Článek
Kdo jsou „grid girls“ a jaká je jejich úloha a tradice v souvislosti s motosportem? Jde o mladé půvabné dívky, které provází závodníky během soutěží. Někdy se pro ně používají také výrazy „umbrella girls“ nebo „paddock girls“, protože nosí deštníky, kterými chrání závodní jezdce před slunečními paprsky, starají se o jejich pohodlí nebo jim podávají nápoje. Sličné hostesky pózují s čísly a jmény závodníků a ty nejlepší z nich pak doprovází až na stupně vítězů. V roce 2018 přišla Formule 1 se zrušením grid girls. Sexy dívky oděné do stájových barev tak přestaly být „ozdobou“ této prestižní soutěže. Kde se ale vlastně původně vzaly a jaká je historie „královen motosportu“?
Z historie „grid girls“
První ženou, která odstartovala éru reklamních krásek na motoristických soutěžích, byla v 60. letech 20. století japonská modelka a zpěvačka Rosa Ogawa, která ztvárnila i několik menších hereckých rolí. V roce 1969 se proslavila především reklamní kampaní pro Cosmo Oil, ve které se usmívala z plakátů v bílé helmě a minisukni. Jejím manželem se stal tovární jezdec Toyoty, Minoru Kawai, kterého atraktivní Rosa často doprovázela na závodech oblečená do klasických šatů, na nichž byly různé reklamní nápisy.
A tak se posléze stalo, že si krásku Rosu pořadatelé velké ceny Japonska najali na reklamní kampaň. Rosa se fotografovala s jezdci a také doprovodila nejlepšího z nich ke stupňům vítězů, a stala se tak vlastně první světoznámou grid girl. Svým půvabem okouzlila účastníky a diváky natolik, že si toho povšimly i světové značky a následně se rozhodly najímat krásné dívky pro propagaci svých firem během motoristických závodů, což se později ukázalo jako skvělý marketingový tah. Nápad se ujal nejdříve ve Spojených státech amerických a poté se rozšířil také do Evropy.
Modelky byly zpočátku oblečené do svátečních šatů, v nichž působily upraveným leč poněkud usedlým dojmem. V 70. letech proto konzervativní šaty vystřídaly odvážnější kousky ošacení zdůrazňující dokonalé ženské křivky. Do řad grid girls byly vždy vybírány mladé ženy s perfektní postavou a hezkým obličejem, kterým obepnuté kombinézy, minišaty nebo kraťasy padly jako ulité. K přiléhavým modelům nosily tehdy vysoké šněrovací nebo lesklé kozačky a sexy „stejnokroj“ dívek ze startovacích roštů tak byl na světě. Divácký zájem o závody stále rostl. Jedním z důvodů byla právě přítomnost svůdných hostesek, které doslova fascinovaly zástupy mužských fanoušků. Jejich půvaby obdivovaly samozřejmě také samotní jezdci, a tak není divu, že se ve stájích F1 zrodil nejeden milostný románek.
Revoluce nastala v 80. letech, kdy se od dívek vyžadovalo, aby na sobě měly jen minimum ošacení, neboť se mělo za to, že odhalené ženské tělo lépe „prodává“. Krátké sukýnky či minišaty, ze kterých vykukovaly sladěné spodní kalhotky, hluboké výstřihy v úzkých topech či obepnuté šortky, to vše bylo součástí reklamní show. V této době se změnila i reklamní strategie, kdy se přestaly propagovat jednotlivé značky. Modelky byly nově přiřazeny vždy k jednotlivým závodním týmům, kterým dělaly velkolepou reklamu. Obvykle nosily oblečení v barvách stáje týmu kam patřily.
Zdálo by se, že v rámci odhalování hostesek už není možné zajít dále, ale opak byl pravdou. V 90. letech přišel marketing Formule 1 s požadavkem, aby hostesky nosily rovněž velmi odvážné plavky. Polonahé krasavice v titěrných bikinách patřily tenkrát neodmyslitelně k závodům a poutaly velký zájem diváků. Pracovat jako dívka pro tým Formule 1 bylo považováno za prestiž. Některé krásky se díky této profesi následně prosadily ve světě modelingu nebo showbyznysu a staly se z nich celebrity.
Konec reklamních krásek ve Formuli 1
Začátkem 21. století se stále více ozývaly hlasy, které upozorňovaly na „zneužívání“ ženského těla k reklamním účelům. Objevovaly se i názory, že dívky jsou až příliš vyzývavé a taková „laciná“ prezentace není pro Formuli 1 v moderní době žádoucí. Atraktivní dívky na sebe prý někdy strhávaly veškerou pozornost a někteří jezdci se údajně ani nemohli kvůli jejich vnadám soustředit na závod. To vše přispělo k tomu, že nakonec v lednu 2018 vedení Formule 1 přišlo s prohlášením, že s konečnou platností ruší grid girls.
Výkonný ředitel divize komerčních operací Formule 1 Sean Bratches k tomu uvedl: „Ačkoli praxe zaměstnávání dívek na startovním roštu byla základním prvkem Grand Prix Formule 1 po celá desetiletí, máme pocit, že tento zvyk nesouzní s hodnotami naší značky a je zjevně v rozporu s moderními společenskými normami. Nevěříme, že tato praxe je vhodná nebo relevantní pro Formuli 1 a její fanoušky, staré i nové, po celém světě.“
Názory samotných dívek, které svou práci většinou nevnímaly nijak negativně, téměř nikoho nezajímaly. Stejně tak se příliš neřešilo, že mnoho žen ztratilo lukrativní zaměstnání. Verdiktem byli zklamaní také mnozí fanoušci i jezdci, pro něž Grid Girls představovaly po celá desetiletí atraktivní zpestření závodů. Jako u každého podobného rozhodnutí se objevily i hlasy, které se zákazem souzněly. Například jezdec Haasu Romain Grosjean prohlásil: „Myslím, že je to dobrá věc pro ženy v 21. století, protože už je nepoužíváme jako držáky tabulí.“ Pozitivně zákaz vnímá rovněž šéfka Williamsu, Claire Williamsová.
Jestli do budoucna převáží trend, se kterým jako první přišla Formule 1, ukáže čas. Uvidíme, zda a v jaké míře zůstane tradice grid girls v dalších sportech zachována.