Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nenáviděná Shopaholicadel a její přínos společnosti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Image by Freepik

Většina Čechů Shopaholicadel pohrdá. Tato internetová celebrita naštvala už spoustu lidí, a přesto se na ni dívají. Sledování Shopiny je totiž terapeutické. Sledujeme její videa, protože se potom cítíme lépe.

Článek

Shopaholicadel je tu s námi již po nějakou dobu a mnozí se ptají, jak je možné, že je taková osoba vůbec populární. Shopaholicadel si totiž ve svých videích často protiřečí, je zlá na ostatní lidi, v jednu chvíli prosí o dárečky, v druhé nadává, že jsou sledující chudí a nic jí neposílají. Cpe se do kdejakého pořadu jako velká hvězda. Například se dostala i do internetového pořadu Mikýře.

Ti z nás, kteří jsme její výstup u Mikýře viděli, jsme se tomu nejednou zasmáli. Už úvodní otázka „co bylo před tím, než vznikl vesmír?“ s odpovědí Adély „asi nebylo tolik zlých lidí“ vykouzlila úsměv většině z nás minimálně tím, že je to prostě milé.

Kdo je Adéla Pulcová alias Shopaholicadel?

Adéla je kontroverzní influencerka, tiktokerka a youtuberka. Svou kariéru začínala tzv. hauly. Haul video je video, jehož tématem je představování různých produktů, většinou čerstvě zakoupených. Adéla nám takto představovala například drobnosti, které si nakoupila ve vietnamském obchůdku, nebo dokonce i celé nákupy z Lidlu, což dělá do dnes. Háčkem celé této věci je, že jsou to naprosté zbytečnosti anebo produkty, které máme všichni doma, a není na nich vůbec nic zajímavého. Je schopna ukazovat třeba toaletní papír, jar na nádobí, balíček sýra anebo plátkovou šunku.

Paralela s Výměnou manželek

Obsah videí Adély však není primárně o tom, co si koupila, nebo jak venčí svého pejska. Hodnota je v tom, že můžeme být svědky toho, jak vlastně takový člověk jejího ražení žije. Často na sebe řekne různé peprné věci, hádá se s přítelem, ukazuje svůj byt, rozčiluje se, v jednu chvíli fanoušky miluje, v druhé se na ně zlobí za nízké dary, sdílí svůj strach z pobytu venku, neboť na ní lidé pokřikují atd.

Tato životní dramata sledujeme i v pořadu Výměna manželek. Lidé tam dávají na odiv, v jakém prostředí žijí, jak se starají o své děti a mazlíčky a jaké mají problémy. Hodnota tohoto seriálu je v podstatě ve stejné věci jako u Shopaholicadel.

Proč se díváme na Shopaholicadel a Výměnu manželek?

Odpověď je poměrně jednoduchá a nejspíš většina sledujících by souhlasila. Je to zábava. Chceme-li se ale dobrat ke skutečnému jádru, co je vlastně přínosem takovéto tvorby, musíme se dodatečně ptát, proč nám to přijde zábavné.

Lidé vztahová dramata ostatních milují. Už v antickém Řecku byly divadelní hry, které představovaly nějaké vztahové trable, ze všeho nejoblíbenější. Když Aristoteles ve své Poetice psal o tragédii, zmínil i její efekt katarze (do dnes se mezi akademiky zcela jistě neví, jestli byl pojem pochopen správě, ale budu jej užívat v předpokládaném významu). Katarze je jakési očištění od emocí způsobené tím, že se díváme, jak silné emoce prožívá někdo jiný. Sledujeme těžký osud Prométhea a říkáme si, jak jsme rádi, že nejsme na jeho místě. Prožijeme si s ním jeho muka, můžeme i plakat, a z divadla odcházíme s pocitem lehkosti.

Podobně to funguje i u Shopaholicadel (a Výměny manželek). Říkáme si, jak jsme rádi, že nejsme jako Adéla. Dělá nám doslova dobře vidět, že na tom nejsme tak zle. Ať už psychicky, fyzicky, nebo materiálně.

Terapeutická hodnota ve videích Shopaholicadel

Jak jsem už řekl, při sledování takto kontroverzních videí nebo pořadů je nám zkrátka lépe. A to je něco, na co se často zapomíná, když se Adéla haní. Já bych rád vyjádřil Shopině vděčnost za to, že obětuje své dobré jméno tomu, abychom mohli projít katarzí. Neustále se o ni někdo opírá a tvrdí, jak je to hrozné a nemožné sledovat, no přesto se na ni dívá. Mrzí mě, že málo kdo dokáže tuto její hodnotu ocenit. Může nás štvát, ale právě to je pro nás dobré.

Není to ale jen o tom, že jsme rádi, že nejsme jako Adéla. Říká se totiž, že na ostatních nás nejvíce štve to, co nás štve na nás samotných. Adéla je trochu dětinská a naivní. Když jsem se o tom bavil s přáteli, shodli jsme se, že přesně to, jak vede svůj život a chová se k ostatním, je v nějaké míře podobné tomu, jak jsme se na svět dívali v pubertě. Každého svého přítele si chce co chvíli brát, nemá žádný obecný přehled a své okolí zdá se vnímá pouze ze své sociální bubliny. V různých náznacích dokonce můžeme vidět i to, co nevědomky děláme i my, a věřím, že se díky Adéle nad tím můžeme lépe zamyslet.

Závěrem

Ať už je Shopina jakákoliv, jsem přesvědčený, že si tolik posměchu nezaslouží. Když se rozhodla vydělávat skrze sociální sítě, upletla si sama na sebe bič a ztratila se v oparu slávy. Nijak jí nepomáhají ani četné negativní ohlasy a myslím si, že by si zasloužila, aby se k ní přistupovalo s větší důstojností. Možná se chová jako náctiletá, ale nesmíme zapomínat, že náctiletí jsme byli i my. A bohužel se zdá, že ne všichni z toho dokáží tak snadno vyrůst.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz