Hlavní obsah
Rodina a děti

Levá jako turecká šavle

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Háčkování, pletení, křížkový steh a další ruční práce jsem už jako malá holka, které se to jednou, až vyroste do ženy, bude hodit, obcházela výmluvným obloukem.

Článek

Ale zato jsem byla hrdou majitelkou Tatry 148. Oranžové a vyklápěcí.

„Ta vaše holčička je nějaká divná,“ řekla cizí rozzlobená maminka mému usměvavému tatínkovi. Dala jsem jejímu protivnému chlapečkovi, který fňukal uprostřed pískoviště, facku, protože svou Tatru nechtěl nikomu z nejlepší pískovištní party v okolí půjčit. Ale naše hračky se škodolibou oblibou ničil.

„Měla jsi mu dát z každé strany jednu,“ vyvrátil táta jednu ze zvyklostí, že holky se neperou. A dodal, že kluci a i ti velcí můžou brečet, ale ne fňukat.

Domů jsme to vzali přes hračkárnu, která připomínala pohádkovou zemi splněných přání. Měli tam úplně všechno. Na začátku, hned za dveřmi byly dřevěné hračky a kostky s obrázky pro prťata, pak kuličky v plátěném sáčku, ty táta vždycky koupil a ještě bublifuk. I když ten domácí, vyrobený z jarové vody, posílal do vzduchu obzvlášť kouzelně barevné bubliny. Minuli jsme s jasným odmítavým postojem regál s panenkami, které co chvilku brečí a počůrávají se, a plastovou kuchyňkou, u níž by se na milión procent zastavila moje babička:

„Ta je pěkná, viď? Mohla bys vařit jako doopravdy. Podívej, jsou tu i talíře a pokličky! Dokonce sporák! A otevírací trouba!“ Babička byla z toho obřího růžového komplexu, k němuž jsem se rozhodně nemínila vázat ani teď ani pak, nadšená. Ale znala mě dobře a tak jen navrhla:

„A nechceš aspoň mixér? Na banánový koktejl?“

Nechtěla jsem, protože na nejlepší banánový koktejl jsme chodili s tátou do mlíčňáku, který byl naproti hračkárně. A vítali nás tam s úsměvem a pochopením pro novou Tatru 148 v náručí. Celý mléčný svět tak viděl, že ta malá blonďatá holčička je úplně normální. A hlavně šťastná.

Pocit štěstí mě opouštěl vždycky, když jsem se musela podrobit zvyklostem, které nerespektovaly, jak to s tím štěstím mám já.

Domnívala jsem se, že holčičky, malé ženy jsou tu také proto, aby i díky nim byl svět krásnější, něžnější, voňavější, usměvavější.

Nechápala jsem, jak někdo může košťátko s lopatkou v krabici s nápisem „malá uklízečka“ považovat za dárek. A celé příbuzenstvo se nad oschlými chlebíčky a se slzami hrdosti v očích plácá do kolen, jak je ta maličká, co se každou chvilku zastaví, povzdechne si, zakroutí nevěřícně hlavou a nakonec se její košťátko přece jen smiluje nad neviditelným drobečkem a pošle ho na lopatku, k světu. Z té jednou bude žena! A hospodyňka k pohledání.

To já rozhodně nebyla. I babička, která se sice obrnila nebývalou trpělivostí, když mě učila háčkovat, to nakonec to vzdala. S řetízkem, který jsem s velkým úsilím a vyplazeným jazykem „alla Fantozzi“ uštrikovala, jsem chytla akorát křeč do zápěstí. A jejím nádherným háčkovaným ubrusům jsem se přiblížila leda otiskem hrnku od kakaa.

„Je strašně patlavá,“ napsala mi paní učitelka do žákovské zpětnou vazbu na mé houpací křesílko z dřevěných kolíčků na prádlo, které jsem spáchala v rámci školních rukodělných prací. A vypatlala na něj o dvě tuby lepidla Kanagom více, než bylo předepsáno v žákovských osnovách.

Vyrostla jsem na svých rozhovorech s plyšáky, nejčastěji s medvědy. Byli dobrosrdeční, a sice toho moc nenapovídali, ale pokud už mi něco svěřili, mělo to váhu. Zapisovala jsem naše povídání do velkého sešitu a lepila k nim obrázky z časopisů. Ty nejlepší byly v „Ahoj na sobotu.“

Pak se k nim přidaly opravdové rozhovory s lidmi, kteří sice někdy nebyli dobrosrdeční, ale vždy něčím zajímaví, a také soudničky, fejetony, zkrátka články, které otiskli ve skutečných novinách. Takových, co trochu voní a občas barví prsty. Když vyšel ten úplně můj první novinový útvar, táta všechny výtisky v naší trafice vykoupil a pravidelní zákazníci se ve strachu, aby o ty jistě úžasné novinky nepřišli, utíkali zeptat na nádraží, jestli jim náhodou ještě nějaký výtisk nezbyl.

Psaní není práce. A rozhodně ne pro ženskou! Muži, které jsem potkávala, bohužel neměli pochopení pro můj vlastní pocit štěstí a zkoušeli diktovat svou domácí nebo jinde zaslechnutou představu o ideální ženě, jaká by měla být, až se vrátí z práce domů:

Uklidí, navaří, zavaří vše dostupné v okruhu dvaceti kilometrů, ušije povlečení, nezapomene manželovi dát čistý kapesník a kafe do termosky, vyvětrat a rozestlat…ale dělá to ráda, ne z diktátu společenských daností, je u toho šťastná. Tak jako Eliška Andělová, manželka svědomitého revizora Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Mou převýchovu na šikulku vzdal nakonec i ten nejtrpělivější ve chvíli, kdy jsem se pokoušela zalátovat díru na ponožce tak vehementně, že jsem ji zvětšila o číslo!

Z čehož vyplývá, že určovat diktátem ruku, která bude psát, není žádným řešením. Natož šťastným.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz