Článek
Pražští řidiči musí mít v posledních měsících pocit, že Zdeněk Hřib není jejich náměstkem pro dopravu, ale spíš hlavním městským dopravním psychoterapeutem. Problém je, že terapie, kterou jim naordinoval, spočívá v permanentním šoku. Opravy, uzavírky a nové cyklopruhy jsou novou realitou pražských ulic. „Vždycky musíte udělat nějakou uzavírku, protože to nikdo nikdy nevymyslel jinak. Kdo by to vymyslel, dostal by Nobelovu cenu, možná dvě,“ říká Hřib s typickou ironickou nonšalancí.
Jenže zatímco si náměstek libuje v odvaze pustit se do dlouho odkládaných oprav, Pražané si spíš rvou vlasy. Typickou ukázkou dopravního pekla je oprava Barrandovského mostu. Pro Hřiba je most symbolem odvahy konečně něco udělat. Pro obyvatele města se stal spíše symbolem frustrace, protože opravy, byť nakonec rychlejší, než jsme se obávali, způsobovaly kolaps dopravy v podstatné části Prahy. Má tedy Hřib pravdu, když tvrdí, že „kdo neuzavře silnici, neopraví nic“, anebo je problém spíš v chaotickém plánování oprav a jejich souběhu?
Cyklisté vs. auta: kdo vládne Praze?
Zdeněk Hřib cyklisty rád. Až tak rád, že je ochoten obětovat kus silnic pro cyklopruhy, které přivádějí řidiče k zoufalství. Argumentuje tím, že bez kvalitní cyklistické infrastruktury Prahu od aut nikdy neodblokujeme. Zní to logicky, ale proč tedy cyklopruhy vznikají právě na nejvíc přetížených silnicích? Hřib na to má jednoduchou odpověď: „My je tam dáváme, protože je to nutné podle technických norem. Navíc, když se rekonstruuje, je třeba přidat cyklopruh.“
Zní to sice rozumně, jenže realita ukazuje, že se mnohdy jedná o kosmetické úpravy, které místo řešení spíš jen generují zbytečné konflikty. Praha totiž není Kodaň a cyklistická kultura se v ní teprve tvoří. A otázka je, do jaké míry doroste. Cyklistické pruhy jsou zatím spíš součástí války mezi pirátskou vizí města a každodenní realitou Pražanů.
Mýto, nebo ne-mýto: Praha stále neví, co chce
Zdeněk Hřib přišel s myšlenkou „poplatku za vjezd do centra“, což se prakticky rovná mýtu, ale slovo mýto nepoužívá, protože to zní příliš tvrdě. Jenže koaliční partneři z uskupení SPOLU se tváří, jako by nic takového nikdy neplánovali. Tady nastává problém politické odvahy – proč se Praha stále bojí jasně říct, jestli regulaci dopravy v centru chce, či ne?
Pražské politické vedení evidentně doufá, že si rozhodnutí nepopulární mezi motoristy bude moci přehazovat jako horký brambor. Ale tím problém nevyřeší, pouze ho odsouvá. „Pro mě je naprosto nepřijatelné, aby nás koaliční partneři dva roky vodili za nos,“ říká Hřib, zatímco koaliční partneři raději mlčí.
MHD v Praze je skvělá, ale proč stále stojíme v kolonách?
Že má Praha jedno z nejlepších MHD na světě, ví dnes snad každý. Ale proč jsme pak neustále svědky dopravních kolapsů? Zdeněk Hřib sází na rozvoj metra D, Dvoreckého mostu a na automatizaci metra C. „Díky automatickému řízení se intervaly zkrátí ze 115 sekund na 90,“ vysvětluje s nadšením. Jenže tato velkolepá řešení kolapsům dnes příliš nepomáhají. Jsou totiž natolik dlouhodobá, že současné bolesti Pražanů sotva zmírní. Zatímco politici mluví o budoucnosti, občané trčí v současných zácpách.
Hřib vs. Praha – kdo ustoupí první?
Zdeněk Hřib je nepochybně výrazný politik s jasnou představou, jak dopravu řešit. Problémem však není ani tak jeho odvaha, jako spíš otázka, zda se tyto radikální kroky setkávají s realitou města a skutečnými potřebami obyvatel.
Politik, který šokuje, může být úspěšný, pokud své voliče dokáže přesvědčit, že krátkodobá bolest je nutná cena za dlouhodobé zlepšení. Ale může také skončit jako ten, kdo sliboval léčit město, ale nakonec pacientovi ublížil ještě víc.
Na závěr tak zbývá otázka: bude Hřibova dopravní odvaha jeho politickou výhodou, nebo se na ni nakonec sám sveze do politického zapomnění?
Tady si totiž volič musí odpovědět sám. Pokud ho ovšem mezitím nepřejde trpělivost někde v uzavírkách, kde na cyklostezkách nikdo nejezdí a auta stojí dál.
Zdroje:
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/spolu-odmita-zpoplatneni-vjezdu-do-centa-prahy-hrib-mluvi-o-poruseni-koalicni_2501101104_mst
https://www.newstream.cz/nazory/dalibor-martinek-hrib-nepritel-prazanu-a-aut-bohuzel-radni-pro-dopravu
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-uzavirek-je-moc-a-jsou-nelogicke-stezuji-si-prazsti-ridici-je-jich-stejne-jako-loni-oponuje-hrib-40483174
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/577206-hribovi-se-prazska-doprava-sype-pod-rukama-porad-se-jen-vymlouva-rika-nacher
https://mestemnakole.cz/2023/05/zdenek-hrib-objem-investic-do-cyklisticke-infrastruktury-bych-rad-udrzel-pripadne-i-zvysil/
https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/praha-magistrala-promena-prechody-mestsky-bulvar-cyklostezka-doprava.html
https://www.youtube.com/watch?v=DR5y3R8Nk0s