Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jestli tento výstřední, možná i pomatený člověk je učitel, tak chudáci žáci

Foto: Hana Havelková

Zastavil se a hlasitě se předváděl, což nás rušilo. Vedle dveří byla starožitná komoda, na které stál starý retro telefon. Učitel vzal do ruky sluchátko, přiložil ho k uchu a zakřičel do mikrofonu.

Článek

Sotva jsem ráno otevřela počítač, vyskočil na mě mnohokrát přeposílaný kreslený obrázek s textem: „Šli jsme dál, než jsou představy paní ministryně - na naší škole máme úspěšně integrované nejen žáky, ale i učitele,“ který mě napřed pobavil, pak jsem se ale zamyslela a ve vzpomínkách se vrátila v čase - a to až do svých školních let. Tento můj výlet do minulosti jsem ukončila vzpomínkou na nedávný prapodivný zážitek, který má se školou, žáky a učiteli dost společného.

S mojí sestřenicí jsme se delší dobu neviděly, a proto jsme se domluvily, že se odpoledne sejdeme v cukrárně, která je v centru našeho města. Dáme si tam dobrou kávu, k ní nějaký ten dortík a budeme si povídat. U pultu jsme si vybraly, zaplatily a šly si sednout do zadní části místnosti v naději, že tam budeme mít větší klid a soukromí. Měly jsme štěstí, téměř nikdo tam nebyl, jen kousek od nás seděli dva muži - starší s mladým. Zpočátku se bavili potichu, postupně ale zvyšovali hlas, takže už nešlo přeslechnout o čem spolu mluví. Téma jejich rozhovoru bylo o škole, žácích a taky o nich, hlavně o tom mladším, který by měl být učitel. Později si k nim přisedly dvě mladé ženy. Společně se dobře bavili, když náhle pan učitel vstal a namířil si to ke dveřím s nápisem WC. Před nimi se ale zastavil a chvilku tam šaškoval. Vedle dveří byla starožitná komoda, na které stál starý retro telefon. Učitel vzal do ruky sluchátko, přiložil ho k uchu a zakřičel do mikrofonu: „Halo tady Putin, kdy k nám přijedete?“ Tak to už jsme opravdu nevydržely a rázně ho požádaly, aby se ztišil, že nás to ruší a nechceme ho poslouchat. Na to on zareagoval tak, že se vrátil o pár kroků zpět, zastavil se někde na půl cesty a opět velmi hlučně předváděl, co ve škole říká dětem, když se ho ptají: „A kde jste byl, pane učiteli?“ Jeho odpověď: „Milé děti, to byste neuhodly, tak vám to řeknu - byl jsem se vykakat“ (doslova). Tak to byl vrchol a pohár naší trpělivosti právě přetekl. Já i sestřenice jsme se zvedly ze židle a cestou k východu mu ještě stačily říct něco o úrovni chování, výši jeho IQ a taky to, že upřímně litujeme žáky, které učí, a naštvaně jsme odešly. Venku jsme se shodly na tom, že jestli tento směšný, výstřední a dost možná i pomatený člověk je opravdu učitel a někde učí, tak chudáci žáci, jejich rodiče i jeho kolegové. Ve skrytu duše ale doufám a pevně věřím, že to celé bylo jen účelově sehrané divadlo, kterým chtěl na sebe upozornit. Stejně mně to ale vrtalo hlavou, doma jsem o tom dlouho přemýšlela, vzpomínala, srovnávala a hodnotila postavení učitelů na školách před rokem 1989 a dnes. Samozřejmě jen z pozice laika a nezávislého pozorovatele vycházejícího z toho, co jsem kde viděla a slyšela v mediích, nebo od svých známých.

A došla jsem k závěru, že před rokem 1989 byla autorita učitelů založena na absolutní poslušnosti a disciplíně žáků. Komunikace mezi učitelem a žákem byla pouze jednostranná a co řekl učitel, to bylo „svaté“. Žáci neměli žádný prostor pro vyjádření vlastního názoru. Troufám si tvrdit, že někteří učitelé svého postavení i zneužívali. Vynucená autorita jim sice disciplínu žáků zajistila, ale potlačila tím jejich tvořivost a možnost pracovat se svým vlastním rozumem a logikou.

V současné době je autorita učitelů založena na pedagogických schopnostech a partnerském vztahu. Důraz je kladen na dialog, vzájemný respekt, individuální přístup a rozvoj osobnosti žáků. Učitelé se snaží přistupovat k žákům individuálně a zohledňovat jejich potřeby a zájmy. Na internetu mají žáci obrovské množství informací a učitelé již nejsou jediným zdrojem vědomostí. Práva žáků jsou mnohem víc chráněna a mohou se dovolávat různých institucí, čehož patřičně využívají a  bohužel i zneužívají. Udržet disciplínu ve školách dnes je mnohem náročnější, než kdykoliv před tím!

Jen pořád nevím, do které skupiny bych zařadila přístup tohoto shora uvedeného učitele.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz