dříve okrašloval okolí Rašínova nábřeží!
Na závěr tak za vámi přicházím s jednou prosbou. Máte-li své oblíbené pražské zákoutí, prosím, nezveřejňujte jej na sociálních sítích. Lidí slyší, a hlavně koukají úplně na všechno!
Zdroje: Kudy z nudy, ČT24, Kluci z Prahy