Článek
Pokud pomineme vesnické obchody a maloměsta, není nic mimořádného, že někteří z nás již řadu let ke klasické pokladně nechodí a při nákupu se obslouží zcela sami. Ovšem jsou i tací, kteří k této moderně nepřičuchli a vždy jdou raději ke klasickému pásu a živé paní prodavačce. Přesně jako já.
Pokud se na toto téma dáte do řeči s rodinou, sousedy, kamarády nebo kolegy, můžete se dostat do zajímavých debat a klidně zjistit, že na ně existují zcela diametrálně rozličné názory v jedné věkové kategorii.
Existují statistiky, které říkají, že jsou vnímány spíše pozitivně. Dovedu to pochopit. Vlastně ještě aby ne, urychlují odbavení zákazníků, eliminují fronty u pokladen a šetří čas strávený v obchodě. A jak je znáno, čas jsou peníze. Věty typu: „To zase jede jen jedna pokladna?!“ Jsou ta tam.
ALE, i přes svou oblíbenost mají spoustu nevýhod. I přes pokročilé technologie a nástup umělé inteligence jsou stále zlodějíčci, kteří je dokáží obelstít a okrást podnik i o pěkných pár stovek či tisíc korun.
Pro někoho mohou být nepřehledné, zejména při vybírání konkrétního druhu pečiva.
O absenci mezilidské interakce ani nemluvě. Já, která nakupuji i v místním malém obchodě si nedovedu představit, že bych při nákupu neměla možnost pozdravit prodavačku a popřát jí hezký den. Některým tedy může chybět lidský faktor ať již v podobě komunikace nebo v podobě toho, že se rádi nechají obsloužit.
Roli hraje i velikost nákupu. Osobně bych s malým nákupem neměla asi potíž u tohoto typu pokladny, ale nedovedu si tam představit markovat velký nákup.
Anketa
Osobně si raději vystojím frontu, než abych šla k volné samoobslužné pokladně. A to i přesto, že pracovníci u samoobslužných pokladen často vyzývají k tomu, abychom my, nakupující šli za nimi, jelikož jsou zrovna volné.
A to mě obtěžuje. Stalo se mi již několikrát, že mě paní, která dozorovala u samoobslužné poklady vyzývala ať jdu tam, že mi i pomůže. To je v pořádku. Vadilo mi ale, že nedokázala pochopit, že prostě nechci. Nemám to ráda a nelíbí se mi to. Mohu si vybrat to, co preferuji.
A nakonec je mi líto, když prodavači a prodavačky dostanou výpověď pro nadbytečnost, jelikož pravděpodobně jsou tyto typy pokladen efektivnější a méně nákladné. Ovšem zaměstnanci musí platit bydlení, energie, stravu apod. A to je podle mě cesta do záhuby.
Kdo ví, co v budoucnu přinese umělá inteligence.
Zdroje: