Článek
Režie se ujal Jaroslav Dudek. První série (9 dílů) byla natočena roku 1982, druhá (6 dílů) o čtyři roky později; Československá televize je vysílala v letech 1983–1987. Název „pitaval“ odkazuje na francouzského právníka F. G. de Pitavala (1673–1743), jehož jméno se stalo označením pro sbírky skutečných kriminálních případů. A přesně takový malý „pitaval“ Dietl s Dudkem vytvořili: seriál inspirovaný skutečnými kriminálními příběhy, zasazený do kulis Prahy za éry reálného socialismu.
Už od počátku bylo jasné, že nepůjde o akční podívanou západního střihu. Tvůrci chtěli ukázat každodenní práci veřejné bezpečnosti – žádné přestřelky a honičky, ale poctivé vyšetřování zločinů, které se tehdy skutečně děly. Záměrem bylo vytvořit pozitivní obraz kriminalistů Sboru národní bezpečnosti (SNB) jako schopných a pečlivých ochránců pořádku.
Ve srovnání se starším propagandistickým seriálem 30 případů majora Zemana (1974–79) působí Malý pitaval mnohem civilněji a apolitičtěji. Místo ideologických nepřátel socialismu tu stojí proti policistům „obyčejní“ zlodějíčci, podvodníci a občas násilníci – zkrátka kriminalita všedního dne, kterou je třeba v socialistické společnosti udržet pod kontrolou.
Pestré případy od kapsářů po vrahy
Jednotlivé epizody (díly) tvoří uzavřené kriminální příběhy, často inspirované skutečnými událostmi. Rozmanitost námětů je překvapivě široká: od drobných krádeží a vloupání přes podvody, vydírání a pašování až po vraždy.
Hned první díl „Aranžér“ ukazuje vyšetřování zdánlivě banální krádeže tržby v prodejně ovoce a zeleniny. Poručík Krejcárek však tuší, že nejde o běžné rozkrádání „na oko“, a postupně odhalí pachatele – starého pána, který v převleku aranžéra výloh vylupuje kasy obchodů s důmyslnou lstivostí.

Ladislav Frej
Následující epizody představí například šmelinu s byty v díle „Milenec“ (podvody kolem družstevních bytů a fingovaná krádež výplaty), nebo případ začínajících mladistvých vloupačů v díle „Benjamínci“, kde kriminalisté náhodou narazí na podezřelé na diskotéce. Díl „Včelař“ zase řeší sérii vloupání do obchodů a ukáže, že chodit na akci neozbrojen se nevyplácí – flegmatický nadporučík Pekař tu dostane po hlavě hozeným kladivem od přistiženého zloděje.
Vedle krádeží a vloupání se seriál nevyhýbá ani závažnějším činům. Například v dílu „Cyklista“ pátrá poručík Krejcárek po pachateli, který autem srazil člověka na kole a ujel. Díly „Muž s punčochou“ a „Vedoucí partiové prodejny“ zase řeší ozbrojená přepadení prodejen a záhadné zmizení vedoucího obchodu.
Vrcholem první série je mrazivá epizoda „Kuchařinka“, založená na skutečném případu vraždy z roku 1978. V panelákové džungli noční Prahy je zavražděna starší paní (Jiřina Štěpničková) poté, co omylem nasedla na špatný autobus. Skutečný pachatel byl sexuální deviant a oběť brutálně zbil a znásilnil, což tvůrci pro potřeby seriálu zmírnili – v televizi nebyla Kuchařinka znásilněna a utrpěla „jen“ 14 bodných ran místo 34. I tak patří tento díl k nejpůsobivějším a ukazuje, že Malý pitaval uměl přitvrdit, když šlo o dramatický efekt.
Ve druhé sérii (1987) se paleta zločinů dál rozšiřuje. Díl „Narkomani“ otevřeně zobrazuje problém drog – vykradená veterinární stanice, ukradený morfin a partička výrobců pervitinu ohrožujících otrávením vody celé město. To je na poměry normalizace odvážné téma, vždyť oficiálně přece v socialistické společnosti žádní narkomani být neměli. Ještě dál za hranice všednosti jde závěrečný díl „Valutová příhoda“, kde se řeší nelegální obchodování s cizí měnou.
Vedle toho ale nechybí ani „odlehčené“ krimi historky: třeba „Exoti“, kde poručík Krejcárek řeší krádež vzácných exotických ptáků na výstavě a musí si nastudovat ornitologii, aby se mu kolegové nesmáli.

Krampol
Každý díl přináší trochu jiný tón a jiný druh detektivní zápletky, takže se divák rozhodně nenudí. Některé případy jsou pojaty jako napínavé (divák tápe, kdo je pachatel až do konce), jinde víme, kdo zločin spáchal, a bavíme se tím, jak k němu kriminalisté složitě pronikají (např. „Jupiter“ nebo „Muž s punčochou“).
Co je však společné – všechny případy jsou nakonec úspěšně vyřešeny. Třebaže skutečná objasněnost zločinů nikdy tak stoprocentní nebyla, v seriálu spravedlnost vždy zvítězí (byť někdy až v posledních minutách epizody).
Kriminalisté v civilu, žádní supermani
Jedním z trumfů seriálu je sympatická parta pražských kriminalistů, kteří jsou vykresleni jako obyčejní lidé se svými povahami a drobnými vrtochy – žádní neporazitelní geniální detektivové. Velitelem týmu je náčelník nadporučík Kubát (Ladislav Frej), klidný a rozvážný šéf, který své podřízené spíš otcovsky vede.
Hlavní oporou mu jsou zkušení vyšetřovatelé: nadporučík Rudolf Pekař (Vlastimil Hašek) – starý mládenec, trochu mrzout, který celý seriál odchodí v jednom vytahaném svetru – a poručík Libor Krejcárek (Jiří Krampol), energický praktik a „tvrďák“, co se do případu zakousne jako buldok. Mladší krev zastupuje dvojice podporučíků – frajersky sebevědomý Kamil Hamřík (Pavel Zedníček) a benjamínek týmu Jiří Otradovec (Michal Pešek), čerstvý absolvent, který se teprve učí, že vyšetřování není jen idyla z učebnice.
Šestici doplňuje ještě technik kriminalistické laboratoře (Jan Faltýnek) a půvabná sekretářka Zuzana (Jaroslava Brousková), která má v policejním revíru na starosti administrativu a občas uvaří kávu – přece jen jsme v roce 1983.
Kriminalisté jsou v seriálu zobrazováni v civilu – nenosí uniformy, ale běžné oblečení, a jejich chování je prosté, neokázalé. Důraz je kladen na týmovou spolupráci: vidíme například pravidelné porady na začátku směny, kde se probírají nové poznatky (tyto scény u dlouhého stolu se staly ikonickými). Vyšetřovatelé se doplňují; každý má svůj styl práce a jinou silnou stránku.
Například Pekař je pečlivý a trpělivý analytik (kritika ho přirovnala k „Columbovi v svetru“), zatímco Hamřík je impulzivnější a spoléhá i na improvizaci v terénu. Co však mají všichni hrdinové společné, je houževnatost a smysl pro povinnost. Seriál otevřeně ukazuje, že kriminalisté se musí probírat stohy hlášení, kontrolovat desítky stop, vyslýchat svědky a trávit noci v terénu, a to často bez viditelného pokroku.
Žádné moderní technologie jim nepomáhají – jsme v éře psacích strojů, pevných linek a šedých Škodovek. Místo počítačů a mobilů si naši pátrači vystačí s blokem, tužkou a pouliční budkou; místo DNA profilu si musí vystačit s otisky prstů a svědectvími. I to dodává seriálu zvláštní kouzlo a dnes už nostalgickou autenticitu.
Zábavný je pohled na vizáž a image strážců zákona. V 80. letech platila u SNB přísná kázeň – policista musel být ostříhán nakrátko a působit vzorně. Jenže podporučík Hamřík v podání Pavla Zedníčka se pyšní bujnou kšticí. Zajímavostí ze zákulisí je, že herec si doslova vyhádat právo nosit delší vlasy: na place došlo ke sporu s odborným poradcem z řad VB, ale Zedníček argumentoval, že jako „vlasatý“ policista lépe splyne s podsvětím a zmátne zločince.
Nakonec mu delší sestřih prošel – a Hamřík tak mohl zůstat za fešáka. Podobně Ladislav Frej si jako Kubát prosadil alespoň knír, když už musel obětovat svůj plnovous. Tyto drobné rebelie proti předpisům jako by symbolizovaly celkový ráz seriálu: kriminalisté tu nejsou stroje ani ideální hrdinové z nástěnky, ale lidé z masa a kostí, kteří občas poruší předpis, ale vždy pro dobrou věc.
I díky tomu si je diváci oblíbili a postavy doslova zlidověly – třeba Jiřího Krampola dodnes na ulici občas někdo osloví „pane poručíku Krejcárku“, jak herec s úsměvem vzpomíná v rozhovorech. Není divu, vždyť tahle parta vyšetřovatelů představovala pro mnoho diváků obraz ideální bezpečnosti: přátelští, pracovití a přece trochu rošťáčtí strážci pořádku, kterým by jeden klidně zašel na pivo poděkovat.
Praha 80. let v hlavní roli
Seriál se natáčel z velké části v autentických pražských exteriérech, což z něj dnes dělá cennou kroniku doby. Kamery zavítaly do zapadlých uliček i na sídlištní bloky, na rušná náměstí i na periferii u železniční trati.
Vidíme dobové reálie: staré reklamy v obchodech (byť jich za socialismu moc nebylo), fronty na zboží, typické žlutobílé autobusy a vlečňáky tramvají T3, oktávky a žigulíky parkující na chodnících…
Tehdejší Praha měla úplně jinou atmosféru – méně aut, oprýskané fasády domů, na sídlištích se ještě blyštily nové paneláky. Malý pitaval to všechno mimoděk zachytil. V jedné epizodě se děj točí okolo výstavby metra (Náměstí Republiky) a v jiné okolo kulturní výstavy na Žofíně, takže nahlédneme i do těchto prostředí.
Cenné jsou záběry z pražských sídlišť: anonymní betonové kolosy, ve kterých se lidé často ani neznali jménem, tvoří ponuré pozadí zločinů („Kuchařinka“ se odehrává v novostavbách na kraji města). Naproti tomu staropražské lokace dodávají jiným dílům kouzlo: například honička zloděje přes střechu historické vily nebo falešný kunsthistorik kradoucí sošku na zámku (díl „Jupiter“).
Pro současného diváka jsou tyto reálie možná ještě zajímavější než samotné zápletky – je to výlet časem do doby, kdy na Václaváku jezdila auta a u chodníku hlídkoval příslušník VB v bílé přilbě.
Veřejná morálka a nálada společnosti 80. let se v seriálu odráží nenápadně, ale přece. Například motiv rozkrádání „socialistického majetku“ se objevuje v několika epizodách: ať už jde o vedoucího prodejny, který zmizí i s tržbou, nebo lékaře, který kšeftuje dekrety, vždy je takový čin vykreslen jako odsouzeníhodné selhání jednotlivce, které je třeba potrestat.

Pavel Zedníček
Seriál tím vlastně podporoval tehdejší apel na poctivost a „socialistické svědomí občanů“. Zároveň ale neukazuje žádnou otevřenou propagandu – kriminalisté neřeší sabotéry ani „živly“, jen běžné delikventy. Velmi zajímavé je, že se tvůrci pustili i do choulostivých témat, o nichž se jinak veřejně moc nemluvilo: již zmíněné drogy nebo prostituce naznačená ve „Valutové příhodě“. Samozřejmě je vše podáno cudně a s patřičným dovětkem, že zákon nakonec zasáhne. Nicméně i letmé připomenutí těchto jevů svědčí o tom, že společenská realita prosákla i do televizního dramatu.
Ústředním poselstvím Malého pitavalu je ale pořád důvěra v práci bezpečnostních složek. Pražská kriminálka je tu součástí komunity – kriminalisté mluví s obyčejnými lidmi, vyslýchají je citlivě, občas se s nimi i lidsky sblíží. Třeba v díle „Kuchařinka“ výrazně pomůže svědectví sousedky (Iva Janžurová), v díle „Narkomani“ zase policisté kontaktují známé vařiče drog skrze místní drbny.
Dokonce i „obyčejní občané“ jsou někdy hrdiny: v díle „Kasař“ místní lidé sami zadrží při činu starého kasaře Kořána (Rudolf Hrušínský), čímž policii usnadní práci. Ač režimní propaganda někdy vykreslovala veřejnost spíše jako potenciální podezřelé, Malý pitaval ukazuje, že policie a veřejnost mohou táhnout za jeden provaz.
Drobné prohřešky obyvatel (přestupek, že někdo něco nahlásí pozdě, nebo se bojí mluvit) jsou vnímány shovívavě; hlavně když se podaří zločince dopadnout. V jistém smyslu si seriál buduje idealizovaný obrázek toho, jak by to mohlo fungovat – slušní lidé si pomáhají a grázlové patří do chládku. Pro diváky 80. let to mohlo být příjemné ujištění v nejisté době.
Zajímavosti
Seriál Malý pitaval z velkého města si získal značnou oblibu hned při premiéře a dodnes patří mezi divácky vděčné tituly. Svou zásluhu na tom má hvězdné obsazení – v hlavních rolích se objevili populární herci, které publikum rádo vídalo na obrazovce.
Kromě základní šestice jsme v jednotlivých epizodách mohli vidět celou plejádu známých tváří tehdejšího filmu a divadla: role různých pachatelů, svědků či obětí si zahráli například Luděk Munzar (falešný doktor ve „Milenci“), Ondřej Pavelka (lupič s punčochou), Jiřina Štěpničková a Iva Janžurová (osudová dvojice důchodkyň v „Kuchařince“), Josef Kemr (ptáčník v „Exotech“), Rudolf Hrušínský (v roli kasaře Kořána), mladý Lukáš Vaculík a mnoho dalších známých herců.
Každý díl tak trochu připomínal herecký koncert – divák se těšil, koho v roli padoucha či svědka pozná tentokrát. I díky tomu seriál neupadl v zapomnění a pravidelně se reprízuje (ať už v televizi nebo na různých retrospektivních akcích). Pro pamětníky je to milá nostalgie a pro mladší publikum možná překvapivě zábavná exkurze do světa „retro krimi“.
Ze zákulisí natáčení stojí za zmínku několik perliček. Především rozpočet: Malý pitaval stál na tehdejší dobu astronomických 14,8 milionu Kčs. Štáb totiž neváhal investovat do stavby ateliérů, techniky a honorářů pro desítky herců. Kdybychom tu sumu převedli na dnešní, vyšlo by to zhruba na 140–180 milionů Kč (podle odhadů inflace) – což už je rozpočet solidního akčního filmu.
Na druhou stranu se investice vyplatila: seriál měl vysokou sledovanost a Československá televize později přidala druhou sérii epizod díky úspěchu té první. Herci dostali za natáčení štědré odměny, a dokonce prémie, protože práce skončila před termínem.
Další zajímavostí je inspirování skutečností. Už jsme zmínili několik epizod založených na pravdivých kauzách, jako vražda „Kuchařinky“. Dietl a spol. čerpali z archivů kriminálky a reálných případů, které Jirsák jako poradce přinášel. Ne všechno se ale mohlo ukázat naplno – drastické detaily musely stranou kvůli divácké přístupnosti (cenzura krve a brutality).
Seriál tak balancuje na hraně mezi autenticitou a nutnou uměleckou licencí. I tak v něm odborníci oceňují věrné zachycení policejních postupů: díky poradě s skutečnými kriminalisty působí vyšetřování uvěřitelně, žádné zázračné dedukce od stolu se nekonají. Za zmínku stojí i původ slova pitaval, který možná tehdy mnohým divákům nic neříkal – závěrečné titulky každého dílu proto obsahovaly vysvětlení původu tohoto pojmu, aby nikdo neodcházel zmaten.
Hudební stránku seriálu obstaral Ladislav Štaidl, známý skladatel populární hudby. Jeho výrazná znělka (tu-du-dum, tu-du-dum…) otevírala každý díl a dodnes ji mnoho lidí bezpečně pozná. Tóny té znělky jako by navozovaly onen zvláštní mix napětí a klidu, který seriál měl: není to žádný dramatická hudba , spíš rytmická sekvence, která nás uvádí do světa, kde pořádek zvolna vítězí nad chaosem.
Zdroje:
https://www.extra.cz/maly-pitaval-z-velkeho-mesta-stal-neuveritelnych-15-milionu-kcs-co-dalsiho-jste-o-serialu-mozna-nevedeli–eed07
https://www.super.cz/clanek/celebrity-5-veci-ktere-jste-nevedeli-o-serialu-maly-pitaval-z-velkeho-mesta-jake-byly-honorare-a-kdo-se-hadal-kvuli-haru-na-hlave-651908
https://kritiky.cz/maly-pitaval-z-velkeho-mesta-aneb-15-lekci-patrani-realistickeho/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mal%C3%BD_pitaval_z_velk%C3%A9ho_m%C4%9Bsta