Článek
Před dveřmi se tísní pestrá směs moskevských nočních tvorů: mladičké modelky v drahých šatech, vyhazovači v oblecích, potetovaní mafiáni v kožených bundách i zvědaví studenti. Ještě před pár lety by tu po jedenácté hodině byla tma – za sovětských časů Moskva nočním životem nežila. Teď, krátce po rozpadu SSSR, město po setmění připomíná Divoký západ pro ty, kdo mají kapsy plné peněz. Ve vzduchu je cítit euforie z nově nabyté svobody – a také lehký závan nebezpečí. Všichni netrpělivě čekají, až se před nimi otevřou dveře do legendárního nočního klubu Titanic, který se stal symbolem divokých večírků ruských „devadesátek“.
Zrod moskevské noční scény po rozpadu SSSR
Po dlouhá desetiletí byly v Sovětském svazu jedinou formou noční zábavy oficiální diskotéky v Palácích kultury a restaurace zavírající ve 23:00. Teprve s koncem 80. let a uvolněním poměrů se začaly objevovat první vlaštovky nočního života. Jedním z průkopníků byl mladý podnikavec Sergej Lisovskij, který roku 1992 rozjel každodenní show známou jako „Diskotéka u Lis’Sa“ ve sportovním komplexu Olympijskij. Název sice evokoval diskotéku, ale ve skutečnosti šlo spíš o hudební revue: každý večer vystupovaly populární kapely a zpěváci a do hlediště se sjížděli první porevoluční podnikatelé i „frajeři“ z celého rozpadajícího se Sovětského svazu. Lisovskij – sám bývalý DJ a později vlivný mediální producent – pochopil, že v nové éře „všechno je dovoleno“ tu existuje hlad po zábavě a luxusu, který dříve neexistoval.

Sergey_Lisovskiy
Ta pravá klubová exploze však přišla až po roce 1991, kdy se rozpadl SSSR a Rusko se ocitlo v ekonomickém a sociálním chaosu. Ze dne na den se z některých lidí stali pohádkově bohatí podnikatelé – takzvaní „Noví Rusové“ – zatímco jiní doslova bojovali o přežití.
Moskva se počátkem 90. let stala městem kontrastů, kde vedle sebe existovaly fronty na základní potraviny a zároveň bujaré večírky nové elity. Oligarchové v zárodku, raní „podnikatelé“ s mafiánskými konexemi i kriminální bossové – ti všichni hledali místa, kde by mohli snadno nabyté bohatství okázale utrácet. Zároveň do země začala proudit nová západní kultura: na satelitní televizi svítilo MTV, v trafikách se objevily první lesklé časopisy a v éteru od roku 1992 vysílalo Radio Maximum moderní hudbu.
Jak výstižně poznamenal tehdejší tisk, „v 90. letech platilo, že pokrokový Moskvčan čte časopis OM, poslouchá rádio Maximum a chodí do klubu Titanic“. Právě luxusní noční kluby se staly symbolem téhle nové doby – divoké, nespoutané, plné příležitostí i rizika.
Jednou z prvních velkých akcí, která odstartovala éru moskevských rave parties, byla legendární „Gagarin Party“ uspořádaná v prosinci 1991 v pavilonu Kosmos na VDNCh. Sešlo se tam na 2 000 nejprogresivnějších mladých lidí tehdejší Moskvy – umělci, hudebníci, módní návrháři, budoucí podnikatelé – aby do noci tančili na dosud nepoznanou elektronickou hudbu.
„Bylo to poprvé, co se v Moskvě sešla taková směsice stylu, kokainu a zločinu,“ vzpomíná účastník těchto prvních večírků.
Podobné akce měly obrovský ohlas a záhy si jich všimla i tehdejší polokriminální podnikatelská vrstva – rave scéna se rychle promísila s mafií a někdy to končilo tragicky (promotér Ivan Salmakov, jeden z organizátorů Gagarin Party, „zmizel, patrně mrtvý“ poté, co se o jeho akce začali zajímat gangsteři. Navzdory rizikům ale vlna nové hudby a svobodomyslné zábavy zaplavila Moskvu.
V roce 1993 vyrostl v centru města první exkluzivní klub západního stylu Manhattan Express – v suterénu hotelu Rossija poblíž Rudého náměstí. Ten fungoval jen pro členy, bez casin a s důrazem na stylovou atmosféru, jak psal dobový tisk. Do „Manhattanu“ směli jen prověření hosté v patřičném outfitu a uvnitř bylo dokonce zakázáno fotografovat. Moskva tak poprvé okusila atmosféru newyorského klubu – ostrůvek Manhattanu kousek od Kremlu.
Titanic
Zatímco Manhattan Express cílil hlavně na zbohatlíky a západní klientelu, klub Titanic se stal srdcem domácí divoké klubové scény. Jeho zrod je téměř pohádkový: prostor pro budoucí klub objevil na podzim 1993 promotér Oleg Codik (Oleg Цодиков) náhodou ve sklepě Stadionu mladých pionýrů na Leningradském prospektu.

ilustrativní foto
Objevil opuštěný podzemní sál plný vody, odpadků a bez elektřiny – bývalé skladové prostory pod tribunami, na které se léta zapomnělo. Codikovi zaplesalo srdce: „Byl to obrovský divný sklep… srdíčko se rozbušilo,“ popisuje moment, kdy našel dokonalé místo pro klub. S partou přátel přesvědčil správce stadionu a získal povolení k pronájmu. Ihned se pustili do přestavby: 14 měsíců stavebních prací proměnilo zchátralý bunkr v nejmodernější diskotéku v Rusku.
Klub dostal příznačné jméno Titanic – jednak kvůli své obří velikosti a „podpalubní“ lokaci, jednak pro svůj koncept totálního ponoření do hudby a pohybu. Ostatně oficiální slogan klubu zněl výstižně: „Pogružěnije v dvižeňije“ neboli „Ponoření do pohybu“.
Interiér navrhli samotní zakladatelé s důrazem na nábřežní a futuristické motivy. Při otevření klubu na jaře 1995 návštěvníky ohromily měděné konstrukce připomínající lodní strojovnu, bar ve tvaru vlny a ladné elipsové balkony, ze kterých bylo vidět přímo na taneční parket. Do výbavy Titanicu investoval nevídané peníze – údajně až 1,5 milionu dolarů – aby přivezl to nejlepší ozvučení a světelné efekty ze Západu.
Hlavním lákadlem byla nová hudba: na rozdíl od většiny tehdejších podniků, kde zněl ruský pop a živá vystoupení estrádních hvězd, sázel Titanic na moderní elektronickou muziku – techno a house – kterou mladé publikum znalo leda z pirátských kazet nebo nočního rádia. Zkušení DJové míchali tracky zahraničních projektů jako 2 Unlimited, Snap! či Black Box a na mohutných Turbosound reprobednách se klubem rozléval sound, jaký Moskva do té doby neslyšela.
Otevření Titanicu 1. dubna 1995 provázela mohutná kampaň mezi mládeží – zpráva o novém zázračném klubu se šířila „jako lavina“, fronty zájemců se vinuly kolem stadionu a všichni byli zvědaví na to nové „zázračné místo“. Kapacita klubu byla kolem 1000 lidí (některé prameny uvádějí i víc) a prakticky každý pátek a sobotu bylo plno.
Codik a spol. původně mířili na undergroundovou taneční scénu, ale Titanic se brzy stal mainstreamovou senzací – všichni chtěli být u toho. „Lidé stáli fronty a v prvních letech všichni toužili dotknout se toho zázraku,“ vzpomíná Codik, „v regionech snili o návštěvě Titaniku a v Moskvě se čekalo v řadě před klubem“. Během let 1995–1997 tak Titanic doslova definoval novou club culture v Rusku – elektronická hudba se díky němu stala mainstreamem, dostala se do médií, do filmů a stala se módou.
Pompézní večírky moskevské smetánky
Uvnitř Titaniku se po půlnoci rozjížděla show, jakou Moskva dosud nezažila. Laserové paprsky křižovaly zakouřený vzduch, obrovské reprobedny duněly basy a kolem tanečního parketu kroužily servírky s lahvemi šampaňského Don Perignon a koňaku Hennessy. Každý večer měl klub jinou téma party: jednou se návštěvníci ocitli na „Pirátské noci“ s personálem v kostýmech korzárů, jindy zas na futuristické Techno-Show s kankánovými tanečnicemi na pódiu a artisty zavěšenými u stropu.
Západní značky stály frontu, aby zde mohly pořádat své večírky – Titanic získal lukrativní reklamní kontrakty od světových firem, které spolufinancovaly jeho opulentní akce. Před zraky rozjařených hostů se tak křtila nová vodka nebo předváděla luxusní auta přímo na parketu. Nechyběly obrovské dorty, ohňostroje, konfety ani hostesky v oblečcích posádek zaoceánských parníků – v Titaniku zkrátka nic nebylo příliš šílené ani nemožné.
Na parketu se mísila neuvěřitelná směsice lidí. Vedle sebe tu tančili mladí zbohatlíci, první ruští oligarchové, popové hvězdy, západní obchodníci i drsní „hoši“ z podsvětí. “
V klubu člověk mohl potkat třeba Taťánu Djačenkovou (dceru prezidenta Jelcina) s jejím synem a vedle nich například čečenského podnikatele Umara Džabrajilova,“ líčí jeden z pamětníků. „Klub měl dva VIP salónky asi po čtyřiceti metrech čtverečních, kam si takoví lidé chodili odpočinout – jejich osobní strážci tam ale nesměli dovnitř!“.
Titanic byl totiž v jistém smyslu demokratický – dovnitř se (alespoň zpočátku) dostal každý, kdo prošel přísnou kontrolou u dveří. V praxi to znamenalo, že host musel mít ten „správný styl“ a zaplatit poměrně vysoké vstupné 30 dolarů. Tím se automaticky filtrovala klientela na mladé, krásné a bohaté. Běžní Rusové si podobný luxus nemohli dovolit; jak poznamenal jeden dobový článek, 90. léta přála nočním klubům jen pro zbohatlíky– většina obyčejných lidí na to zkrátka neměla čas ani peníze.

Ruský poslanec Umar Dzhabrailov (zde v roce 2016), byl prý častým návstěvníkem
Do Titaniku tak mířila hlavně „zlatá mládež“ a mafiánští bossové z moskevských čtvrtí Snadno jste je poznali: módou těchto Nových Rusů byla pověstná uniforma – křiklavé sako (červené či zelené) nebo tepláková souprava Adidas a na krku tlustý zlatý řetěz. V klubu však i obávaní gangsteři zpravidla dodržovali klid zbraní.
„Na noční party se scházela spousta nagelovaných svalovců se zlatými řetězy kolem krku. Chovali se ale celkem slušně – alespoň přímo v klubu žádné přestřelky nebyly,“ popsal jeden policista místní smetánku. Všudypřítomné byly naopak drogy, zejména kokain a extáze – ty se v klubech 90. let šířily zcela volně.
I kdyby zřídka došlo k policejní razii na dealery, úplatky vše rychle urovnaly. Jeden návštěvník vzpomíná, že ochrance klubů se spíš dělalo nevolno z množství omamného dýmu, než aby řešila potyčky.

ilustrativní foto
Tehdejší večírky byly pro mladou generaci přitažlivou novinkou – „všechno se mísilo v přátelském guláši půvabu, kokainu a kriminality“, jak trefně popsal atmosféru jeden z hudebních publicistů.
Exkluzivita Titaniku rostla do takové míry, že se o něm mluvilo po celém Rusku. Zahraniční celebrity i politici chtěli během návštěvy Moskvy vidět na vlastní oči ten pověstný klub, kde se baví nová ruská elita. Vtipkovalo se, že cizinec musí v Moskvě navštívit tři místa: Rudé náměstí, Velké divadlo a Titanic.
V prvních letech tak Titanic dominoval nočnímu životu metropole a vydělal majitelům jmění. To pochopitelně neušlo pozornosti ani konkurence, ani zločineckých struktur na pozadí. Klub si platil „kryšu“ – ochranu jednoho z mocných gangů – a zároveň byl pod drobnohledem úřadů.
Jeden závistivý konkurent dokonce prý pronesl sarkastickou poznámku: „Najde se ledovec, který potopí Titanic?“ – a v skrytu spustil mašinérii, která měla klub potopit. Během silvestrovské noci kdosi nahlásil v Titaniku bombu, jindy přišla nečekaná kontrola hygieny či daňového úřadu. Klub však těmto tlakům odolával a dál žil naplno – aspoň po nějaký čas.
Titanic se potápí
Koncem 90. let se Moskva proměňovala – divoké bezpráví ustupovalo nové éra okázalého bohatství a pořádku. Do města přišel zahraniční kapitál a otevřela se celá řada nových klubů světové úrovně: luxusní podniky jako Zeppelin, XIII, First či Gallery lákaly klientelu na přísnou exkluzivitu a utrácení v privátních salóncích. Pro mladé zůstávaly populární i alternativní techno-kluby jako Ptjuč (Птюч) – ty se naopak snažily mafiánské živly nepouštět vůbec dovnitř a pěstovaly si uměleckou pověst.

ilustrativní foto
Titanic se v této nové konkurenci začal ztrácet. V roce 1998 navíc Rusko zasáhla finanční krize, která odvála lehkovážné utrácení za večírky. Přesně 3 roky po svém otevření byl Titanic dočasně uzavřen k rekonstrukci – která se však již nikdy neproměnila v nové spuštění.
V prosinci 1998 byl před svým domem zavražděn spolumajitel klubu Stanislav Kolesnikov, což neslo všechny znaky mafiánské popravy na objednávku. Ačkoli se ukázalo, že konflikt souvisel spíše s jiným Kolesnikovovým podnikáním, pro Titanic to byla definitivní tečka. V roce 2000 byla licence klubu formálně odebrána a prostor po Titaniku převzaly nové komerční projekty.
„De facto jsme Titanic dobře provozovali jen tři roky, do roku 1998,“ rekapituloval později Oleg Codik. „Ale ta energie zůstala – celá jedna generace zažila něco neopakovatelného. Byli jsme první svého druhu v zemi a stvořili jsme legendu.“ Titanic se skutečně stal legendou moskevské klubové éry. Dodnes na něj pamětníci vzpomínají s nostalgií jako na symbol svobodných devadesátek – časů, kdy se Moskva po půlnoci měnila v jiné město.
Zdroje:
https://www.gw2ru.com/lifestyle/197725-how-moscow-raved-in-1990s
https://ridl.io/russian-metamodernism-the-neo-rave-and-cultural-recycling-of-the-1990s/
https://howlandechoes.com/2016/08/history-of-clubbing-raves-moscow/
https://www.theguardian.com/world/2015/apr/21/pop-glamour-gangster-boris-yeltsin-new-russia-1990s
https://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/24251/1/growing-up-in-90s-russia
https://www.highsnobiety.com/p/russian-rave-culture-new-balance-574/