Článek
Pokouší se zlehčit trpkou ironii situace, kdy se hvězda společenských rubrik ocitla na tři dny ve vězení za facku policistovi. „Je to jen další epizoda v nekončícím seriálu mého života,“ pronese tiše se šibalským úsměvem a pohledem upřeným na železné mříže. Smích dozní v prázdné cele a Zsa Zsa ví, že i v této chvíli musí zůstat Gáborovou – ženou, která přežije všechno.
Tím seriálem byly životy tří sester Gáborových, které více než půl století před fenoménem Kardashianek prosluly jako první královny publicity. Dávno před časy sociálních sítí, influencerů a podobných vymožeností moderní doby.
Magda, Zsa Zsa a Eva Gáborovy – tři jména, která se v poválečné Americe objevila zdánlivě odnikud a rázem zaplavila společenské rubriky novin. Pocházely ze „starého světa“ (Evropy) a vpadly do Hollywoodu s oslnivou silou. Byly slavné jednoduše tím, že byly krásné. Jejich životy lemovala záře diamantů, kožešin a blesků fotoaparátů, ale za tou okázalostí se skrývaly také stíny osamění, sesterské rivality a neutuchající touha po uznání a lásce.
Budapešť, 1920. V elegantním salonu měšťanského domu si tři malé dívenky pohrávají s polštáři. Jolie Gáborová, jejich matka, je sleduje přísným okem. „Proč si nezabojovat doopravdy?“ nadhodí náhle ta extravagantní žena s výraznou rtěnkou a nedopalkem cigarety v ruce. Šestiletá Magda, čtyřletá Sári (budoucí Zsa Zsa) a dvouletá Evuška zprvu nechápou. „Ne polštáři – pěstmi,“ upřesní matka klidným hlasem.
A tak se sestry podřídí: pouštějí se do sebe drobnými pěstičkami, snad aby potěšily maminčin zvrácený smysl pro zábavu. Jolie sleduje jejich šarvátku se spokojeným úsměvem. Pro ni jsou dcery středobodem vesmíru – živé panenky, z nichž hodlá vychovat královny společenských večírků.
„Narodily jsme se, abychom byly výjimečné, abychom si braly jen smetánku a staly se dokonalými dámami,“ vzpomínala později Zsa Zsa na matčinu životní filozofii. Jolie – původem Janka Tillemanová – sama pocházela z bohaté židovské rodiny klenotníků.

Eva Gábor byla opravdu krásná
Krása, peníze a smysl pro drama pro ni byly hodnoty, které vštepovala dcerám od kolébky. Úsměv na veřejnosti, slzy vždy jen v soukromí. Hrdě jim ukazovala své diamanty a křehkou pleť – prý jí dokonce musely platit za pohlazení její tváře, aby pochopily cenu krásy.
Rostly tedy v přesvědčení, že jsou předurčené k výjimečnosti. Dětství v Budapešti přerušila bouře dějin. Koncem 30. let se Evě, nejmladší ze sester, podařilo jako první vyváznout z Evropy – v pouhých osmnácti letech se provdala za švédského lékaře a odešla s ním do Ameriky.
Předzvěst války sílila a rodina Gáborových tušila, že starý svět uhnízděný v předválečné Budapešti se brzy zhroutí. Krátce po vypuknutí druhé světové války se rozhodla emigrovat i Zsa Zsa. Bylo jí 24, když v roce 1941 stála na palubě zaoceánského parníku a dívala se, jak se za obzorem ztrácí Evropa zmítaná peklem války.
Ještě jako teenager stihla Zsa Zsa vyhrát titul Miss Maďarsko 1935 a okamžitě okouzlila mnohem staršího tureckého diplomata. Stala se jeho manželkou a ocitla se v exotické Ankaře plné intrik předválečné doby. Vzpomínala, že ji v Turecku okouzlil sám Mustafa Kemal Atatürk, tehdy již stárnoucí vládce s tváří hrdiny – podle Zsa Zsy ji prý svedl podmanivým šarmem a opiem.
Možná to byla jedna z mnoha legend, jimiž Gáborovy rády obalovaly svůj život mýty, ale realita byla prozaická: Zsa Zsa brzy manželství opustila. Svět se ocitl ve válce a ona nechtěla zůstat v Evropě, kterou pohlcovalo temno. Utekla do Ameriky, následovala Evu a matku, jež už tehdy plánovala získat za oceánem nové publikum pro půvab svých dcer.
New York, 1941. Zsa Zsa vystupuje z lodě a ještě v cestovním kostýmku je rovnou zatažena do víru velkoměsta. Rodinný známý ji vede z přístavu přímo do exkluzivního klubu 21 Club na Manhattanu. Tlumená světla, jazzová hudba a cinkot skleniček – mladá Maďarka se ocitá v jiném světě.
Ještě nedávno prchala před hrozbou války, dnes už se usmívá na americké boháče, kteří fascinovaně poslouchají její exotický přízvuk a obdivují smaragdový prsten na její ruce. Stačilo pár hodin v New Yorku a sen o vysoké společnosti se začíná naplňovat.
Zsa Zsa dobře ví, co se od ní čeká: okouzlovat, bavit, být vždy středem pozornosti – tak, jak ji to Jolie naučila. A tak se do toho položí celým svým já. Amerika ještě netuší, že právě vítá budoucí symbol luxusu a skandálů.

Zsa Zsa Gábor
Netrvá dlouho a sestry Gáborovy se znovu sejdou v Hollywoodu. Po válce se k nim připojí i nejstarší Magda s matkou Jolie; rodina se usazuje v Kalifornii. Magda, která si ještě v Maďarsku zahrála maličkou roli v jednom filmu, doufá, že v Americe naváže na hereckou dráhu.
Eva už získává drobné herecké příležitosti – jako první z Gáborových pronikla do světa filmu, a dokonce dostala vlastní televizní talk show. Padesátá léta přejí novému fenoménu: celebrity, které jsou slavné pro svůj styl a osobnost. A Gáborovy jsou přesně tím. Neodolatelný přízvuk, ostrý vtip a aura evropské noblesy z nich učinily magnet pro média.
Eva a Zsa Zsa dostávají pozvánky do populárních televizních pořadů té doby, vystupují v komediálních show a seriálech, hrají samy sebe v rámci zábavných programů. Eva se nakonec stane skutečně uznávanou herečkou – její rolí rozkošné farmářky v sitcomu Green Acres si získá srdce amerických diváků.
Zsa Zsa zase vyniká jako okouzlující host nočních talk show, kde prosluje vtipnými bonmoty a manýry rozmarné aristokratky. A Magda? Ta se objeví v několika televizních epizodkách v polovině 50. let, ale postupně ze světel ramp ustupuje. Drží se spíše v soukromí a pečuje o matku. Nejstarší ze sester jako by stála stranou, když se píše kronika slávy Gáborových.
Z veřejného života však sestry Gáborovy nikdy úplně nezmizí. Každá svým způsobem představuje jiný archetyp ženy. Magda, odtažitá a hrdá, si uchovává určité tajemství – jako by si uvědomovala, že skutečné štěstí v záři reflektorů nenajde, a proto se před ním chrání svoje soukromí.
Eva, nejmladší, paradoxně dosáhne nejtrvalejšího hereckého úspěchu – ač nikdy nedosáhla věhlasu své starší sestry, se stala oblíbenou tváří televize a hlasem mnoha animovaných postav.
Zsa Zsa, prostřední ze sester, se stává synonymem skandálního a okázalého života. V její společnosti se nikdo nenudí: zahrnuje novináře historkami (pravdivými i přikrášlenými), předvádí se s přepečlivě vybranými outfity a oslňuje šperky, které nosí i za bílého dne. A především – vdává se a rozvádí. Znovu a znovu. Trojice sester Gáborových nastřádaly neuvěřitelných dvacet manželů – Magda šest, Eva pět a Zsa Zsa devět.
Muži – bohatí podnikatelé, herci, diplomaté – přicházejí a odcházejí, ale sesterské pouto zůstává. Zsa Zsa s oblibou žertuje, že se nikdy nerozvedla bez toho, aby zůstala bohatší o další diamanty.
Pod těmito bonmoty a titulky v bulváru se ale skrývá nenápadná pravda: trochu smutku. Každá z Gáborových se totiž vydávala znovu na cestu k oltáři možná také proto, že štěstí jim vždy proklouzlo mezi prsty.

Zsa Zsa na filmové premíéře v roce 1962
V 60. a 70. letech jsou Gáborovy všudypřítomné – na večírcích, charitativních bálech, v televizi. I když jejich filmová kariéra nikdy nedosáhla zářných výšin, publikum je miluje pro jejich osobnosti.
Zsa Zsa se svým typickým oslovením „drahoušek“ („dahlink“ s jejím přízvukem) a sarkastickým vtipem baví moderátory i diváky. Eva působí kultivovaně a mile; dokáže si dělat legraci sama ze sebe coby herečka se silným přízvukem na americkém venkově.
Magda se veřejnosti ukazuje méně, ale když už, působí distingovaně a zdrženlivě – jako ozvěna světa evropské aristokracie minulého století. Společně tyto tři sestry představují fascinující fenomén: imigrantky, které utekly před válkou a ztělesnily americký sen o bohatství a slávě, a zároveň ženy, které si svůj osud řídily samy s odzbrojující drzostí.
Merv Griffin, slavný americký bavič a přítel Evy Gáborové, kdysi napsal, že popsat jejich nástup na scénu bylo takřka nemožné – přihnaly se jako vichřice, která obrátila hollywoodský společenský život vzhůru nohama.
Pod pozlátkem však život sester Gáborových nebyl jen nekonečný večírek. Stárnutí a samota čekají na každou hvězdu, i tu, která se jim snaží celý život vyhnout. Zsa Zsa to zjistila poměrně bolestivě.
Koncem 80. let, když vešla ve známost ona aféra s fackou policistovi, mnozí se jejím eskapádám ještě smáli. Sedmdesátnice v luxusním sportovním autě, která se hádá s policistou a nakonec ho uhodí – jako by si celý svět řekl, že Zsa Zsa hraje svou předem očekávanou roli.
V soudní síni pak Gáborová hrdě pronesla, že policista se k ní choval hrubě a že toho nelituje, ale když ji odváželi k výkonu trestu, v očích se jí zračilo ponížení a strach. I přesto v sobě našla sílu své osobnosti.

Eva Gábor v pozdějším věku
Když později líčila onen krátký pobyt za mřížemi, napsala, že se nakonec začala smát: „Smála jsem se železné posteli, smála jsem se mřížím okolo… a především sama sobě.“ Ten smích byl možná obranou proti slzám. Protože devadesátá léta pro Zsa Zsu znamenala konec světa jak ho znala.
Během necelých dvou let přišla o obě své sestry i milovanou matku. Nejmladší Eva zemřela v roce 1995 na po zápalu plic. Matka Jolie, které raději zatajili, že přežila svou dceru, zemřela o necelé dva roky později ve věku sta let. A nakonec Magda, nejstarší sestra, skonala v červnu 1997, jen pár týdnů po matce. Zsa Zsa zůstala sama, poslední ze slavné trojice.
V posledních letech života Zsa Zsy Gáborové se její život proměnil v tichý stín minulosti. Její devátý manžel, excentrický Frédéric von Anhalt, ji sice oddaně opatroval v době nemoci, ale také kolem ní rozhlašoval podivné skandály – například prohlašoval, že by mohl být otcem dcery Anny Nicole Smith.
Zsa Zsa, kdysi tak vitální a výmluvná, byla po vážné autonehodě a mozkové příhodě připoutána na lůžko. Odešla i její jediná dcera Francesca, plod manželství s hoteliérem Conradem Hiltonem – zemřela v roce 2015 na mrtvici a matce to raději ani neřekli.
V její ložnici v bel-airském sídle vládla tma; na stěnách visely portréty krásné Zsa Zsy z mladých let v třpytu šperků. Teď ležela na polštářích žena křehká jako porcelánová panenka. Devětadevadesátiletá bojovnice, která celý život nepřestávala hrát svou roli.
Její srdce bilo už jen z setrvačnosti přístrojů. Poslední scéna přišla 18. prosince 2016, kdy Zsa Zsa Gáborová naposledy vydechla – pouhých padesát dnů před stými narozeninami. Odešla tiše, bez diváků a potlesku.
Zůstal po ní příběh, který dnes působí jako pohádka ze starých časů – příběh o ženské síle, kráse a schopnosti přežít i to, co by jiné zlomilo. Zsa Zsa si kdysi v nejsmutnějších chvílích opakovala: „Pamatuj, že jsi Gáborová. Narodila ses, abys přežila.“
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Magda_Gabor
https://en.wikipedia.org/wiki/Zsa_Zsa_Gabor
https://en.wikipedia.org/wiki/Eva_Gabor
https://en.wikipedia.org/wiki/Gabor_sisters
https://www.vanityfair.com/hollywood/story/zsa-zsa-gabor-old-hollywood-book-club