Článek
Předtím, než v průběhu 19. století převzaly likvidaci a zpracování uhynulých zvířat velké kafilérie, existovaly rodiny, které tuto profesi vykonávaly. Ve středověku zaujímali společně s katy, felčary, hrobníky a potulnými lidmi nejnižší vrstvu společnosti, označovanou jako nečestní. Jednou z hlavních příčin, proč bylo povolání rasa považováno za nečestné, byla jeho bezprostřední konfrontace se smrtí.
Kdo hodlá provozovati živnost pohodnickou, musí býti k ní způsobilý a úplně spolehlivý. Mimo to třeba, by pohodný osvojil si tolik vědomostí o nakažlivých nemocech zvířecích, aby, vykonávaje povinnosti své, seznal podezřelý případ zdechnutí. Místo pro pohodnici určené musí položeno býti tak, aby okolí jeho, resp. obecenstvo nikterak tím netrpělo a domácí zvířata nakažlivým nemocem vydána nebyla.
Rasovské řemeslo
Podle historických pramenů existovaly první rasovny, především ve velkých městech, již ve 13. století. Do té doby se o odstraňování zvířecích těl starali sami obyvatelé, nebo sedláci z okolí. S rostoucím počtem obyvatel a zvířat se zhoršoval problém s jejich likvidací, protože neodklizené zdechliny představovaly vážné zdravotní riziko.
Zpočátku byl ras považován za městského služebníka. Byl najímán obcí, aby se staral o čistotu veřejného prostoru. Jejich odměna byla stanovována podle množství odklizených zvířat, případně dostával naturálie ve formě práva stáhnout kůži odklizeného zvířete a prodat ji. Rasové měli často vedlejší příjmy. Prodávali kůže, rohy, kopyta, ale také tuk a kosti, které byly využívány v řemeslné výrobě. Zvláště kostní tuk a lepidlo z klihu byly cenné suroviny.

Povinností rasa bylo odstraňování zvířecích mršin, odchyt a likvidace toulavých zvířat. Mimo to vykonával také funkci Fleischbeschauera - osoby, která kontrolovala maso poražených zvířat. Později bylo spojení těchto řemesel považováno za nevhodné a byla rozdělena. Do poloviny 18. století zastával často i funkci kata. Zvláštní pozornost zasluhují také případy, kdy se ras podílel na vyšetřování zločinů. V některých městech byl využíván jako pomocník soudních úřadů při odklízení těl popravených nebo při čištění popravčích míst.
Život v izolaci
Z hygienických a náboženských důvodů byli tito lidé vyloučeni z obcí. Rasovny se nacházely většinou na jejich okraji, často u potoků, které sloužily k čištění a odplavování zbytků. Z hygienického hlediska představovaly rasovny problematická místa kvůli zápachu, odpadu a kontaminaci vody. Okolí rasovny bylo oploceno a přístup k němu měli jen povolaní.

Rodiny nečestných byly také sociálně izolované. Tato izolace vedla k vytvoření vlastního kulturního prostředí s vlastními zvyky a řečí. V průběhu 14. a 15. století se profese rasa stala dědičnou, neboť stigma spojené s touto činností znemožňovalo vstup do jiných řemesel. Synové rasů se stávali rasovými mistry a brali si dcery jiných nečestných. Dcery pohodných se často vdávaly za kata nebo hrobníka.
Z hlediska ekonomického postavení nebyli rasové nutně chudí. Mnozí vlastnili pozemky, dobytek a poměrně slušně prosperovali, zvláště pokud měli městskou koncesi. I tak přetrvávala představa, že ras je nepoctivý, bez svědomí a nakloněný zločinu. A často to tak opravdu bylo. Izolace, v níž žili, nedostatek právní ochrany a časté ekonomické problémy vedly k tomu, že někteří z nich se zapojovali do krádeží, padělání, pašování, obchodování se zakázaným zbožím a ukrývání zločinců. Ras, který byl obviněn, měl jen malou šanci na spravedlivý proces. Jeho nečestný původ byl sám o sobě vnímán jako důkaz.

Zánik řemesla
Zatímco ve středověku a raném novověku byl ras vnímán jako nutné zlo, v 19. století se stal symbolem hygieny, pořádku a pokroku. Zánik tradičního rasovského řemesla začal centralizací. Malé rasovny se začaly rušit a jejich povinnosti přebíraly rasovny okresní. Postupně byly i ty nahrazeny moderními kafilerními provozy, které zpracovávaly zdechliny průmyslově.
Pověry a dědictví
Pověrčivé představy přisuzovaly povolání rasa z dnešního pohledu zcela nepochopitelné, někdy až bizarní vlastnosti. Udržovaly se pověry o jejich spojení se smrtí a démony. Ras měl prý zvláštní temné schopnosti a moc nad smrtí, kterou dokázal zkrotit. Uměl prý odvrátit mor, zaklít smrt, zastavit krvácení, uzdravit zvíře i poznat zločince. Přes veškeré pověry a strach byly ženy rasů často vyhledávány jako léčitelky zvířat a mastičkářky.
Dnes nám už jako dědictví zůstalo jen označení v mapách, místní názvy a dodnes používané věty, které přežily staletí: ,,smrdí jak ras / rasův pytel”, ,,byla to rasovina”, ,,mít se jak rasův pes”
Příště: Lidé bez cti - Johann Georg Grassel
Zdroj: Wurian Rebecca: Die Kultur der Wasenmeister in Kärnten 2013 / Scheffknecht Gerhard: Unehrliche Leute – zur Sozialgeschichte der Abdecker und Henker in Mitteleuropa, 1995 / Příruční slovník jazyka českého (1935–1957) / Archivní mapy stabilního katastru (1824–1843) / Österreichisches Wörterbuch, 39. vydání, Wien 2001





