Hlavní obsah
Lidé a společnost

Otřesné praktiky v Malawi: Sex za jídlo, zasvěcení dívek i splacení dluhů provdáním nezletilé dcery

Foto: Swathi Sridharan (ICRISAT), CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

Ilustrační foto

Malawi patří k zemím, které mají jednu z nejvyšších měr dětských sňatků na světě. V chudých venkovských oblastech rodiče nutí své velmi mladé dcery k provozování intimních praktik výměnou za jídlo. Rodiny někdy dívky provdají, aby splatily své dluhy.

Článek

Dívky v africkém Malawi jsou někdy nuceny vdát se již ve věku pouhých 9 let, pokud jsou fyzicky dostatečně zralé. K sňatku je nutí jejich rodiče, kteří své dcery vnímají jako velkou finanční zátěž. Chudé rodiny žijící zejména ve venkovských oblastech mají problémy obstarat si dostatek jídla a nemají často ani prostředky na to, aby jejich dcery mohly navštěvovat školu. Východisko z tíživé situace pak spatřují v tom, že dívku ještě v útlém věku provdají a ze sňatku finančně profitují. Za vysokým počtem dětských sňatků v Malawi však není jen chudoba, svou roli zde sehrávají také tradice a postavení žen ve zdejší společnosti.

Když mají rodiče finanční problémy, prodají svou dceru

Mnoho komunit v Malawi považuje sňatky dětí za nejlepší způsob, jak zlepšit ekonomické postavení dívek a jejich rodin. Děje se tak obvykle prostřednictvím zaplacení věna ženichem rodině nevěsty. V jiných případech pak ženich trvale finančně podporuje rodinu své vyvolené. Můžeme se zde setkat i s tím, že rodiče splatí své dluhy věřiteli tak, že mu dají svou dceru za ženu. Zejména v severních oblastech Malawi se totiž dodnes praktikuje zvyk zvaný „kupimbira“, kdy zadlužení rodiče provdají svou nezletilou dceru, a tím splatí svou pohledávku.

Dětské sňatky jsou přitom v Malawi oficiálně od roku 2015 nelegální. Proti těmto zvráceným praktikám bojuje jak tamní vláda, tak i nejrůznější světové humanitární organizace. Přesto se nedaří tuto tradici vymýtit, neboť jsou sňatky mezi rodinami nevěsty a ženicha často domlouvány pouze ústně, aniž by je dotyční hlásili příslušným úřadům. Není proto výjimkou, že ženichem mladinké dívenky se stává třeba i o několik desítek let starší muž.

Mezi zdejšími obyvateli jsou dětské sňatky hluboce zakořeněny. Tradice a zvyky podporují zahájení sexuálního života dívek v raném věku a umocňují podřízenost žen ve společnosti. Když se dívka odmítá provdat za ženicha, kterého jí rodina vybrala, bývá bita, ponižována nebo i vyhnána z domu. Většina z dětských nevěst se nakonec raději podvolí vůli rodiny, než by byla nucena snášet neustálé útrapy.

K prohloubení chudoby a s ní souvisejících problémů přispívají mimo jiné i probíhající klimatické změny, v jejichž důsledku Malawi a některé další africké státy opakovaně sužují tropické bouře. Silné deště způsobují záplavy a sesuvy půdy. Následně se v zasažených lokalitách mezi lidmi bez přístřeší, žijících v otřesných hygienických podmínkách šíří infekční choroby jako je například cholera. Pro mladá děvčata je tak sňatek někdy jedinou možností, jak se z těchto míst dostat.

Dívky po sňatku obvykle lepší život nečeká

Lze se však setkat i s tím, kdy jsou to právě samotné dívky, které se chtějí v útlém věku samy dobrovolně provdat, aby tím unikly chudobě, ve které žijí. Vidina lepšího života je tak žene do náruče mužů, které obvykle vůbec neznají a nemají k nim žádný citový vztah. Majetní muži pak s oblibou využívají tíživé situace, v níž se dívky a jejich rodiny nacházejí a hledají si tímto způsobem dětské nevěsty.

Dětsky naivní a romantické představy dívek o lepším životě však bývají po svatbě často konfrontovány s drsnou realitou. Mnoho žen v dětském věku musí po svatbě čelit sexuálnímu násilí a fyzickému i psychickému týrání. Navíc, pokud velmi mladá děvčata otěhotní, potýká se následně řada z nich s celou škálou zdravotních problémů souvisejících s těhotenstvím a porodem.

Vzdělávání a iniciační obřady

Dětské sňatky mají pro dívky také neblahý dopad v oblasti jejich vzdělávání. Většina z nich je nucena přerušit školu a věnovat se pouze manželovi a dětem. Humanitární organizace i státní instituce se proto snaží vrátit co nejvíce dívek zpátky do škol, protože právě vzdělání jim může dát šanci na lepší budoucnost. Navzdory veškerým snahám ale i nadále dochází v širším měřítku k praktikování dětských sňatků, kterým předchází nejrůznější iniciační obřady a rituály určené pro dívky.

Ty mívají v jednotlivých oblastech země různou podobu. Například probíhají ve vesnicích na jihu Malawi ve speciálních táborech, kde se role „vyučujících“ ujímají starší, po všech stránkách zkušené ženy. Jednotlivé „lekce“ zahrnují například výuku slušného chování, domácích a ručních prací, vaření a obecné rady ohledně péče o svůj zevnějšek, domácnost a děti.

Nechybí ani proškolení v sexuálních otázkách, kde se probírají jednotlivé intimní praktiky formou instruktáže. Starší ženy názorně předvádějí dívkám jednotlivé sexuální polohy a vysvětlují jim, jak se během pohlavního aktu mají chovat. Někdy je během jednoho z mnoha obřadů dívkám provedena rituálním způsobem bolestivá obřízka. Toto mrzačení pohlavních orgánů mívá někdy bohužel fatální dopady na zdraví ženy, kdy po neodborně provedeném zákroku může dojít i k jejímu úmrtí v důsledku zanedbané hygieny. Obřízka ohrožuje ženy závažným způsobem také při porodu a přináší i větší riziko úmrtí pro novorozence.

Na závěr pobytu v táboře přichází na řadu posvátný rituál zvaný Kusasa Fumbi, což znamená „oprášit prach“. Dívka se při něm stává z dítěte ženou, a to tak, že má pohlavní styk s dospělým mužem. Jde o placeného sexuálního pracovníka zvaného „hyena“, který má za úkol ji zasvětit. Na tuto pozici jsou vybíráni bezúhonní muži a vesničané věří, že nemohou trpět žádnou sexuálně přenosnou chorobou. Opak však bývá v některých případech pravdou a spousta mladých žen se právě během tohoto rituálu od nich nakazí. Pokud by tento očistný iniciační rituál dívka odmítla podstoupit, snaží se ji starší ženy všemožně vystrašit a donutit ji, aby ho za každou cenu absolvovala.

Transakční sex

S dětskými sňatky souvisí i provozování transakčního sexu, ke kterému jsou dívky z chudých rodin často nuceny svými rodiči, aby pro rodinu tímto způsobem zajistily jídlo a ostatní základní potřeby. Děvčatům většinou chybí potřebné znalosti o antikoncepci a o bezpečném sexu. Zdejší muži navíc nemají příliš v oblibě používání kondomů. Dívky jsou ohroženy nákazou virem HIV a pohlavními chorobami. Značná část z nich nechtěně otěhotní, což je v malawské společnosti stigmatizuje. V Malawi představuje těhotná svobodná dcera pro každou rodinu obrovskou ostudu, a tak se ji rodiče snaží za každou cenu rychle provdat.

Za práva zdejších dívek a žen a konec dětských sňatků v Malawi bojuje například znamenitá právnička v oblasti lidských práv Amal Clooney, dále bývalá první dáma Spojených států a zakladatelka Girls Opportunity Alliance Michelle Obama nebo filantropka Melinda French Gates.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz