Hlavní obsah
Cestování

Poslední den v Dharamshale

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Hermit Voita

Zelené lesy pod Dharamshalou, Indie

Po účasti na modlitbě s Dalajlámou z minulého příspěvku přišel čas posunout se v mé pouti Himalájemi o místo dále.

Článek

Sergei je rasta Rus a můj spolubydla několik posledních nocí. I když je zásadně proti náboženství a józe, je taky zásadně proti válce a práci. Přijde mi, že máme hodně společného. O detaily se nepodělil, ale je jedním z chlapů, co utekli před mobilizací. Teď de facto nemá domovinu, až zvažuje přestěhování do Izraele, kde má dvojí občanství. Jak loď ztracená na moři bez přístavu…

Sajad je… stánkař. Jeho malej krámek sedí na okraji vsi MacLeod Ganj. Přímo na cestě, po které jsem jak bezhlavé kuře běhal tam a zpátky. Zmiňoval jsem ho první den. Spolu s dvěma kamarády tráví celé dny v jedné malé podzemní místnůstce po strop nacpané oblečením. Šály, trička, kalhoty, sukně. Nedivím se jim, že jsou radši venku, oslovují kolemjdoucí a trénují na nich řemeslo.

Já nic nekupoval, ale tak nějak jsme se zkamarádili. Vždy, když jsem šel okolo, tak jsem s ním chvíli pokecal. Na rozdíl od ostatních prodavačů mě pořád zval na čaj. Uhodneš proč? Teď, poslední den, jsem chtěl natočit jak otevírá krám a trochu z našich konverzací. Nevyhnutelně se tak nestalo. Plánovat si den je v Indii ztráta času.

---V Indii máš dvě možnosti: Buď jdeš do státní školy a získáš dobré vzdělání, a pozici v administrativě. Nebo pokračuješ v otcově řemesle. Cokoli jiného je ukrutně těžký.

---Všechno každý den zdražuje. Nájem, elektřina, jídlo, zboží. Ale zákazníci všechno chtějí ‚levně, levněji!‘ Nejde to.

---Chtěl bych do Evropy. Ne se přestěhovat, jen to omrknout. Je tam moc draho. Tady mám za třicet korun tři dobrá jídla. Nepotřebuju moc.

---Co mi chybí? Dětská svoboda a absence povinností. Mohl jsem hrát kriket celé odpoledne a večer na mě čekalo teplé jídlo.

---Pocházím z Kašmíru. Jestli tam dojedeš, dej mi vědět. Můžeš u mě chvíli zůstat. Inshallah, snad se znovu potkáme.

... už víš, proč ten čaj? Vtipné, že?

Waste Warriors (Bojovníci s odpadem) je společnost, o které jsem se už párkrát zmiňoval. Jejich přítomnost je v horách nepřehlédnutelná. Bez nich by se v kopcích nedalo chodit. Všechno by se topilo v odpadcích. Doslova. Ukázali mi pár obrázků z období před dvanácti lety, kdy začínali.

Jejich kancelář byla mojí poslední zastávkou na cestě z Dharamshaly. Navštívil bych i recyklační zařízení, ale na Indickém čase - budu mít ještě jednu šanci v Dehradunu, tak není nic ztraceno.

---Máme čtyři hlavní projekty: sbírání odpadu, vzdělávání veřejnosti, tvorbu recyklačních procesů a zařízení, a vzdělávání lokálních administrativ. Až odejdeme, musí po nás umět převzít zodpovědnost.

---Umění je skvělý způsob šíření naší mise. Mnoho dobrovolníků, i pár lidí z vedení, nás našlo skrze pouliční malby.

---Lidé nás chodí prosit o pomoc. I v malých, odlehlých vesnicích mají tuny odpadu a žádný způsob, jak se ho zbavit.

---V horách můžeme klimatické změny sledovat z reálném čase. Je to užitečné, ale strašidelné. Většina místních si pamatuje, když šlo tady v Dharamkotu lyžovat. Ale poslední sníh jsme tu měli před deseti lety. Letos bylo celkově málo sněhu a je možné, že v létě nebude voda.

---Všichni chodíme ve volném čase sbírat odpadky. Je to naše koníček.

Čekám na další noční autobus, aby mě odvezl dál. Mám před sebou dva dny na cestě, než snad dorazím do méně turistických horských oblastí na hranicích s Uttrakhandem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám