Hlavní obsah
Věda a historie

Marie Antoinetta jako největší oběť francouzské revoluce. Vše, co jste se učili ve škole, je lež

Foto: Wikimedia Commons/ volné dílo

Marie Antoinetta, poslední francouzská královna před revolucí. Školní lavice nás často učí zjednodušený příběh o arogantní panovnici, jejíž údajný výrok „Ať jedí koláče!“ měl ilustrovat její naprostou lhostejnost k hladovějícím masám.

Článek

Tento pohled, formovaný dobovou propagandou a přetrvávající po staletí, však zakrývá mnohem komplexnější a tragičtější osud. Přetrvávající negativní obraz Marie Antoinetty svědčí o mimořádné účinnosti mechanismů, které dokázaly vytvořit a udržet symbol viny, a o tendenci zjednodušovat složité historické postavy na snadno stravitelné ikony. Její příběh je tak nejen o životě jedné ženy, ale i o síle narativů a o tom, jak snadno může být historická pravda překroucena. Tento článek se pokusí poodhalit závoj mýtů a nabídnout pohled na Marii Antoinettu jako na ženu, matku, a nakonec i oběť politických intrik a revolučního běsnění.

Narodila se 2. listopadu 1755 ve Vídni jako Maria Antonia Josepha Johanna, rakouská arcivévodkyně a patnácté dítě mocné císařovny Marie Terezie a Františka I. Štěpána Lotrinského. Její dětství bylo popsáno jako poměrně bezstarostné, s výchovou zaměřenou spíše na morální a náboženské principy než na hluboké akademické studium, ačkoliv byla považována za živou a inteligentní dívku. Tento typ výchovy ji však nemusel dostatečně připravit na politicky a společensky náročné prostředí, které ji čekalo.

Její osud byl zpečetěn sňatkovou politikou, běžnou praxí evropských panovnických rodů. V pouhých čtrnácti letech, v květnu 1770, byla provdána za francouzského následníka trůnu, dauphina Ludvíka Augusta, pozdějšího krále Ludvíka XVI.. Cílem tohoto spojení bylo upevnit křehké spojenectví mezi dvěma nejmocnějšími evropskými dynastiemi, Habsburky a Bourbony. Po příjezdu do Francie přijala pofrancouzštělou verzi svého jména: Marie Antoinetta. Její velkolepá svatební cesta napříč Evropou ji zavedla do světa, který se diametrálně lišil od relativně uvolněnějších poměrů vídeňského dvora. Adaptace na přísnou a neuvěřitelně komplexní etiketu Versailles pro ni byla nesmírně obtížná; neustálý dohled a všudypřítomné intriky ji dusily. Její mladý věk a výchova, která ji nepřipravila na takovéto prostředí, ji činily obzvláště zranitelnou. Byla vržena do cizího světa, kde její přirozená živost a touha po méně formálním životě narážely na neprostupnou zeď dvorských tradic a očekávání. Rakouský původ ji navíc od počátku stavěl do pozice „cizinky“, což se později stalo jedním z hlavních bodů kritiky a nenávisti.

Život královny: Lesk, soukromí a rostoucí nepopularita

Královnou se Marie Antoinetta stala v roce 1774, kdy jí nebylo ještě ani dvacet let. Její manžel, Ludvík XVI., jí na rozdíl od svých předchůdců dovolil hrát u dvora významnější a viditelnější roli. Milovala zábavu, plesy, divadlo a hudbu – sama hrála na harfu a cembalo a zpívala. Podporovala umělce, jako byli skladatelé Grétry a Gluck, či malířka Élisabeth Vigée Le Brun, která vytvořila mnoho jejích portrétů. Její vášeň pro módu a extravagantní účesy, na nichž spolupracovala s proslulou švadlenou Rose Bertin, přezdívanou „ministryní módy“, jí však vynášela kritiku, dokonce i od její matky, Marie Terezie.

Přísná etiketa Versailles ji však tížila, a tak hledala únik do soukromí. Nacházela ho ve svých soukromých komnatách, a především v Malém Trianonu, malém zámečku v parku Versailles, který jí daroval král. Zde si vytvořila intimnější svět, obklopena vybraným okruhem přátel, což ovšem vedlo k další kritice a obviněním z elitářství a izolace. Po osmi letech manželství konečně přišly děti: nejprve Marie-Thérèse, následovaná třemi dalšími potomky, z nichž však dva synové zemřeli v útlém věku. Byla popisována jako láskyplná a oddaná matka.

Její popularita však postupně klesala. Francie se potýkala s vážnými ekonomickými problémy a rostoucím státním dluhem, a královna se stala snadným terčem kritiky za svůj údajně marnotratný životní styl. Ačkoliv její osobní výdaje tvořily jen nepatrnou část celkového státního dluhu, v očích veřejnosti se stala symbolem rozhazovačnosti a získala hanlivou přezdívku „Madame Déficit“. Její rakouský původ a domnělé vměšování do politiky tento negativní obraz jen umocňovaly. Existoval tak zásadní rozpor mezi jejím skutečným životem a veřejným vnímáním. Její snahy o nalezení osobního štěstí a záliby, které by za jiných okolností mohly být vnímány pozitivně, byly v kontextu ekonomické krize a jejího cizího původu interpretovány jako lhostejnost a arogance. Stala se tak personifikací všech neduhů monarchie, ať už za ně nesla přímou odpovědnost, či nikoliv.

Skandály, které nezpůsobila

Reputace Marie Antoinetty byla systematicky ničena vlnami pomluv a skandálů, které byly často vykonstruované nebo nafouknuté do obludných rozměrů. Jedním z nejznámějších případů byla Aféra s náhrdelníkem v roce 1785. Královna se stala nevinnou obětí složité intriky, kterou zosnovala hraběnka de La Motte s cílem získat pro sebe a své společníky drahocenný diamantový náhrdelník, údajně pro královnu. Ačkoliv byla Marie Antoinetta zcela bez viny, a dokonce o celém podvodu nevěděla, skandál fatálně poškodil její pověst. V očích veřejnosti, již tak náchylné věřit tomu nejhoršímu, se potvrdil obraz morálně prostopášné a frivolní ženy. Rozhodnutí krále Ludvíka XVI. nechat hlavního aktéra na straně podvedených, kardinála de Rohan, veřejně soudit před pařížským parlamentem, situaci paradoxně ještě zhoršilo, neboť proces odhalil zkaženost a intriky na nejvyšších místech.

Dalším notoricky známým příkladem je výrok „Ať jedí koláče!“ (francouzsky: Qu′ilsmangentdelabrioche!). Tento citát, který se stal symbolem její údajné arogance a odtržení od reality, jí byl však připsán mylně. Věta se objevuje již v díle „Vyznání“ Jeana-Jacquese Rousseaua, které bylo napsáno v době, kdy byla Marie Antoinetta ještě dítětem a žila ve Vídni. Jednalo se o starší anekdotu, která kolovala v různých obměnách a byla připisována různým šlechtičnám dávno před ní.

Kromě těchto velkých „kauz“ byla královna terčem nesčetných dalších pamfletů a karikatur, které ji vykreslovaly v tom nejhorším světle – jako sexuálně deviantní osobu, zrádkyni národních zájmů a původkyni veškerého utrpení Francie. Jakákoliv její akce byla záměrně překrucována: pokud se oblékla prostě, byla kritizována výrobci luxusních látek za poškozování obchodu; pokud se objevila v honosné róbě, byla obviňována z drancování státní pokladny. Marie Antoinetta se tak stala cílem systematické dezinformační kampaně. Její nepřátelé mistrně využívali pomluvy a skandály k podkopání její autority a k rozdmýchávání veřejné nenávisti, což ukazuje na obrovskou sílu propagandy, která dokázala formovat veřejné mínění a ničit reputace s děsivou účinností.

Bouře revoluce: Od útěku po gilotinu

Pád Bastily 14. července 1789 odstartoval Velkou francouzskou revoluci a radikálně změnil život královské rodiny. Byli donuceni opustit Versailles a přesídlit do paláce Tuileries v Paříži, kde se stali de facto zajatci revolučních sil. V atmosféře rostoucí nejistoty a strachu se královský pár v červnu 1791 pokusil o útěk z Francie. Plán, na jehož organizaci se významně podílel švédský hrabě Axel von Fersen, blízký přítel královny, však selhal. Královská rodina byla zadržena ve Varennes a potupně navrácena do Paříže. Tento neúspěšný pokus o útěk byl veřejností vnímán jako definitivní důkaz zrady a zpečetil osud monarchie.

Následovalo věznění. Nejprve byla královská rodina internována v pařížském Templu. Dne 1. srpna 1793 byla Marie Antoinetta oddělena od svých dětí a převezena do věznice Conciergerie, známé jako „předpokoj gilotiny“. Zde strávila svých posledních 76 dní v drsných podmínkách: v izolaci, pod neustálým dohledem dvou četníků, bez jakéhokoliv soukromí a většinou bez možnosti psát.

Soudní proces před Revolučním tribunálem, který proběhl ve dnech 14. až 16. října 1793, byl pouhou fraškou. Obvinění byla rozsáhlá a zahrnovala velezradu, spiknutí proti státu, promrhání státních financí a nejhrůznější ze všech – obvinění z incestního vztahu s jejím malým synem, dauphinem Ludvíkem Karlem. Toto poslední obvinění, zcela absurdní a kruté, mělo za cíl královnu definitivně dehumanizovat a zlomit. Proces byl zmanipulovaný a rozsudek – trest smrti – byl předem daný. Její obhájci, Claude François Chauveau-Lagarde a Guillaume Alexandre Tronsson, měli na přípravu obhajoby jen minimální čas.

Marie Antoinetta byla sťata gilotinou 16. října 1793 na Place de la Révolution (dnešní Place de la Concorde). Její cestu na popraviště zachytil na známé skice malíř Jacques-Louis David. Její poprava nebyla jen smrtí jedince, ale symbolickým aktem, který měl potvrdit konec monarchie a zrození republiky na krvi jejích bývalých vládců. Revoluční spravedlnost se v jejím případě ukázala být spíše aktem politické msty a symbolického očištění než spravedlivým procesem.

Oběť

Při pohledu zpět na život Marie Antoinetty je zřejmé, že mnoho z toho, co se o ní traduje, je buď zcela nepravdivé, nebo hrubě zkreslené. Aféra s náhrdelníkem, v níž byla nevinnou obětí, jí přesto zničila pověst. Výrok „Ať jedí koláče!“, který se stal symbolem její domnělé arogance, nikdy nepronesla. Ačkoliv žila v luxusu, její osobní výdaje nebyly hlavní příčinou finanční krize Francie.

Byla systematicky démonizována a stala se obětním beránkem za hluboké politické a ekonomické problémy své doby. Její rakouský původ, neschopnost plně se přizpůsobit rigidnímu francouzskému dvoru a touha po soukromí byly mistrně využity proti ní. Byla spíše produktem své doby a výchovy – mladá, politicky relativně naivní žena, vržená do centra mocenských her a následně smetena revolučními zvraty. Její „vina“ spočívala možná více v tom, kým byla a co symbolizovala než v tom, co skutečně udělala.

Příběh Marie Antoinetty je tak varováním před zjednodušujícími historickými narativy a černobílým viděním postav. Její osud ilustruje, jak mohou být jednotlivci smeteni vlnami velkých historických změn a jak se mohou stát symboly, které zastíní jejich skutečnou lidskou podstatu. Namísto karikatury „Madame Déficit“ si zaslouží pohled, který uznává tragédii jejího života a komplexnost okolností, jež ji formovaly, a nakonec zničily. Byla skutečně jednou z největších obětí francouzské revoluce, neboť její osobní tragédie byla zneužita k politickým cílům a její jméno bylo pošpiněno lžemi, které paradoxně přetrvávají dodnes.

Zdroje

Britannica - Affair of the Diamond Necklace https://www.britannica.com/event/Affair-of-the-Diamond-Necklace

Paris Conciergerie - Marie-Antoinette at the Conciergerie https://www.paris-conciergerie.fr/en/discover/marie-antoinette-at-the-conciergerie

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz