Hlavní obsah
Lidé a společnost

Skandální příchuť Rosselliniho filmu Stromboli

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: newspaper press photo, Rome, Italy, Public domain, via Wikimedia Commons

Ingrid Bergmanová a Roberto Rossellini

Švédská herečka Ingrid Bergmanová zažila největší drama mimo filmové plátno.

Článek

Švédská herečka Ingrid Bergmanová (1915–1982) zažila největší drama, ve kterém hrála titulní roli, mimo filmové plátno. Hvězdě kultovních snímků Casablanca, Plynové lampy, Rozdvojená duše, Anastasia či Podzimní sonáta hrozil v jednu chvíli konec kariéry.

Koncem 40. let měla už za sebou dvanáct filmů natočených v Evropě, stejně tolik v Americe. Mohla si dovolit oslovit kteréhokoliv režiséra zvučného jména. A právě v tu dobu si zašla v Los Angeles do kina na film Roberta Rosselliniho (1906–1977) - Řím, otevřené město, a vzápětí viděla další jeho snímek, Paisà. Po jejich shlédnutí odcházela jako uhranutá. Filmy Rosselliniho byly tak odlišné od těch, v jakých sama hrála. Vlastní hraní jí připadalo najednou zbytečně vyumělkované, oproti přirozenému projevu herců i neherců, které italský režisér obsazoval do svých filmů. Nemohla si pomoci, chtěla, musela toho muže poznat. V dopise mu s ženskou rafinovaností nabídla, kdyby snad potřeboval švédskou herečku mluvící plynně anglicky, slušně německy a francouzsky, se znalostí dvou italských slov „Ti amo“ – je mu k dispozici.

Rossellini si ji jen matně vybavoval z Intermezza, vedle Leslieho Howarda. Snímky natočené během války v Hollywoodu Evropa téměř neznala. Přesto jí poslal scénář, spíše jen nahozený, který neměl nic společného s precizností, na jakou byla zvyklá u hollywoodské produkce. Rosselliniho režijní práce byla založena na jisté ležérnosti, improvizaci. Nesnášel „tajtrlíkování“, jak stylizované herectví nazýval, šlo mu o zachycení skutečnosti.

Režisérova tehdejší družka Anna Magnaniová v Bergmanové cítila ohrožení. Při jedné večeři, když mu ke stolu doručili od Ingrid telegram, promíchala údajně na talíři špagety se všemi přísadami a vysypala mu je teatrálně do klína.

Ingrid s Robertem se setkali v Paříži. Uchvátil ji. Otevřeností, představivostí, výmluvností, kouzlem silné mužské osobnosti. „Od první chvíle mě fascinoval nevídanou energií a především tím, co říkal. Víc nežli tím, jak vypadal.“ Nic z toho, co na něm objevovala, neměl její manžel, lékař Petter Lingström. Přehnané ochranitelství svého muže vnímala po letech soužití jako nepříjemný dohled.

Mnozí z blízkosti Bergmanové a Rosselliniho nemohli pochopit, proč si tak krásná žena vybrala právě jeho. Federico Fellini o ní prohlásil: „Nikoho tak krásného jsem ještě neviděl.“

Když Rossellini přebíral v lednu r. 1949 v New Yorku ocenění právě za snímek Paisà – nejlepší zahraniční film roku – Ingrid se spolu s ním pokoušela v Hollywoodu získat na jejich společný projekt peníze. Podařilo se to díky oddanému obdivovateli herečky, producentu Howardu Hughesovi. Jenže to už se mezi ní a Robertem rozhořela vášeň. Chtěl ji okamžitě – po italsku – unést na ostrov Stromboli ve Středozemním moři, kde s ní plánoval film natočit. Vyžádala si krátký čas na rozmyšlenou. V Itálii se objevila koncem března, plná obav, co bude s Petterem a desetiletou dcerou Piou, ve skutečnosti už rozhodnutá přiznat manželovi, že se beznadějně zamilovala a domů se nevrátí. Jakkoliv by se volba, před níž stála, mohla snad každému zdát jednoznačná, dala před dítětem přednost lásce k muži. Za útěk tvrdě platila odsouzením, mnohaletým steskem po dceři a přirozeně pocity viny. V  Itálii zůstala žít s Rossellinim sedm let.

Foto: Wikimedia Commons, Public Domain

Ingrid Bergmanová v čase její stoupající kariéry

Zatímco se natáčel film Stromboli na stejnojmenném ostrově, v tisku se proti ní zvedla vlna odporu. Obvinili ji z cizoložství, nemravnosti, uváděli nepravdivě, že se snadno vzdá dcery ve prospěch otce. Nesměla do Států. Psala zoufalý dopis přítelkyni, aby Pie vše vysvětlila. Vědoma si, že je profesionálně i soukromě zničená.

Po dokončení filmu byla už tři měsíce těhotná. Rossellinimu porodila syna Robertina a o dva roky později (v r. 1952) dvojčata Isabellu a Isottu.

Útoky na „nepodařený“ film Stromboli, jedovaté kritiky i myšlenky na Piu, která odmítala za ní přijet, herečku ničily. Ani další jejich společné snímky neměly zrovna úspěch. Pracovně k sobě neladili a  začalo se to promítat do jejich osobního života. Zakazoval jí točit s jinými režiséry, žárlil na ni, nesouhlasil ani s jejím vystupováním na pařížském jevišti v divadelní hře Roberta Andersona – Tea and Sympathy – s homosexuální tematikou. Ignorovala to. Diváci z ní byli nadšeni. Přes manželovy protesty přijala i hlavní roli ve filmu Anastasia. Vynesla jí třetího Oscara a cenu za nejlepší herečku r. 1956.

Rossellini řešil ochladnutí vztahu odjezdem do Indie za prací. Během devíti měsíců tam navázal poměr s mladou ženou producenta, scénáristkou jménem Sonali Senroy Das Gupta. Zanechala v Indii manžela a staršího syna, a ačkoliv do Evropy přijela v náručí s šestiměsíčním druhým chlapcem z manželství s ním, už čekala dítě s Rosselinim.

Režisér Alfred Hitchcock, blízký přítel Ingrid, se k jejímu útěku vyjádřil hned v začátku: „Truchlím pro filmy, které jsem mohl s Ingrid Bergmanovou natočit, které nikdy nevznikly. Když odjela do Itálie a zůstala tam, byla to ztráta pro mě, pro svět i pro ni samotnou.“

Roky nedokázal vyslovit Rosselliniho jméno.„ Je to hanba. On ti zničil kariéru,“ řekl jí na rovinu po letech, když za ním zavítala do Los Angeles. Zasmála se a odpověděla mu: „Ne, drahý Hitchi. To já zničila kariéru jemu. Do jeho filmů jsem se nehodila.“ Nicméně, až tehdy Hitchcock nerad přiznal: “ Ti italští hoši, Rossellini, Fellini, Antonioni – jsou sto let před námi."

Po rozvodu zůstali Ingrid s Robertem přáteli. Také v jejím životě se objevil nový muž, divadelní manažer, Lars Schmidt.

V létě v r. 1957 se setkala po šesti letech odloučení s Piou. Jejich pouto se postupně obnovovalo. Po roce přijela Pia za matkou znovu do Itálie a zůstala tři roky. Nakonec i náruč Ameriky herečku znovu přijala.

Ingrid Bergmanová si pod vlivem milostné korespondence svých rodičů z mládí vytvořila o lásce příliš romantickou představu.

„Má vysoká očekávání mi zabránila, abych takovou lásku našla. Přesněji, abych si lásku dokázala udržet.“ Ani v jednom ze tří jejích manželství to nebyla ona, kdo požádal o rozvod.

„Můj doktor Peter Lingström byl dokonale spořádaný člověk v době, kdy jsem toužila po troše nespořádanosti. Můj Roberto Rossellini mi vnesl do života nespořádanost v okamžiku, kdy jsem nejvíc docenila spořádanost. Můj Lars Schmidt vždy působil dojmem spořádanosti, jen já jsem možná tu jeho spořádanost brala až příliš za samozřejmost. Každý z nich byl můj jen na chvíli.“

Zdroje:

https://cs.wikiital.com/wiki/Ingrid_Bergman

https://www.databazeknih.cz/knihy/ingrid-15865

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz