Hlavní obsah
Cestování

Dharchula, ves rozpůlená hranicí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Hermit Voita

Most přes řeku Kali, spojující Indii a Nepál. Dharchula, SZ hranice.

Dorážím k severozápadním hranicím Indie s Nepálem, která je pro cizince uzavřená. Jak daleko se mi podaří dostat?

Článek

Jmenuji se Vojta a jezdím světem za poznáním. Postřehy a zážitky téměř každý den sdílím v krátkém deníku, na který jsi právě narazil/a. Letos projíždím od západu na východ (a možná zpátky) Himaláje. Mapu a další detaily najdeš na https://beacons.ai/hermitvoita.

Kdo nepatří do osádky džípu?

  • 2 stylově oblečené babičky, zahalené do červené a šperků.
  • 3 zarostlí chlapi třicátníci.
  • 2 tiché maminky, jak mladší obrázky dvou postarších dam.
  • 2 náctiletí kluci, kteří se stěží vejdou na jednu sdílenou sedačku.
  • 4 ospalé děti v zimních čepicích a maskách.

Jeden z mladejch, kouřící hash, jak všechny ženy daly velmi jasně najevo.

Kdo nejvíc plive? Všichni včetně dětí.

Kdo tráví nejvíc času na telefonu? Jedna z babiček. Vždycky to je babička! Volají rodině a projíždějí videa na Facebooku.

...

Silnice je v dobrém stavu. Musela být vyasfaltována rok nebo dva dozadu, a od té doby ji dobrou polovinu vzal déšť a kluzké svahy. I tak se po ní jede dobře. Ve vytrvalém lehkém dešti, vysávajícím barvu z brzkého rána, máme uspokojivé tempo.

...

Požár

Dojedeme do Dharchuly, finální zastávky, v 10 ráno. Rychlá snídaně, první vyzvídání. Do údolí Dharma nic nejede. Taxík je 1.500 korun.

10:30, jdu dál, vybírám hotovost do rezervy. Indické bankomaty si neúčtují poplatky za výběr z mezinárodní karty. Bonusové body, Indie. Mix oříšků za 70 korun, polovic oproti cenovce. Beru dva. Pořád ne na džípy do údolí Dharma, ale ano pro džípy do trojmezí, oblasti hranic s Tibetem a Nepálem.

Odvežen k džípům. Poučen, že potřebuji Povolení ke Vstupu ke Hranicím. Odvežen k úřadu.

11:15. PVH se cizincům nevydávají. Čaj s úředníkem ministerstva. Zpátky k hlavní silnici, zkusit chytit stopa do údolí Dharma a základního tábora Pancha Chuli.

Přátelský místní mi ukáže cestu. Jdu. Jiný přátelský místní mi ukáže jinou stezku. Následuji ji. Další přátelský místní mě pošle jiným směrem. Poslechnu ho. Po chvíli mě čtvrtý přátelský místní nasměřuje novým směrem. Odfuním dle nejnovějších instrukcí.

Poledne. Dorážím na prázdnou hlavní silnici.

...

Zpomalení

Znuděný prodavač z nedalekého krámu mě vezme pod svá křídla. Čte Hindi a ví tak, kam který džíp jede. Všechny jsou buď místní, úřední nebo jedou do zakázaného údolí.

Projede okolo dálniční hlídka a zkontroluje mi doklady. Odvolávám se na známého na ministerstvu a jeho ústní povolení k návštěvě údolí Dharma. Prodavač Nadesh překládá. Jsem zanechán u krajnice.

Dvě hodinky utečou nad hrnkem čaje a odmítnutým jointem od jednoho z místních mladých kluků.

Duktu, vesnice v údolí Dharma, je 70 kilometrů vzdálená a leží o 2.000 nadmořských metrů výše. Se třemi dny škaredého počasí budou silnice jen stěží sjízdné. Šance na průjezd jsou tak nízké, jak jen to je začátkem dubna možné.

V půl třetí Nadesh odvolá čekání a sveze mě zpátky do města. Zkusím své štěstí znovu ráno. Vyčkávám, zatímco Nadesh si vyřizuje své záležitosti. Jeho strýc mi vypráví o monzunem poháněných záplavách, které si odkusují kusy města, postaveného v kopci nad řekou Kali.

---Občas Kali vezme kus Indie a předá ho Nepálu. A občas naopak.

Jsem vysazen u rozumného hotýlku v centru města a rozloučím se s Nadeshem.

...

---Tohle je mezinárodní hranice a ty jsi občanem jiné země. Navrhoval bych ti, aby ses k mostu vůbec nepřibližoval.

Jak jeden z Dalajlámových tajných agentů, co zvládají přesilu 1 proti 8, jen v nevrlé verzi. Štíhlý Ind v běhací soupravě mě zastaví při procházení spodních částí města. Vyptává se, kontroluje všechny mé papíry a informace. Nepřestává na mě zírat.

Poslechnu ho… na chvíli. Přesměrován jeho zamítnutím, nacházím terásku s přímým výhledem na hraniční most. Máváme na sebe s vojáky hlídajícími tuhle spojku mezi oběma zeměmi.

...

Později nacházím rozumný krámek opravující telefony. Můj nebohý telefon vysuší, ale nová skla mají jen v Dilí. Jejich doručení nějakou dobu potrvá…

Čekajícího mě tam najde pán z hotýlku. Byla u něj policie se ptát na cizince, který se u něj ubytoval. A já předtím nevyplnil ubytovací kartičku. ojoj

...

V restauraci vedle hotýlku mají k mému potěšení moc dobrý kořeněný čaj. Mé unavené tělo si ho rozhodně zaslouží.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám