Hlavní obsah

Megaknihy znevýhodňují stálé zákazníky. Anonymní nakupující ušetří na jedné knize skoro stovku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Honza Průša

Kupujete k vánocům svým blízkým knihy na internetu? Tak si dejte pozor od koho a jak. Může se stát, že jeden prodejce prodává stejnou knihu za několik různých cen. Rozdíl bývá i ve stokorunách. Třeba u prodejce Megaknihy.cz.

Článek

Žijeme v době internetových srovnávačů a silně konkurenčního prostředí. Prodejci se proto snaží přivést zákazníka na svůj web skoro za každou cenu. Hledají různé cenové pobídky, akce nebo triky, jak nakupujícího motivovat. Každému zákazníkovi se snaží najít ten správný důvod, proč by měl své peníze utratit právě u něj. Bohužel na to často doplácejí ti nejvěrnější.

U bankovních domů, kteří svým novým zákazníkům nabízejí dárek v podobě několika tisícovek už to dnes nikoho nepřekvapí, i když se pod marketingovými příspěvky na sociálních sítích často objevují reakce od stávajících klientů. Obvykle jde o povzdech typu: „Novým zákazníkům nabízíte za zřízení účtu 2000 Kč, ale co nabídnete mně, který má váš účet už deset let?“.

V jiných odvětvích jsme si na podobné typy akcí zatím nezvykli. Tam je to spíš naopak a běžně se využívá princip „čím častěji u nás nakupuješ a čím víc peněz u nás utratíš, tím větší slevu nebo výhodu dostaneš“. Odměňuje se věrnost a to na zákazníka působí spravedlivě a srozumitelně. A buduje to vzájemný vztah mezi obchodem a nakupujícím.

O to překvapivější je předvánoční (ale dost možná to tak funguje už déle) aktivita internetového obchodu s knihami Megaknihy.cz. Své marketingové síly soustředí na oslovení a nákup nových zákazníků. Tedy těch, u kterých předpokládají, že by na webu běžně nenakoupili. A tak se je snaží na web dostat na zvýhodněnou cenou knih. Pokud si toho ale všimne zákazník stávající nebo běžný, může se cítit podveden.

Namátkou jsem zkoušel ve stejný den, v neděli 24. listopadu, vyhledávat totožnou knihu na Megaknihách různým způsobem. Pro svůj experiment jsem vybral dva tituly. Jednak poměrně drahou publikaci, kterou je box s pěticí základních Tolkienových knih (doporučená maloobchodní cena je 3 333 Kč) a pak řádově levnější klasiku. „Žert“ Milana Kundery (doporučená maloobchodní cena 418 Kč). U obou dostanete na stejném e-shopu různé ceny. Záleží, jak se ke knize proklikáte.

Běžným způsobem pro člověka, který na Megaknihách nakupuje, je návštěva e-shopu, jako takového. Pokud jej tedy otevřete a vyhledáte si přímo na e-shopu tyto dvě knihy, nabídne je obchod za 2 763 Kč (Tolkien) resp. za 357 Kč (Kundera). Oboje vypadá lákavě, cena je nižší, než ta doporučená a zákazník má pocit dobrého obchodu. Každou z těchto knih ale na stejném e-shopu seženete skoro o stovku levněji, stačí se chovat jako zákazník, který je na webu poprvé. Ale nejdřív se ještě podívejme na screenshoty, které tato slova potvrzují.

Foto: Honza Průša

Cenotvorba na webu Megaknihy.cz

Foto: Honza Průša

Cenotvorba na webu Megaknihy.cz

A jak tedy dosáhnout na slevu pro ty, co na Megaknihách běžně nenakupují? Pro to si musíte v internetovém prohlížeči otevřít nové anonymní okno, aby e-shop nedostal informaci, že už jste na jeho stránkách byli. Ve vyhledávači (myšleno google, ne interní vyhledávač na Megaknihách) pak zadejte klíčová slova popisující daný titul. Tedy buď „Milan Kundera Žert“ nebo „Tolkien Box Loď I“. Je důležité nezadávat jméno e-shopu Megaknihy. Musí to vypadat, jako že hledáte knihu a je vám jedno, kde ji koupíte.

Pak už jen stačí projít výstup vyhledávače, najít odkaz směřující na Megaknihy a budete se divit. Anonymním zákazníkům jsou publikace nabízené za 2 683 Kč (Tolkien) a 287 Kč (Kundera). Což je rozdíl 80 Kč (resp. 70 Kč). V případě levnějšího Kundery jde o 20% rozdíl v ceně. A stejně to funguje u všech knih, které jsem takto zkoušel namátkou v Megaknihách porovnávat. A zase celý ten pohled na cenotvorbu tu dokládám na screenshotech.

Foto: Honza Průša

Cenotvorba na webu Megaknihy.cz

Foto: Honza Průša

Cenotvorba na webu Megaknihy.cz

Na to, že stejné zboží stojí v různých obchodech různou cenu jsme si dávno zvykli. Je to běžný konkurenční boj a nelze ceny regulovat a diktovat stejně, jako před rokem 1989. Ale různé ceny za stejné zboží ve stejném obchodě ve stejnou dobu překvapit můžou.

A ne, neříkám, že to jsou nefér praktiky. Obchodník má právo zkoušet dávat různým zákazníkům různé ceny za stejné zboží. Je to jen jeho volba. Na druhou stranu má zákazník stejné právo tyto triky objevit a pak se chovat tím způsobem, aby ušetřil a neplatil v případě dvou knih navíc 150 Kč, což není málo.

Takže až zas budete příště nakupovat literaturu, zkuste na to jít přes anonymní okno internetového prohlížeče.

Na závěr ještě důležité upozornění. Zkoušel jsem podobné zvýhodňování anonymních zákazníků nasimulovat i na dalších třech velkých knižních e-shopech (Kosmas, Luxor a Dobrovský), ale ani u jednoho se mi různé ceny u stejného zboží nepodařilo objevit. Tím ale neříkám, že takto fungují jen Megaknihy. A budu rád, pokud mi do komentářů napíšete i další obchodníky, kteří si podobně zkoušejí s cenou hrát.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz