Článek
Násilí a ponižování jsou bohužel stálicemi ve válečných konfliktech. Během druhé světové války se však některé armády odhodlaly tyto praktiky zcela zformalizovat. Jedním z nejotřesnějších příkladů je příběh takzvaných „Comfort Women“, žen a dívek, které byly nuceny sloužit v japonských vojenských nevěstincích. Zatímco nacisté v Evropě zřizovali stovky táborových a frontových nevěstinců, Japonsko vybudovalo síť ‚stanic útěchy‘ v Číně, Koreji, Filipínách i dalších částech Asie. Desítky tisíc žen se tak staly bezejmennými oběťmi, které musely denně čelit brutalitě a zneužívání.
Vznik a rozmach systému: Kontrolovaná „útěcha“ vojáků
Kořeny tohoto děsivého systému sahají do 30. let 20. století, kdy se Japonsko pustilo do agresivních vojenských akcí v Asii. Roku 1932 vznikly první „stanice útěchy“ v Šanghaji, kam posléze mířili japonští vojáci sloužící na čínském území. Oficiálním zdůvodněním bylo „zamezit divokému znásilňování civilistek a šíření pohlavních chorob“. Ve skutečnosti systém pouze přesunul sexuální násilí na místa, která armáda kontrolovala a kde ženy, většinou násilně odvedené, mohly být lépe využívány.
Jakmile Japonsko zabralo rozsáhlá území v Koreji, Číně, Mandžusku, Barmě, Indonésii nebo na Filipínách, stanice útěchy se staly téměř běžnou součástí vojenské infrastruktury. Voják, který přišel z fronty, měl „nárok“ na určitý čas s ženou, u vyšších hodností dokonce několikrát týdně. Tento systém vyžadoval přísnou evidenci, podobně jako nacisté s jejich tabulkami a razítky. Každý voják si musel vyzvednout kondom, navštívit lékaře na základní prohlídku a poté teprve směl „využít služeb“ stanice.

zajatá čínská žena
„Když jsme obsadili jedno čínské město, velení nám oznámilo, že další den dorazí ‚zásobovací transport‘. Mnozí z nás se domnívali, že půjde o munici či léky. Nikdo nečekal, že přivezou náklad vyděšených a zbídačených žen,“ svědčil později jeden z vojáků, který se s hrůzou obrátil k dezercím.
Násilná „rekrutace“ a obchod s lidským neštěstím
Původ žen v těchto zařízeních byl různý. Některé pocházely z velké chudoby a naivně uvěřily slibům o práci v továrně či domácnosti, jiné byly unášeny přímo z ulic nebo během razií v okupovaných vesnicích. Nejpočetnější skupinu tvořily Korejky, často nezletilé, dále Číňanky, Filipínky, ale také Barmánky či Indonésanky. Některé byly dokonce japonské ženy z nižších sociálních vrstev, kterým byly předhazovány falešné přísliby lepšího života.
Mnoho dochovaných výpovědí ukazuje, že rodiny těchto unesených dívek zůstaly dlouho v nevědomosti. Místní kolaboranti či úředníci měli kvóty, kolik žen zajistit, a za to pak pobírali odměny od japonských vojenských složek.

zajaté ženy
„Vtrhli k nám do domu, když jsem se sestrou a matkou připravovala jídlo. Křičeli, že půjdeme sloužit Říši. Bylo mi šestnáct a sestra ještě nesfoukla ani patnáctou svíčku. Přišla jsem o ni během prvního měsíce ve stanici, nikdy jsem se nedozvěděla, kde ji pohřbili,“ zapsala si do deníku jedna z později osvobozených Korejek.
Každodenní peklo
Samotné prostředí „stanic útěchy“ bylo drsné a kruté. Nízké dřevěné baráky, špatně větrané místnosti, žádný soukromý prostor. Ženy byly de facto ve válečném zajetí, pod neustálým dohledem stráží a občas i svých krajanů donucených ke kolaboraci.
Pro představu:
- Běžný voják měl povolený návštěvní den podle harmonogramu své jednotky, s vymezenými minutami.
- Důstojník měl větší volnost a často přicházel, kdy chtěl, a bral si kteroukoliv ženu.
- Ženy byly denně vystaveny i dvaceti až třiceti mužům. Mnohé onemocněly pohlavními chorobami či záněty, některé byly týrány natolik, že zemřely.
Čas od času přijel armádní lékař, který ženy prohlížel. Nakažené byly zpravidla odděleny, některé z nich byly zkrátka zlikvidovány, aby se „nemoc nešířila“. Útěk byl téměř nemožný; stanice bývaly často obehnány ploty a poblíž se pohybovaly ozbrojené hlídky.
Iluze kontroly
Podobně jako nacisté se i japonská armáda snažila zdůrazňovat, že stanice útěchy slouží ke „zdravotně bezpečné“ formě sexu a k udržení morálky vojáků. Propaganda uváděla, že jde o dobrovolné zaměstnání pro ženy, které si tak údajně vydělávají peníze a pomáhají Japonsku ve válce proti Západu. Pravda byla ovšem jiná:
- Peníze většinou putovaly přímo do kapes správců stanice nebo důstojníků.
- Když se některá žena dožadovala propuštění po uplynutí „smluvní“ doby, bylo jí vyhrožováno, případně následoval trest nebo přemístění do ještě horších podmínek.

jedna ze zajatých žen
Systém měl jasnou hierarchii. Vyšší důstojníci se dožadovali „pohodlnějších“ místností, kde ženy musely být neustále k dispozici. Nižší šarže čekala v dlouhých frontách, často po sto i více lidech.
„Vzpomínám, jak jednou přijela nová skupina vojáků. Byl to jejich první večer na pevnině. Měla jsem pocit, že se z toho místa už nikdy nedostanu. Ten den prošla mým pokojem téměř čtyřicítka mužů. Skončila jsem rozdrásaná a v horečkách,“ popsala po válce Číňanka, která byla unesena z okolí Nankingu.
Jednou z tragických kapitol spojených s „comfort women“ byla okupace Nankingu v roce 1937. Tehdy došlo k masovému znásilňování a vraždění, které se vrylo do paměti jako „Rape of Nanking“. Zde se začaly v praxi objevovat také první pokusy japonského velení o organizované bordely, které měly „uklidnit“ masové vyhladávání žen vojáky v ulicích. Mělo to ale opačný efekt: protože poptávka rychle převýšila počet zotročených žen, brutální vynucování sloužilo jen jako další palivo pro násilí.
Touha přežít
Stejně jako v nacistických táborech i tady ženy používaly různé strategie přežití. Někdo se snažil zavděčit strážím, aby alespoň dostal víc jídla nebo menší fyzické tresty. Jiné si vytvářely malé, sotva viditelné motlitby v rohu postele, aby si uchovaly víru. Některé se pokoušely o útěk – tyto případy většinou končily smrtí při pokusech o překonání zátarasů nebo následnou popravou.
„Byla jsem tak otupělá, že jsem se bála i plakat. Jednou, když jsem šla k umyvadlu opláchnout krev z nohou, uviděla jsem v zrcadle vlastní odraz. Nevěděla jsem, koho to vlastně vidím. Jako bych duší byla už dávno mrtvá,“ vyprávěla později paní Kim Bok-dong, jedna z nejznámějších korejských přeživších, která až do své smrti veřejně vystupovala a žádala omluvu vlády.
Konec války, mlčení a snaha o spravedlnost
S kapitulací Japonska v roce 1945 se mnoho přeživších „Comfort Women“ dostalo na svobodu, ovšem jejich útrapy zdaleka neskončily. V jihokorejské společnosti vládlo silné stigma: ženy, které sloužily Japoncům (byť nedobrovolně), byly často odsouzeny jako „prodejné“ a ocitly se na okraji společnosti.
Mnoho z nich se nikdy nevdalo, další trpěly neplodností nebo přetrvávajícími zdravotními potížemi. Mnohé mlčely do konce svého života. Japonská vláda se dlouho zdráhala přiznat jakoukoli odpovědnost. Teprve v 90. letech vydal kabinet několik vyjádření lítosti a vznikl tzv. Asijský ženský fond, který měl obětem finančně pomoci. Kritici ale namítali, že nejde o opravdové odškodnění od vlády, nýbrž jen o „dobrovolnou sbírku“.

demonstrace v roce 2024
„Nechtěla jsem mluvit, protože mi rodina řekla: ‚Raději nech tu hanbu spát‘. Já ale cítila, že bez pravdy nemám klid. Potřebovala jsem říct světu, co se stalo, aby se to už neopakovalo,“ řekla v 90. letech paní Kang Il-chul, která pak do své smrti veřejně vystupovala na demonstracích před japonskou ambasádou v Soulu.
Dnes před japonským velvyslanectvím v Soulu stojí bronzová socha dívky sedící na židli – slavný Statue of Peace. Stala se symbolem odboje proti zapomnění a lží, které kolem „Comfort Women“ léta panovaly. Každou středu zde probíhají demonstrace na podporu přeživších, které stále žádají oficiální omluvu a legitimní odškodnění.
socha
Také existují muzea a pamětní centra (např. War and Women’s Human Rights Museum v Soulu), kde se uchovávají fotografie, osobní předměty i úřední dokumenty, připomínající jedno z nejtemnějších témat japonské vojenské mašinerie.
Z historického hlediska se odhaduje, že „Comfort Women“ mohlo být až 200 000. Přesné číslo dodnes není jasné. A i když několik japonských představitelů vydalo formální omluvu, mnoho přeživších se stále domáhá spravedlnosti a pravdy, aby byla tato část historie vyslyšena a uznána.
„Ztratila jsem mládí, rodinu i možnost mít děti. Odebrali mi i čest,“ řekla prý jedna z nich. „Nechci pomstu. Jen chci, aby se to už nikdy nikomu nestalo.“
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Comfort_women
https://www.asianstudies.org/publications/eaa/archives/teaching-about-the-comfort-women-during-world-war-ii-and-the-use-of-personal-stories-of-the-victims/
https://www.npr.org/2020/11/29/939811000/philippine-survivor-recounts-her-struggle-as-a-comfort-woman-for-wartime-japan
https://www.bbc.com/news/world-asia-67512578
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/12/04/940819094/photos-there-still-is-no-comfort-for-the-comfort-women-of-the-philippines