Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Zavádět Hejného metodu je hloupost a při nesprávné aplikaci to může být pro žáky i nebezpečné

Foto: Katerina Holmes / Creative Commons / pexels.com

Stále více škol zavádí výukové principy založené na Hejného metodě výuky matematiky. Děti s ní ale často mají problémy. V určitých případech může být i nebezpečná, experimentovat s ní se nemusí vyplatit.

Článek

Přestože Hejného metoda vznikala desítky let, učebnice pro základní školy připravil profesor Hejný a jeho kolektiv až po roce 2007. Od té doby oblíbenost této metody roste. V současné době se využívá k výuce matematiky asi na 750 školách z celkového počtu přibližně 4100 základních škol, které v naší republice existují.

Na první pohled vypadá jako způsob, který musí děti zaujmout a bavit. Do jisté míry se tak očekává zpříjemnění výuky a vyšší zájem o matematiku. Hejného metoda je totiž založena na praktických dovednostech, nikoli na memorování vzorečků a postupů. Mezi hlavní principy, se kterými Hejného metoda pracuje, patří škola hrou, využití moderních technologií při výuce, dítě se učí ve svém vlastním tempu, aktivně se do výuky zapojuje a rozvíjí se u něj zejména to, co je zajímá a baví.

Jenže někteří experti z oboru vidí Hejného metodu jako velké potenciální riziko pro celou generaci školáků. Ohrozit je může zejména proto, že se ve skutečnosti nejedná o žádnou vědeckou metodu, ale pouze o experiment. Objektivní problémy metody spočívají v tom, že příprava na hodiny je pro učitele podstatně náročnější a i pro děti je náročná časově. Využít se dá prakticky jen na základní škole. Přechod na střední školu, kde se metoda nevyužívá, je pak pro děti daleko náročnější a mnohdy problematický.

Názory odborníků, kteří brojí proti Hejného metodě, vytyčují ale další nedostatky či problémy, které mohou metodu provázet. Neexistuje totiž žádné zhodnocení výsledků této metody a jako každý experiment může být potenciálně nebezpečná pro podstatnou část žáků. Příliš rychlé zavádění neověřené metody je tak hrozbou s reálnými obrysy, která může ovlivnit celou generaci základoškoláků.

Prokázáno je také, že Hejného metoda není vhodná pro většinu dětí. Stěžují si na ni ale i rodiče. Nejvíce jim vadí, že je výuka pro děti i pro ně samotné často nesrozumitelná. Děti se matematice musí naučit ve škole, protože ji následně nemohou procvičovat doma. Mnoho rodičů musí pro své děti zajišťovat i doučování klasické matematiky a to se může prodražit. Za kvalitní doučování matematiky nechají v dnešní době rodiče měsíčně i tisíce korun. Je to tedy věc, kterou si každá rodina dovolit nemůže.

Na Hejného metodu ale neexistují pouze negativní názory, metoda si našla i své podporovatele, kteří v ní vidí velký potenciál. Ti tvrdí, že skrze Hejného metodu mohou děti naučit, aby měly matematiku rádi.

Do jaké míry jsou názory obou táborů správné, ukáže až čas. Přestože se Hejného metoda učí už několik let a na stovkách škol, stále kolem ní existuje řada nejistot, které potvrdí nebo vyvrátí její zhodnocení, a průzkum těch, kteří výukou ve formě této metody prošli.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz