Článek
Jsem zkušená angličtinářka. Po celý svůj profesní život pracuji na SŠ i jako lektorka, pracuji pro různé jazykové školy či agentury. Získala jsem mnoho zkušeností, preferuji konzervativní způsob výuky, protože si myslím, že tento nese nejlepší výsledky.
Za vlády komunistů mohl na SŠ vyučovat angličtinu jen ten, kdo vystudoval filozofickou fakultu, absolventi pedagogických fakult mohli učit jen na ZŠ. V dnešní době už tak přísná pravidla neplatí, ale na SŠ by měl učit jen magistr, určitě ne bakalář. Jenže jsme v České republice, jež není příliš důsledná, platí i o školství, které polistopadové vlády značně zdevastovaly.
Ale vraťme se k angličtině. V současnosti doučuji jednu studentu prvního ročníku obchodní akademie. Na naši poslední hodinu přinesla učebnici, kterou si museli na začátku školního roku zakoupit. Complete First B2. Nevěřila jsem svým očím a v duchu si řekla, že angličtinář musí být idiot na entou. Abych toto vysvětlila. Úroveň znalostí se dělí na A1, A2, B1, B2, C1, C2. Dále každá z těchto úrovní se dělí na start, medium a final. Žáci devátých tříd by měli mít úroveň A2 start. Maturita má úroveň B1 - studenti by měli dosáhnout stupně final. Po této úrovni následuje B2, což je vyšší stupeň než maturita. Začít v prvním ročníkem učebnicí, která naprosto převyšuje požadavky maturity, je nevhodné a svědčí o diletantství učitele.
Protože mě počínání angličtináře rozhořčilo, našla jsem si stránky školy, abych zjistila, kdo tam angličtinu vyučuje. Jméno jsem našla, jde o muže s bakalářským titulem, čili kvalifikačně pro SŠ nevyhovující. Napsala jsem proto ředitelství školy s dotazem, proč studenti prvního ročníku mají začínat učebnicí úrovně B2, jež převyšuje znalosti potřebné k maturitě. Zároveň jsem vedení školy požádala o sdělení, zda učitel splňuje kvalifikační předpoklady. Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat, pan ředitel se chce se mnou setkat osobně, abychom vše probrali.
I když se mnohdy ve své praxi setkávám se studenty lenivými, někdy za jejich špatnými výsledky může stát angličtinář. Ten, o němž ve svém dnešním blogu píšu, je ve svém oboru šlendrián. Vůbec mu nedošlo, že svým přístupem k výuce své studenty demotivuje. A to je špatně.
Jazyk je systém a je nutno tento systém respektovat. V cizojazyčné výuce se učitel musí věnovat práci s textem, gramatice, poslechovým nahrávkám, psát slohové práce a komunikovat. Jedině tato cesta vede ke zvládnutí maturity. Studenti gymnázií mohou navštěvovat volitelný předmět příprava na FCE (úroveň B2) - First Certificate of English, zpravidla tak činí ve třetím ročníku, doporučená učebnice může být Complete First B2. Úspěšný kandidát pak získá certifikát od University of Cambridge, která zkoušky pořádá na celém světě. Je to vyšší úroveň než maturita.
V dnešní době bychom na školách našli nevyhovující angličtináře, mnohé ZŠ v tomto vedou, protože ředitelé nechají učit družinářky či asistenty pedagoga. Lepší situace nebývá ani na některých SŠ, můj dnešní blog je toho příkladem. Rodiče se kolikrát bojí ozvat, když vidí, co se na škole děje. Mají obavy z toho, že by se po jejich dítku mohl učitel tzv. vozit. Ale proč mít obavy? Proč nechat učit diletanty, kteří svým postojem k práci studenty demotivují? Takoví by měli školství opustit, protože tam po sobě zanechávají jedině spoušť…