Článek
Když se řekne „největší námořní katastrofa“, většina lidí automaticky vyhrkne: Titanic. Katastrofa parníku, při níž zemřelo něco málo přes patnáct set lidí, se stala symbolem tragédie, nešťastné náhody a varování před lidskou pýchou. O tom, že existuje daleko horší událost, při níž se počet obětí blížil deseti tisícům, ví jen málokdo. Historická paměť totiž nebývá vždy spravedlivá a neutrální – mnohdy je i cynicky selektivní.
Nejhorší námořní katastrofa
Tato zapomenutá katastrofa nese jméno německé lodi MV Wilhelm Gustloff. Dne 30. ledna 1945 opustila přístav Gotenhafen (dnešní Gdyně) na pobřeží Baltu. Na palubě měla přes deset tisíc lidí – především civilistů utíkajících před postupující Rudou armádou, ale také německé vojáky a důstojníky. Gustloff byl kdysi výletní lodí pro rekreační cesty v rámci nacistického programu Kraft durch Freude („Síla skrze radost“), nyní však sloužil jako záchranná bárka ve válce, která se neodvratně blížila ke svému tragickému závěru.
Loď, původně vystrojená pro pohodlí a zábavu, se během války několikrát proměnila: nejprve ve vojenskou nemocnici, poté v plovoucí kasárna, a nakonec ve vyčerpanou a přecpanou evakuační loď. Ten lednový den však byla beznadějně bezbranná, ačkoli měla protiletadlové kanóny a doprovázel ji torpédový člun. V ledovém počasí byly zbraně stejně bezcenné – většina vybavení zůstala zamrzlá, a posádka se soustředila spíše na přežití v kruté zimě než na pozorování hladiny Baltu.
Překvapivý útok
V podvečer téhož dne loď zpozorovala sovětská ponorka S-13 pod velením kapitána Alexandra Marineska. Ten po krátkém sledování, které připomínalo spíše lov než bojovou akci, vypálil čtyři torpéda, z nichž tři zasáhla trup Gustloffa. Loď se během okamžiku změnila z poslední naděje v plovoucí hrob. Okamžitě zemřely stovky lidí – nejméně tři sta žen ukrytých v bývalém bazénu zabily úlomky dlaždic, které exploze vymrštila do prostoru. Ti, kteří přežili prvotní náraz, byli odsouzeni k zoufalému boji o holý život.
Tisíce lidí se hnaly na horní paluby k záchranným člunům, jen aby zjistily, že záchrana nepřijde. Čluny byly buď přimrzlé, nebo rozbité. Někteří se odvážně vrhali do moře, jenže vody Baltu byly téměř zmrzlé a teplota vzduchu hluboko pod nulou. Většina z nich zemřela během několika minut na podchlazení.
Celková bilance byla hrůzná: 9 343 mrtvých, z toho přes osm tisíc civilistů. Pouze 1 252 lidí zachránily okolní lodě, včetně torpédového člunu, který měl původně loď chránit. Gustloff se potopil během hodiny od zásahu. Počet obětí překonal Titanic téměř šestinásobně.
Proč zůstává Gustloff ve stínu Titaniku?
Příčina spočívá z velké části v historickém kontextu. Titanic byl tragédií mírové doby, symbolem bohatství, elegance a „nepotopitelnosti“. Wilhelm Gustloff se potopil ve válce, kde se tragédie počítaly v milionech. Historii navíc vždy píší vítězové, a loď plná zoufalých Němců v době, kdy světu naplno docházelo, jakých zločinů se dopouštěl nacistický režim, zkrátka nebyla předmětem hlubšího zájmu nebo soucitu. Ostatně, i Sověti následně tvrdili, že Gustloff vezl členy SS prchající z koncentračních táborů. To sice nebyla pravda, ale kdo by se tehdy obtěžoval opravovat historickou křivdu vůči lidem poraženého Německa?
Sám Marinesko, který potopil Gustloff, nebyl nijak oslavován. Krátce nato ještě zničil další transportní loď s 4 500 lidmi na palubě. Nakonec byl z armády vyloučen za alkoholismus, degradován a zemřel téměř v zapomnění. Hrdinou Sovětského svazu byl jmenován až posmrtně v roce 1990, jako kdyby se historie sama snažila najít jakýsi kompromis mezi pomstou a spravedlností.
Na konci této pochmurné úvahy zůstává otázka: měli bychom připomínat jen „vhodné“ tragédie, nebo máme odvahu pohlédnout i na ty nepohodlné? Gustloff není jen příběhem mrtvých, je také varováním před selektivním soucitem. Historie totiž není černobílá – ani za největší války lidstvo nepřestává být souborem jednotlivců se svými příběhy, strachy a tragédiemi.
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Wilhelm_Gustloff
https://www.nationalww2museum.org/war/articles/sinking-wilhelm-gustloff
https://www.youtube.com/watch?v=VWpjEuJv1fw