Hlavní obsah
Bydlení a architektura

Nuselský most byl označen za stavbu století. Znáte jeho historii, legendy, které jsou s ním spojeny?

Foto: Autor: Petr Jedelský – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66745051

Slyšeli jste o dělníkovi zalitém v betonu? O 66 tancích, co tu duněly? Historie Nuseláku je temnější, než byste čekali.

Článek

Nuselský most. Pro většinu Pražanů pouhá dopravní tepna, skrz niž denně projedou stovky aut a pod ní se prohání vlaky metra linky C. Málokdo si ale dnes plně uvědomuje, že tato monumentální betonová stavba má za sebou neuvěřitelně pestré a bouřlivé dějiny. Tanky, rakety, sovětské vagóny, dokonce i nápad postavit panelákový komplex přímo jako součást mostu – to všechno se v příběhu „Nuseláku“ objevilo. A bohužel, temný stín téhle pražské dominanty připomíná i jinou přezdívku: „Most sebevrahů“.

Příběh Nuselského mostu se začal psát na přelomu 19. a 20. století. Tehdy už byla Praha v prudkém rozmachu a hluboké nuselské údolípředstavovalo překážku, kterou bylo nutné překonat, aby se město mohlo dál rozšiřovat. Jenže odvážné projektové studie, jako například ambiciózní ocelový most inženýra Jaroslava Marianka, se magistrátu nezdály – buď z finančních, nebo politických důvodů.

Foto: Autor: Anonymní – Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=90920705

jeden z návrhů podoby mostu

V letech 1926, 1933 a 1938 sice město vyhlásilo několik veřejných soutěží, ale doba hospodářských a politických krizí mostu vůbec nepřála. Nejodvážnější projekt? Ten od Jaroslava Polívky a Josefa Havlíčka, kteří chtěli financovat stavbu prodejem více než 900 bytů umístěných v mostě (aneb „panelákový most“). Magistrát ale tenhle nápad smetl ze stolu – byl zřejmě až příliš velkolepý.

Konečně se staví

Zásadní impuls přišel až v 50. a 60. letech, kdy se rozjížděla výstavba nových sídlišť na Pankráci a v Krči. Nuselák měl zprvu sloužit i pro podpovrchovou tramvaj, ale nakonec zvítězil projekt metra a součást budoucí severojižní magistrály. V roce 1960 se ustálila finální podoba mostu, pod kterou jsou podepsáni inženýři Vojtěch Michálek a Stanislav Kobrarchitekt Stanislav Hubička.

Jakmile se objevily bagry a dělníci, bylo jasné, že to nebude stavba malých rozměrů:

  • Délka mostu je 485 metrů
  • Šířka je 26,5 metru
  • Výška nad údolím činí 42,5 metru

v roce 1965 se kvůli mostu muselo zbourat 17 domů na dně Nuselského údolí, aby se vůbec mohl vztyčit. O pár let později padla za oběť i starobylá Česká dětská nemocnice na Karlově (1971). Město sice přišlo o historickou stavbu, ale aspoň se tím urychlila potřeba postavit nové dětské oddělení ve Fakultní nemocnici v Motole.

Foto: Autor: Neznámý – Public domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=106812021

stržená nemocnice

Tramvaj? Kdepak, pojede tu metro!

Zpočátku měla mostem projíždět podpovrchová tramvaj, ale Praha nakonec šla do rozsáhlejšího projektu metra. Tím se zvýšily nároky na nosnost – vnitřní tubus musel unést těžké sovětské vagóny, které jsou robustnější než původně plánované československé prototypy Tatra R1. Nakonec se ukázalo, že koncept R1 šel k ledu hlavně vlivem politického tlaku z Moskvy.

Celá konstrukce byla posílena ocelovým roštem, který vážil 800 tun, aby se pod váhou metra neprobořila. Hrozilo prý, že kdyby se to neudělalo, Nuselský most by se s těžkými soupravami propadl.

Testování armádou

Stavba spěla ke konci koncem 60. let – v roce 1970 se už po mostě sice neprojel běžný provoz, zato tu dunělo 66 tanků z rakovnického pluku, kteří testovali nosnost. Rozkmit se zkoušel pomocí raketových motorů. Úplně si to představit nejde, ale musel to být opravdu jedinečný pohled!

Slavnostní otevření proběhlo 22. února 1973 a most dostal název „Most Klementa Gottwalda“ (po prvním komunistickém prezidentovi). A protože magistrála se ještě dokončovala, plné zatížení automobilové dopravy začalo až 30. března 1973. Metro se v tubusu poprvé rozjelo s cestujícími v květnu 1974. Stanici Gottwaldova dnes známe pod jménem Vyšehrad (od roku 1990), podobně se i Nuselákovi vrátilo původní pojmenování.

„Most sebevrahů“

Bohužel, výška 42,5 metrusnadná dostupnost se stala lákadlem pro zoufalé duše. Mnoho lidí zde skokem ukončilo život. Přesná čísla se před rokem 1989 tajila, odhady mluví o dvou stech až třech stech sebevražd. Veřejnost proto udělila mostu přezdívku „Most sebevrahů“.

Od 90. let se tu postupně instalují zábrany, které – ačkoli nejsou stoprocentní – podstatně snížily počet tragických činů. Přesto došlo například ještě 29. listopadu 2024 k dalšímu neštěstí; muž překonal i tu nejnovější bariéru.

Poctou obětem se stal Memento Mori, pomník v parku Folimanka. Ztvárněný jako lampa mířící vzhůru k Nuselskému mostu. Počet zachráněných, ale i těch, jejichž rozhodnutí nikdo nevymluvil, nám zůstává mementem – mrazivě dokládá, že psychickou krizi nelze zastavit pouhou zábranou.

Snad nejtemnější historka se pojí se stavbou pilířů. Údajně prý jeden z dělníků spadl do obrovského množství zasychajícího betonu a nebyl zachráněn – tělo už nešlo vyprostit, takže zůstalo uvězněné v pilíři. Žádné oficiální důkazy neexistují, ale místní o tom občas vyprávějí jako o dalším důvodu, proč je tahle stavba tak trochu prokletá.

Foto: Autor: Petr Novák, Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=295620

nuselský most

Až zase někdy pojedete nebo půjdete po „Nuseláku“ , vzpomeňte si, jak dramatické jsou kořeny tohohle betonového obra. A třeba v něm díky tomuto příběhu uvidíte o něco víc než jen kousek šedivé dopravní cesty.

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Nuselský_most

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/magazin-architektura-nuselsky-most-historie-zajimavosti-265289

https://www.reflex.cz/clanek/historie/117642/bizarni-historie-stavby-nuselskeho-mostu-melo-se-v-nem-bydlet-i-parkovat.html

https://www.prahaneznama.cz/prazska-nej/jak-to-bylo-s-nuselskym-mostem/

https://encyklopedie.praha2.cz/stavba/686-nuselsky-most

https://www.denik.cz/regiony/praha-nuselsky-most-vyroci-vystavba-20230221.html

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz