Hlavní obsah
Automobily a doprava

Motorkářská sezóna začíná. Jak vybrat motorku a co by mělo být trestné?

Foto: Seznam.cz

Měření rychlosti pomocí mobilního radaru

Přemýšleli jste někdy o tom, že si pořídíte motorku? Chtěli byste zažít ten pocit svobody, o kterém se mezi motorkáři tak hojně mluví? Proč ne, ale bude to něco stát. Možná něco víc.

Článek

Základní úvaha

Hned ze začátku to možná bude znít trochu divně, ale základní otázkou je, proč vlastně chcete jezdit? Důvodů může být samozřejmě více, avšak když si pravdivě odpovíte, velice vám to usnadní výběr stroje. Třeba najednou zjistíte, že i když je ten Fireblade k nakousnutí, tak se pro dojíždění do práce, která je vzdálená dva kilometry od vašeho bydliště, opravdu moc nehodí. Nebo přijdete na to, že s výškou 157 cm a váhou 50 kg není zrovna nejlepší nápad pořizovat BMW GS 1200.

Nová vs. ojetá

Když už by se mohlo zdát, že máte všechno důkladně promyšlené, přichází na řadu další záludná otázka. Mám si koupit novou nebo ojetou? Zdánlivě nevinný dotaz, který dělí motorkáře na dva nesmiřitelné tábory, přičemž oba mají nevyvratitelné argumenty a místo toho, aby vám někdo zkusil objektivně poradit, začnou se hádat mezi sebou.

Nemusíme diskutovat o tom, že koupí „funglovky“ získáte celou řadu výhod, ke kterým si pořízením ojetiny zabouchnete dveře. Například tovární záruku, dostupné náhradní díly, garanční prohlídky v autorizovaném servisu a minimální riziko poruchy. Jistě, stát se může cokoliv - je to stále pouze stroj - ale jde spíš o vzácné případy.

Nová motorka ovšem něco stojí a pokud jsou vaše zkušenosti s ježděním minimální (třeba jste čerstvě dokončili autoškolu) a koupě vám vysaje peněženku, zavání to pěkně drahým malérem. Věřte tomu, že o malé částky opravdu nejde a snadno by se mohlo stát, že vaši první sezónu budete pouze šetřit na zdánlivě banální opravu.

Ojeté motocykly mají v této disciplíně trochu navrch a jejich servis už nebývá pro naše peněženky tolik likvidační. Hlavní výhodou však je, že si snadno můžete o konkrétním modelu dohledat mnoho užitečných informací - např. poruchovost, jakými neduhy jednotlivé modely trpí a v neposlední řadě na co se zaměřit při koupi konkrétního motocyklu. Já se zaměřím na koupi ojetého stroje.

Foto: Seznam.cz

Unáhlené rozhodnutí se může prodražit

Na koupi ojetiny nespěchejte a vybírejte pečlivě

Z vlastní zkušenosti doporučuji potlačit nutkání koupit první kus, který se vám připlete do cesty. Vím, že je to zdlouhavé a náročné, že chcete konečně brázdit silnice na vlastní mašině a nechcete zbytečně ztrácet ani minutu. V konečné fázi se však může unáhlené rozhodnutí otočit proti vám.

Nejprve je nutné pečlivě zvážit několik faktorů. Patříte k těm klidnějším jezdcům a plánujete jezdit výhradně po asfaltu na kratší vzdálenosti, takříkajíc kolem komína? Naked (naháč) bude dobrou volbou. Jestli si k tomu budete chtít přidat i lehčí terén a zároveň neslevit z komfortu, cenduro (cestovní enduro) bude to pravé. Máte-li rádi trochu víc akce a adrenalinu, můžete sáhnout po supersportu.

Záměrně neuvádím choppery a cruisery, protože s nimi nemám téměř žádné zkušenosti a nechci se k nim vyjadřovat jen a pouze teoreticky. Pár kilometrů na Viragu 535 opravdu nestačí.

K pečlivé volbě se v neposlední řadě váže i plán údržby a orientační výpočet ceny za servisní práce a náhradní díly. Vždy je dobré mít k pořizovací ceně ještě nějakou rezervu!

Mám vybráno. A co dál?

Jestliže už máte promyšlený výběr a Vaše rozhodnutí je neměnné, pak už zbývá jen několik detailů. Nejdůležitější je mít vždycky někoho s sebou! Každý motorkář potvrdí, že pokud nejste kovaní v oboru, měli byste s sebou na prohlídku vzít mechanika.

Jestli to bude váš kamarád, který si dělá servis sám a nebo nějaký ochotný mechanik ze sousedství, na tom nezáleží. Vyplatí se investovat nějaké všimné a dobrý oběd pro toho, kdo s vámi pojede a bude tlumit vaše případné vášně objektivním pohledem na věc (tedy na stroj).

Budeme předpokládat, že již máte s prodejcem smluvený den a přibližnou hodinu prohlídky, přičemž jste si vzájemně tento termín potvrdili. Bohužel je velice těžké rozpoznat solidního člověka od vykutáleného typa s postranními úmysly. Snad pomůže několik postřehů  přímo z praxe.

1. Jestli prodejce až moc mluví, vychvaluje a nenechá vás ani chvíli v klidu, pak je žádoucí zvýšená opatrnost. Optimální je, když vám motorku stručně představí a nechá vás s mechanikem stroj pořádně prohlédnout.

2. Odpovídá vám na to, na co se opravdu ptáte.

3. Nezná-li odpověď na konkrétní dotaz, přizná to.

4. Motorka je před samotnou prohlídkou studená (nejlépe to poznáte pohmatem na svody).

5. Dovoluje-li to situace, nabídne vám kávu, případně drobné občerstvení. Zvláště, pokud jste cestovali na větší vzdálenost. Mohou to klidně být obyčejné sušenky. Člověk, který má potřebu rychle prodat a hledí na to, abyste co nejdřív zmizeli, se s přípravou obtěžovat nebude.

6. Zkušební jízdu nechá na vás, ovšem pozor! V drtivé většině případů chce prodejce složit plnou kupní cenu nebo alespoň její část. To je třeba respektovat a předem si dohodnout podmínky zkušební jízdy.

Prokletá skupina A2

Jestliže patříte k držitelům řidičského oprávnění na skupinu A2, zpozorněte. Právě tady číhá mnoho nástrah, které na první pohled vůbec nejsou vidět a nejspíš by vás ani nenapadlo, do jakých potíží se můžete dostat. Zákon v tomto případě hovoří naprosto jasně. Zde je částečná citace.

Do skupiny A2: jsou zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.

Bohužel ne každý se těmito pravidly řídí a v praxi to pak vypadá následovně: večer si procházíte inzerci a najednou vás zaujme krásně vypadající motocykl, který přesně zapadá do vaší představy o koupi. Otevíráte inzerát a pročítáte detaily…

Za chvíli narazíte na zmínku o výkonu, jež v drtivé většině vypadá zhruba takhle: v TP 25/35 kW, jinak plně otevřená. Možno řídit s A2 od 18 let.

Toto by mělo být trestné!

Pokaždé když vidím podobnou poznámku, vzpomenu si na ty mladé lidi, kteří si koupili plně otevřený stroj a zanedlouho se jim to stalo osudným. Skončili buď těžce zranění a nebo rovnou mrtví.

Zákon na toto obcházení nijak nepamatuje. Připouštím však, že zákon nemůže za rozhodnutí kupujícího, ani prodávajícího. Obě strany se však pohybují na tenkém ledě - prodávající většinou moc dobře ví, co prodává. A pokud v sobě má alespoň minimální morální zásady, tak by plně otevřený motocykl (nad 35 kW) rozhodně neprodal začátečníkovi.

Kupující je na tom podobně. Ten ale může ještě namítat, že pro něj je směrodatný údaj v technickém průkazu a nemohl vědět, že má jeho motorka vyšší výkon. Do jisté míry má pravdu. Alespoň tedy do té doby, než se něco semele.

Pokud chcete důkaz, že se tak skutečně děje, stačí si do vyhledávače napsat: v TP 25 (35) kW. Vyskočí na vás celá řada inzerátů a možná se nestačíte divit, co všechno můžete legálně koupit a řídit.

Nikdo to nikdy neřešil. Často omílaný mýtus

Kdyby měla Policie ČR měřit výkon každé motorky, která už na první pohled vypadá třikrát výkonnější, možná by nedělali vůbec nic jiného. Kdo se ovšem velice rád ujme přezkumu motocyklu v případě pojistné události? Ano, pojišťovna. Garantuji, že na vás nenechá nit suchou!

Pojišťovny samozřejmě vědí velice dobře, že se podobné kšeftíky dělají ve velkém. A čím dál tím více se zaměřují právě na to, zda je výkon motocykl opravdu snížený a to v souladu se zákonem. Raději nechtějte vědět jak to dopadne, když pojišťovna zjistí, že tomu tak není.

V tu chvíli může (a udělá to) odmítnout pojistné plnění a jako bonus obdržíte tučnou pokutu od našich strážců zákona. Poslední prémií bude nejspíš zákaz řízení, jelikož v takovém případě se jedná o jízdu bez příslušného řidičského oprávnění.

Děkuji Vám, pokud jste můj článek dočetli až sem. Věřím, že vám moje postřehy alespoň trochu pomohou. Případné náměty na další článek můžete zanechat v diskuzi.

Kolama dolů, kolegové!

Článek byl sepsán na základě osobních zkušeností autora. Jako inspirace posloužila facebooková skupina Motorkáři CZ/SK, kde se podobné dotazy velice často vyskytují.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz