Hlavní obsah
Cestování

Himalájské stezky, na kterých je člověk sám

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Hermit Voita

Idylická cesta do hor

Stačí dva kroky z populárních cest a cestovatel náhle o cizince, nebo cizincům otevřená místa, jen stěží zavadí.

Článek

Jmenuji se Vojta a jezdím světem za poznáním. Postřehy a zážitky téměř každý den sdílím v krátkém deníku, na který jsi právě narazil/a. Letos projíždím od západu na východ (a možná zpátky) Himaláje. Mapu a další detaily najdeš na https://beacons.ai/hermitvoita.

Vem si to psisko, jestli to zvládneš. Už mě doprovází dva dny!
Setkání na cestě

Japonka, hrdinně čelící nejistým výrokům Nepálců samotná. Pes se jí snažil nabídnout jako někdo důvěryhodný. A já jí ho vzal.

Byla jsem na tůře u Gosaikundy a u vchodu se mě ptali, kde mám průvodce. Řekla jsem jim, že jdu sama, jinak mi můžou vrátit vstupné do parku a s celým tím nesmyslem jít do háje. Nakonec se usnesli, že je přechodné období, a že můžu jít sama.
Setkání na cestě

Očividně ví, co chce. I když očekávat v horách čisté záchody mi přišlo poněkud přehnané.

V kancelářích v KTM chtějí povinné průvodce, protože to vydělává. Hotýlky průvodce nechtějí, protože pak nikdo nepřijde.
Setkání na cestě

Sdělila mi, že jsem první Evropan, kterého na treku potkala. Její Angličtina byla perfektní; nejlepší co jsem kdy u kohokoli z Japonska slyšel. Rozhovor zakončila hlubokomyslným: „Myslím, že bude pršet!“ a pochodovala dál.

Za Junbesi se cesta dělí. Nepřímo se jde přes průsmyk Lamjura La v 3 530 metrech, údolím k průsmyku Deurali a na Jiri. Odbočka slibuje nebeský Pikey (peekey) vrch, prodávaný jako nová nepřeskočitelná zastávka pro trekaře i GHTery (Velká Himalájská Stezka) bez rozdílu.

Všude jsou kamenné stezičky - pasti na trekové hole. Zastrčíš - zlomíš - šmitec. Stovky hodin dřiny a přesto při každé příležitosti jdu vedle, protože to je pohodlnější a vstřícnější na kolena. Ale schody jsou známkou pokroku, a tak se kamení dál.

Co se hledá hůř, jsou hotýlky. Mapy slibovaly na křižovatce tři. První představují, druhý zmizel v hlubinách času a třetí se do nich povážlivě nasouvá. K prvním Peekey hotýlkům jsou to tři hodiny přes krpál, dál k průsmyku to hodinky dvě a hotýlky možná, nebo dvě hoďky vracení se z kopce. Jsou tři odpoledne a brzo bude pršet, až se bude zpívat. Co mám dělat?

Odevzdám se bohům a zaklepu na dveře mizejícího hotýlku. Je to maličká prostora, které vládne Nirvana máma. Je jí tak 80, chybí jí polovina zubů a na sobě má ono ikonické triko. Tři slova: spaní, jídlo, čaj. Rozumíme si.

Ve čtyři přijdou její dvě kamarádky a k čaji dostanou sušenky, které si kolemjdoucí zapomněli koupit. Jsme v malinké setnici s dvěma lavičkami a kamny, na kterých bábi vaří. Přijde se na nás podívat slepice a na talíř dostane zobání.

Zbytek odpoledne ji sleduji při přípravě dal bahtu. Menu není, jen mámina vůle vařit. Čočka není v sezóně, a tak k rýži dostávám pálivou vodu a pálivé býlí. Jsem zpátky ve škole, trestán. Chybí mi rajčata, mrkev a další veselá, barevná (chutná) zelenina.

Nicméně jsem v domku minimálně sto let starém, bez stopy renovace, s milou bábi a střechou a peřinami, zatímco další bouřka přeorává zem. Tak co už. Navíc se skamarádím s krávou. Ukázalo se, že jim chutná sůl úplně stejně jako psům.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám