Hlavní obsah
Lidé a společnost

Zlomenina srdce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Seděli jsme s Karlem Krylem naproti sobě. Na dřevěných židlích uprostřed velké sportovní haly jednoho okresního města. Oba jsme měli svou svobodu. On o ní zpíval a já psala.

Článek

Písničkář, jehož hlas se mi zalíbil na první poslechnutí. Kazetu s písničkami měl táta ve své truhle pokladů. S ostatními neposlušnými kazetami, které se občas zvídavě vydaly na průzkum okolí a pak se jim tužkou nebo lžičkou na kafe pomáhalo zpátky. Poslouchala jsem Karla Kryla na stařičkém kazeťáku s oranžovými tlačítky a představovala si ho jako filmového „Drtikola“, který ochrání celý svět: včetně těch, kteří si o pomoc bojí říct. Nebo přiznat, že mají trochu strach.

„Dítě, strach není dobrej. Je zbytečný se bát, a dopředu zvlášť.“

Byla jsem elévkou místního plátku a moc se mi nelíbilo, že mi říká dítě, i když jsem jím pořád ještě trošku byla. Zklamaná z reality versus kazetová páska nikoliv. „Drtikola“ měl v krásně modrých očích. Nedalo se jim nic předstírat, na něco si hrát, nebo dokonce lhát. Neměla jsem to ani v úmyslu. Chtěla jsem s ním jen udělat rozhovor, který bude úplně jiný. Pro něho i čtenáře. Přála jsem si, aby se smál, nahlas, a jeho oči se na chvilku sevřely do malých škvírek se spoustou tušeného světla.

Obsahu jeho písniček jsem tehdy moc nerozuměla. Cítila jsem z nich odvahu a touhu. On respektoval, že se na svět dívám z výšky posedu a šťastného dětství, se svobodou nosit knír z mléka nad horním rtem a na životem bzučící louce počítat barvy motýlů.

Vědomí, že oba chceme změnit svět k lepšímu, přispět k tomu, aby byl hezčí, příjemnější k životu vnášelo do rozhovoru radost:

Vida, další blázen, který to má stejně jako já!

A jak šel čas, zjistila jsem, že svět bohužel nepatří bláznům, ne takovým, jako my, ale jiným. Těm, co překvapivě vyvinou neskutečné úsilí, aby zničili druhým jejich sny, a přitom by se stejnou měrou mohli věnovat okřídlení snů vlastních.

Došlo mi, že svět není film pro pamětníky, že ubývá člověčiny mezi lidmi a dokázala jsem si konečně i odpovědět na otázku: Proč nezvítězila pravda a láska nad lží a nenávistí?

„Protože byla falešná.“

Očekávaně se dostavily chvíle, kdy jsem zapochybovala, že ta moje cesta, kterou jsem si zvolila a připadala si na ní sama, má smysl. A nahlas zakňourala, že už fakt nemůžu ani chodit. Naštěstí se objevil trenér Hnátek z Okresního přeboru a zařval:

„Tak běhej!“

Natlučená kolena, kuří oka, otlačené prsty, poztrácené iluze, prach v očích, zlomená křídla a všechna ta další razítka od života jsou tu na důkaz, že ho doopravdy žijeme. Zlomeniny, které se zahojí, přebolí, přimějí nás změnit směr či úhel pohledu.

A když zemřel Karel Kryl na zlomené srdce, uvědomila jsem si, že ne všechny zlomeniny se mohou zahojit, srůst, a že jsou i polámání smrtelná:

Ze ztráty víry v dobro člověka.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz