Hlavní obsah
Názory a úvahy

Stále se v naší zemi setkáváme s estébáckými praktikami

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Začínala jsem po VŠ učit na gymnáziu, bylo to za vlády komunistů. Do školy jsem přicházela se strachem, neb nikdy nebylo jisté, že se stanete nepohodlnými. Nebyla jsem komunistkou, nezaprodala jsem se.

Článek

Bohužel se naše země až dosud nevyrovnala s postkomunistickým syndromem. Stále tu někteří vlivní lidé i politici vyvolávají v lidech strach, vyhrožují. Mám pocit, že se snad jako národ nikdy nevyrovnáme se svou minulostí a mnozí z nás nebudou hájit demokracii, nebudou ji shledávat ve svém životě potřebnou.

Uvedla bych velmi zajímavý názor Laurence A. Steinhardta, diplomata a velvyslance USA v Československu, kam jej prezident Truman jmenoval v roce 1945.

„Emigrační vlny opakovaně odsávaly výkvět obyvatelstva, v zemi zůstávali drobní rolníci a řemeslníci. Ti, jak se zdá, nebyli nikdy ve chvílích krize schopni prokázat pevnost, odvahu a ušlechtilé vlastnosti, ale raději se skláněli před politickými bouřemi, které v zemi zuřily. Tito lidé vždy dávali přednost přežití bez zbytečného boje před bojem za svou svobodu. Během třistaleté habsburské nadvlády, která skončila roku 1918, si Češi vypěstovali mimořádný vrozený talent k tichému a rafinovanému odporu vůči existujícímu režimu. Jsou mnohem zdatnější v opozici, než když jsou sami u vlády a čelí problémům výstavby a uplatňování pozitivní moci, se kterou mají v moderní době jen dvacetiletou zkušenost.“ Toť slova bývalého amerického velvyslance u nás.

A jak jsme se za tu dobu změnili? Německý nacismus vystřídala další zrůdná ideologie - komunismus. Ten nesmírně poškodil myšlení lidí a myslím si, že jsme se dosud nevyrovnali s estébáckými praktikami, které bolševici používali.

Setkáváme se s tímto i v dnešním školství. V předchozím blogu jsem upozorňovala na to, co se děje na jedné střední škole. Učí tam angličtinář, jenž nesplňuje kvalifikační požadavky pro učitele SŠ. Má jen bakalářský titul, pedagogické minimum a státní zkoušku z angličtiny. Ve svém blogu neuvádím, o kterou SŠ se jedná, nicméně mě kontaktoval její ředitel a vyhrožoval mně trestním stíháním, žalobou pro pomluvu…velmi mi připomněl to, co se tu na školách dělo před Sametovou revolucí.

Když učitel nesplňuje kvalifikační předpoklady pro SŠ, měl by toto ředitel školy řešit. Když ředitele školy na toto upozorníte, on se nesnaží situaci vyřešit tak, aby byli žáci školy vzděláváni kvalifikovaným učitelem, místo toho vyhrožuje člověku, jenž jej kritizuje. Na takové škole bych nikdy nemohla učit, jedná-li ředitel z pozice síly a zastrašování. Nejde mi o nic jiného než o nápravu věcí veřejných, jde mi o to, aby se financemi škol neplýtvalo na nekvalifikované učitele, když se na trhu práce objevují absolventi pedagogických i filozofických fakult. A ti splňují kvalifikaci učit na SŠ.

Žijeme v demokratické zemi, neměli bychom se obávat vyjádřit svůj názor, neměli bychom se nechat zastrašit, že nám bude někdo vyhrožovat trestním oznámením. Takový člověk je svým jednáním poplatný komunistům, KSČ byla zločineckou organizací, má na svědomí politické vraždy, vykonstruované procesy, v nichž odsuzovala nevinné lidi, šířila v zemi strach a ten bohužel z lidí nevyprchal. Lidé se stále bojí ozvat, bojí se vyjádřit svůj názor jen z toho důvodu, že by to mohlo mít dopad na jejich děti, na jejich rodinu…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám