Článek
Billboardová sezóna plná emocí
Česko je opět zaplavují billboardy a další vábničky pro potencionální voliče. Kandidáti se na nás dívají z dálnic, smějí ze zastávek a nákupních center. Jedni slibují, že nás zachrání, druzí že nás už jednou zachránili a zachrání zas , a třetí že zprůjezdní Prahu. Ale když se podíváme blíž, zjistíme, že některé kampaně nás možná považují za někoho, kdo si vystačí s heslem a fotkou. Takže: jak poznat, že tě politická kampaň považuje za idiota?
Slogany, které by obstály i na obalu jogurtu
„Teď není čas to vzdát.“
„Zprůjezdníme Prahu.“
„Zdražili vám energie.“
Většina hesel by klidně mohla být použita v reklamě na vitamíny nebo čistič oken. Koalice SPOLU se chlubí úspěchy jako „rekordní investice“ nebo „nezávislost na ruské energii“, ale například podle politologa Jana Kubáčka jsou některé slogany s tím, co vláda skutečně splnila, jemně řečeno, „minimálně diskutabilní“.
Emoce místo programu
Hnutí ANO zase vsadilo na negativní kampaň. Billboard s nápisem „Nejhorší premiér na světě“ útočí přímo na Petra Fialu. Tvrzení vychází z průzkumu americké společnosti Morning Consult, kde byl Fiala poslední v žebříčku popularity mezi 22 světovými lídry. Ale to neznamená, že je nejhorší – jen nejméně oblíbený v daném vzorku. Společnost nehodnotila kvalitu premiérů, ale pouze míru důvěry. Přesto ANO používá výsledek jako úderný slogan, který se snadno šíří, ale zkresluje realitu.
Lokální problémy jako celostátní téma
Strana Motoristé sobě slibuje „zprůjezdnit Prahu“. Což je hezké, ale trochu mimo mísu, když kandidují do Poslanecké sněmovny. Možná si spletli o jaké volby jde protože jejich slogan „jako vystřižený z kampaně na magistrát“. Pražský lídr Boris Šťastný se brání, že dopravní zákony lze měnit i ze Sněmovny, ale billboard působí jako komunální agitace.
Retuš místo reality
Fotky kandidátů jsou upravené tak, že by se za ně nemusel stydět ani módní časopis. Podle reklamního experta Roberta Le Veneura je na billboardech patrná „typická česká retuš“, kterou proslavil fotograf Jiří Turek – ten fotil i Andreje Babiše a prezidenta Pavla. Estetika vítězí nad obsahem – hlavně že to vypadá dobře, musí se uznat že někdy udělat politika jako ze žurnálu je mistrovské dílo. Třeba někoho zvolíte protože je to prostě smypaťák, hezky směje , prostě máte takový příjemný posit že tohle by mohl být důvěryhodný kandidát.
Pravda, polopravda, nebo úplný výmysl?
Například tvrzení premiéra Fialy, že za jeho vlády vzrostly důchody nejvíce v historii, je sice nominálně pravdivé, ale reálně ne – zvýšení totiž vychází ze zákona a inflace, nikoli tedy z politického rozhodnutí. Podobně se šířily smyšlené průzkumy od neexistujících agentur, které měly naznačit, že vládní strany propadají – což Demagog.cz jasně vyvrátil.
Jak si ověřit, co je pravda
V době, kdy se politické kampaně výrazně spoléhají na emoce, zkratky a líbivé slogany, je schopnost ověřit si fakta klíčová. Naštěstí existují nástroje, které ti pomohou zjistit, jestli kandidáti mluví pravdu, nebo jen dobře znějí. Například projekt Demagog.cz pravidelně analyzuje výroky politiků z debat, rozhovorů i billboardů a označuje je buď jako pravdivé, zavádějící nebo nepravdivé. Pokud by vás zajímalo, kdo třeba financuje kampaň nebo jak transparentně strany hospodaří, podívej se na Hlídač státu, který sleduje veřejné smlouvy, dary i rozpočty. A nakonec – i když to není populární – nejpřesnější obraz o tom, co strana skutečně plánuje, najdeš v jejím volebním programu. Není to popravdě zábavné čtení, ale je to jediný dokument, za který se můžeš politiků po volbách ptát.
Nepodceňuj se
Možná že část politických stran považují voliče za idiota, kde si myslí že volební lístek vhodí na základě nejlépe slíbeného nesmyslu - což si přiznejme část občanů v této nádherné zemi dělá. Nejlepší rada je si prostě je, přečíst si program, zeptej se „proč“ vlastně a „jak“. Protože jestli je politika divadlo, tak ty jsi divák, který může vypnout představení. Nebo ho přepsat. Nebo přece jenom dát na ty předvolební sliby, je to přece jen lehčí.