Hlavní obsah
Cestování

Jiri: ves, odkud se dříve vyráželo pod Everest

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Hermit Voita

Jiri, ves mizící z turistických map

V dnešní době sem už zavítají pouze fajnšmejkři. Hlavní tepna turismu pulzuje na letech do Lukly. Jiri se tak pomalu vrací do podoby, v jaké ji první trekeři nacházeli před desítkami let.

Článek

Jmenuji se Vojta a jezdím světem za poznáním. Postřehy a zážitky téměř každý den sdílím v krátkém deníku, na který jsi právě narazil/a. Letos projíždím od západu na východ (a možná zpátky) Himaláje. Mapu a další detaily najdeš na https://beacons.ai/hermitvoita.

Nejnevlídnější ráno celého pochodu: zuřivý vítr mi do obličeje žene těžký mrak. Jasné znamení, že už mám zmizet. Je z toho ranní cesta plná tajemství, tiše se choulících na okraji těch pár metrů viditelnosti, které mi zůstaly.

Zdvořilostní návštěva posledního průsmyku, Deurali La, ve 2 700 metrech. Vidím prd. Ale na ceduli tvrdí, že se tudy chodí za tajemstvím himalájského sýru. Určitě o něco přicházím.

Na oběd dorážím do vsi Shivalaya, usazené na další řece. Je tu několik hotýlků a netrvá mi dlouho si uvědomit, jak speciální je ten, do kterého jsem vstoupil. Určití lidé mají specifický talent k transformování jejich pohostinství v oázu míru, ve které je každý vítán. Bezpodmínečně. Abyho hostel v Lahore byl jedním takovým, tady jsem našel další.

Prosím, jez. Studené to nebude tak dobré.
Hostinský

Téměř zůstanu, ale nakonec jen vyměním svou knihu. 3 možnosti:

  • autobiografie uprchlice ze Severní Korey
  • thriller o skupině mladých lidí bojujících o přežití na hoře v US
  • historická fikce o Čingischánově sjednocení Mongolska

Co by sis vybral? Co myslíš, že jsem si vybral já? Nápověda (volný překlad):

...jiskru lidskosti nejde zcela uhasit. Závan svobody a plamen lásky jí vždy umožní opět vzplát.
Z knížky od cesty

Měl jsem kliku: bouřka jak řemen údolí zalila pár minut poté, co jsem se usadil. A krátce po tom, co jsem dojedl, odfrčela o údolí dál. Cesta se mi znovu otevřela.

Posledních 700 výškových vzhůru do 2 406 metrů, následovaných 500 metry sestupu. Jdu lesem, s minimálními výhledy, s výjimkou nebeské kopule, v jejichž výšinách se líně válí uklidněné mraky. 10 kilometrů, které uplynou jako voda.

A pak ves Jiri. Konečná.

Malá vesnice, spíš jedna ulice s několika patrovými hotely, obklopená kopci, se stupou na jedné straně. I letiště už pohltil čas a bujná zeleň.

Wifina v tvém pokoji funguje stejně dobře!
B.J.

Majitel mého posledního hotýlku je veselá kopa. Navíc zná několik slov česky, třeba pivodobrou noc. Jeho žena výborně vaří. Znovu jsem jediným hostem. Zítra ráno jízda do KTM. A tak se naposledy nadýchám tichého, čerstvého horského vzduchu…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz