Hlavní obsah
Právo a státní správa

Reklama na pohřební ústav ve vitríně se smutečním oznámením

Zákon o regulaci reklamy zakazuje šíření reklamy na pohřební služby (a související činnosti) „v souvislosti s informováním o smrti“.

Článek

Cíle úpravy jsou jasné – pozůstalí nemají být konfrontování nabídkou pohřební služby v extrémně stresové situaci, kdy je jim oznámeno úmrtí blízkého. Zákon tak brání mj. tomu, aby se osoby v pomocných profesích změnily v distributory reklamy. To poslední, co chceme, aby kondolující lékař či policista vtisknul do ruky zdrceného člověka reklamní letáček.

Doslovný výklad zákona by ale mohl vést k závěru, že reklama na pohřební ústav nesmí být šířena ani ve vitríně, kde jsou vyvěšena smuteční oznámení (parte).

Rozhlédneme-li se po českých ulicích, zjistíme, že to není nijak výjimečné, naopak. Reklamní vývěsky a nástěnky pohřební služby jsou obvykle plné smutečních oznámení a veřejnost je nevnímá jako něco nepatřičného, ale bere je jako standard (do vitríny se navíc umísťují se souhlasem objednatele pohřbu).

Některé úřady to ale viděly jinak. V roce 2013 udělil Krajský úřad Olomouckého kraje pokutu pohřebnímu ústavu ve výši 8 tis. Kč za to, že v Olomouci měla na dvou místech umístěnu vitrínu, ve které byla ve spodní části vyvěšena oznámení o úmrtí (parte) a v horní části byly vyvěšeny reklamní materiály. Podle Krajského úřadu tím firma porušila zákon, protože spojila reklamu s „oznamováním o smrtí“.

Společnost se naštěstí bránila a věc skončila u Krajského soudu[1]. Ten předvedl ukázkový, velmi rozumný (protože restriktivní) výklad přísného zákazu v zákoně o regulaci reklamy.

Soud vyšel z toho, že regulace reklamy představuje zásah do práva podnikat a měla by být vykládána proporčně. Zákaz dopadá podle soudu jen na situace, kdy je úmrtí určité osoby oznamováno jejím pozůstalým. Jen v takovém případě je třeba vzhledem k zármutku a duševního rozrušení úplně vyloučit šíření jakékoli reklamy. Slovy soudu je v těchto situacích „neetické jakoukoli formou obtěžovat pozůstalé nabízením pohřebnických či jiných služeb a rušit je ve zpracování jejich duševního rozrušení“.

U kolemjdoucích, kteří přečtou materiály ve vitríně, nelze předpokládat citové rozrušení jako u pozůstalých, a i kdyby snad ano, nemá jejich rozrušení vliv na jejich ekonomické rozhodování.

Soud tedy zákonný zákaz vyložil restriktivně – vztáhnul jej pouze na situace, kdy bylo úmrtí určité osoby oznamováno jejím pozůstalým. Vitrína pohřebního ústavu doplněná o smuteční oznámení (parte), je tedy z pohledu zákona o regulaci reklamy v pořádku.

Krajský soud předvedl ukázkovou výkladovou redukci respektující účel právní úpravy.

_______________________________

[1] Srov. rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 24. 9. 2015, čj. 22 A 127/2013-30.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Parte

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám