Článek
Kdo vlastně jsou?
Generace Z je souhrnné označení pro skupinu lidí, která se narodila přibližně mezi roky 1995 až 2010. Časové rozmezí není pevně stanoveno a v různých zdrojích se může mírně lišit. Podstatné je, že zástupci generace Z nyní tvoří asi 20 % populace v ČR a zhruba 30 % světové populace.
Také se jim říká zoomeři, internetová generace a někteří je pejorativně nazývají generací sněhových vloček. Takové označení si vysloužili proto, že jsou sami přesvědčeni o své výjimečnosti a věří, že mají nárok na zvláštní zacházení ze strany společnosti.
Technologie vs realita
Pokud jde o technologie a online svět, jen těžko bychom hledali povolanější lidi, než jsou zástupci generace Z. Na sociálních sítích jsou jako doma a umí je využívat skutečně naplno. Neomezené připojení je pro ně naprostou nutností a neumí si představit, jak by mohli fungovat bez něj. Nicméně jde o dvousečnou zbraň, která se v konečném důsledku otáčí proti nim.
Chybí jim sociální dovednosti, které by jinak získali přirozeným kontaktem, podobně jako předchozí generace, které zkrátka neměly možnost žít online. Z průzkumu nadnárodní poradenské společnosti Deloitte (část o mentálním zdraví, strana 4), který oslovil více než 22 800 respondentů ze 44 zemí, vyplývá, že 10 % respondentů neustále cítí úzkost nebo stres. Dalších 31 % uvedlo, že prožívá tyto pocity po většinu času a 55 % je nepociťuje nikdy a nebo jen občasně.
Jde sice o mírný, ale faktický procentuální nárůst oproti generaci předchozí generaci mileniálů (neustále 9 %, po většinu času 26 %, nikdy a nebo občas 62 %).
Pracovní rovina
Generace Z si mnohem méně zakládá na osobním kontaktu a preferuje práci na dálku, respektive home office nebo digitální nomádství. Zajímavé je, že podle průzkumu společnosti Uswitch téměř 23 % lidí ve věku 18 až 34 let nikdy nezvedá telefonní hovor, přičemž více než 56 % z nich předpokládá, že hovor bude znamenat špatné zprávy. Odborně se tomu říká telefobie.
Pokud se na tato data podívám z pohledu zaměstnavatele, jednoduše nemohu takového zaměstnance potřebovat a to navzdory faktu, že je kreativní a má nadprůměrné digitální dovednosti. Jestliže má někdo potíže s vyřízením obyčejného hovoru, jaké mám záruky, že se můj zaměstnanec dostaví třeba na pracovní oběd s klientem a nezhroutí se z toho?
Potřeba být neustále online a nejlépe se vyhýbat osobnímu kontaktu znamená pro mladé lidi v produktivním věku další problémy, jak vyplývá z průzkumu Deloitte (část o mentálním zdraví, strana 9).
Z dat lze vyčíst několik klíčových bodů (Gen Z / Mileniálové):
a) neschopnost upozornit na problémy nebo záležitosti související s prací, pokud by měly mít negativní dopad (35 % / 26 %)
b) pocit nadměrné kontroly (33 % / 24 %)
c) pocit, že kolegové jsou lépe odměňováni (33 % / 25 %)
d) frustrace z fungování organizace (32 % / 27 %)
e) pocit opuštěnosti nebo izolace (30 % / 23 %)
Průzkum shromáždil i jiná relevantní data a klíčové body (např. v části Cílevědomý život a práce v transformujícím se světě, strana 25), ale na základě výše uvedeného výčtu můžeme snadno najít společného jmenovatele - nespokojenost.
Můžou za to rodiče?
Podle mého názoru neexistuje na tuto otázku jednoznačná odpověď. Samozřejmě, že styl výchovy má vliv na konečnou podobu charakteru každého z nás, ale konkrétně generace Z je již plně propojená se sociálními sítěmi a online životem. Její zástupci neznají žádný mezistupeň doby, který zažily předchozí generace.
O to více důležitá je komunikace. Opravdová, offline komunikace. Můžeme jim ukázat, jak na to. Pokud jim budeme neustále předhazovat, že jsou k ničemu, neumí se postavit problémům čelem a bez mobilu nejsou schopni žít, situaci nezměníme. Nedivme se, že tito lidé často mají psychické potíže, když se s nimi takto bavíme.
Možná nemáme jejich znalosti IT a technologií, ale životní zkušenosti se vygooglit nedají. Stačí trpělivě vysvětlovat, že ne všechno se bude řídit podle nich a nic v životě neprobíhá ideálně. Mluvme s nimi a snažme se je naučit to, k čemu už dávno nemají volný přístup.
Pak budeme moci říci, že přichází naše záchrana a nebudeme se muset bát, že se splní obavy ze zhouby.
Zdroje:
https://www.deloitte.com/global/en/issues/work/content/genz-millennialsurvey.html
(části o mentálním zdraví a cílevědomém životě a práci v transformujícím se světě)
https://www.denik.cz/z_domova/marketa-svamberk-sauerova-generace-z-snehovych-vlocek.html
https://www.epenize.eu/gen-z-trpi-telefobii-chatboti-jako-pomocnik-ale-reseni-je-i-v-praci-se-strachem-z-telefonovani/
https://www.novinky.cz/clanek/lifestyle-generace-z-se-potyka-s-psychickymi-obtizemi-pomoc-by-mela-zacit-u-rodicu-40499303
https://sitevhrsti.cz/generace-z/
https://mobilmania.zive.cz/clanky/mozna-i-vy-patrite-mezi-ty-kteri-neradi-telefonuji-poradime-jak-odbourat-telefobii-strach-a-uzkost-z-volani/sc-3-a-1361754/
Obsahuje názory autora