Hlavní obsah

Pozor škola - bez mobilu vstup zakázán!!!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: https://cdn.aukro.cz/images/sk1694521696939/hola-mobilni-telefon-na-uceni-12-mesicu-detsky-169453320.jpeg

Holy mobil

Troufnu si napsat něco k článku, který jsem vlastně ani nečetl.

Článek

No, není úplně pravda, že jsem článek Co je v nových osnovách: pět hlavních bodů, které změní školy v Česku / Seznam zprávy, Josef Mačí, nečetl. Přečetl jsem titulek, větu pod fotkou a kus 1.odstavce. Ale dál to nešlo. Proč? Tedy postupně:

Ad titulek: Formulace „změní školy v Česku“ - pokolikáté už?! A jaké výsledky měly ty předchozí změny, když se vždy konstatuje, že se průběžně zhoršujeme, v lepším stagnujeme? Inu špatný začátek, snad dobrý konec, budu číst dál… Prohlížím si ilustrativní fotku s šesticí dětí, tak 5.ročník. Všechny jsou správně „bílé“, schází mi nezbytný černý pruh přes oči - asi to budou neexistující děti vytvořené umělou inteligencí, takže OK, nic nebylo porušeno, AI děcka zatím žádná práva nemají. Jsou šťastné, smějí se, chlapec drží nějakou limonádu v plechovce, to bude oblíbený ADHD energeťák, a holčička drží mobil. Dělá selfie - aha, proto vypadají šťastně a smějí se, bude to na celosvětové síti, tak ať to vypadá pozitivně, až si to bude těch zbylých 8 miliard lidí prohlížet. Všímám si věty pod fotkou: „V mobilu má dnes informace každé dítě, ve školách se je bude učit spíš kreativně používat než se biflovat, plánuje ministerstvo.“ Vzpomněl jsem si, jak nás na základce učili dělat tzv. větný rozbor, tak ho provedu, ale ne tak, jak mě ho učili - podmět, přísudek atd. - ale rozeberu význam sdělení. Ad biflování: Dnes se už nikde nebifluje, takže bych tento eufemismus nepoužíval raději vůbec, než nevhodně. Anebo biflováním ministerstvo myslí ovládání základů nutných k tomu, co postupně znázorňuje Bloomova taxonomie? To spíš. No pak potěš, to už nevypadá, že ministerstvo přichází s plánem, ale spíše s experimentem. Tady si ještě dovolím zmínit odkaz za článkem, kdyby někdo zatápal v „Blůmově taxočem?“. A přejdu na zmínku o všemocných nástrojích doby - na mobily. Fajn, z věty jasně vyplývá sdělení, že vlastnit mobil je základ úspěchu. Rychle zkontroluju, zda jsem na článku o dětech a jejich vzdělávání, nebo jsem překlikl na stránku operátora, kterýžto oklikou vnucuje své produkty a služby uživatelům internetu. Uklidnil jsem se, jsem správně na původním článku, který vážně tvrdí, že talent, úsilí, snaha a ctižádost nejsou pro děti rozhodující, stačí mít mobil. Mám lepší mobil, tedy jsem chytřejší, to zní rozumně. Tedy desetiletému dítěti to zní rozumně, já už mám trochu problém… Napadá mě krok 2 - zrušíme učebnice a všechny knihy, protože máme mobily? Krok 3 - nepotřebujeme sešity a penály, máme mobily! Krok 4 - přimontujeme na mobil kolečka a nebudeme muset ani chodit!! A jejda, začíná mi pracovat fantazie a to je špatně, secsafra špatně. To nebudu objektivní, ale sarkasticky neobjektivní. Honem zpátky na článek! Á, první odstavec - „Děti se už nebudou učit rozpoznávat nejznámější jedlé a jedovaté houby. Alespoň ne povinně a nazpaměť. Místo toho se bude v přírodopise klást důraz na praktické dovednosti a zvládání propojovaní znalostí“. Tak a je konec s objektivitou, v hlavě se mi rozjíždí scénka - úča vchází s košem plným různobarevných hub a volá na děti: „Ták děti, tady jsou houby, takže si každý si vezme jednu, kousne si, rozžvýká a spolkne. Franta mezitím vygůglí číslo na rychlou a v případě, že se nám tu někdo skácí a vytuhne, rychlou zavolá. Ti, co přežijí, si udělají vedle v kuchyňce smaženici, a ti, co nejí houby, natočí ty co vaří a dají video na školní web. Tak, a žádné atlasy nebo aplikace na rozpoznávání hub! To je zbytečnost, základem evoluce je, že si nás sama roztřídí, někdo přežije a někdo holt ne! Pekárek, tuhle houbu nekousej, ta je na tabuli! Šlahař, ty sis asi vzal lysohlávku, tak zapadni tady do rohu do sedacího vaku, abys nám nechtěl projít zdí nebo se nerozhodl lítat, jsme ve 3.patře…“ Tak - a konec! V mých představách se to zvrtlo ve směsici frašky a hororu. Už chápete, proč jsem dál nečetl?

Ještě než jsem vypnul článek, mé oko zahlédlo v mizejícím textu, že se vyzývá veřejnost, aby do konce května návrhy změn připomínkovala. Já asi připomínkovat nebudu, ale kdybych, zdůrazňuji KDYBYCH připomínkoval, asi bych se ptal (dovolím si zároveň i odpovědět - jakože za ministerstvo):

1. Kdo zajistí, že úplně každé dítě bude mít mobil? - Předpokládám, že stát, když toto vymyslel.

2. Jak bude zajištěn přístup ke službám, které umožní žákovi mobil používat aktivně k práci s daty, respektive kdo tarif zaplatí? - Předpokládám, že stát, když toto vymyslel.

3. Předpokládá stát i to, že mobily rychle zastarávají a je nutné je prakticky nekonečně vyměňovat za nové? - Nejprve bez odpovědi. Pak někoho napadne spásné: Využijeme čerpání z fondů EU!

4. Kdo zafinancuje školám úpravu kvality sítí, aby nespadly, až se naráz v 8.00 přihlásí celá škola na wifi? - Předpokládám, že stát, když toto vymyslel. Anebo radši obce a kraje, těm patří budovy přece!

5. Co budou děti dělat v případech, že budou mobily vybité, rozbité nebo ztracené? - Předpokládám, že mi ministerstvo odpoví, abych nemaloval hned čerta na zeď.

6. Co když zjistí učitelka, že žák nevyhledává informace k učivu, ale surfuje v hodině na pornostránkách? - Žák napíše 100 SMS „Porno způsobuje postupnou frigiditu.“ a odešle učitelce. Ta to přepošle otci žáka.

7. Nehrozí, že když budou děti od 6 let zírat celé dopoledne do poměrně malé obrazovky, bude to mít vliv na jejich zrak a budou muset nosit brýle? - Zkrachovalí nakladatelé učebnic a knih se mohou přeorientovat na byznys s oční optikou a očními doplňky stravy a flexibilně reagovat na zvýšenou poptávku. Myslíme, že nakonec budou i rádi.

8. A co žáci z rodin, které odmítají mobily, televizi, internet, jak ti se budou vzdělávat? - Ti si koupí tužky, sešity a dostanou staré učebnice. A zákonní zástupci budou předáni na OSPOD.

9. A co elektromagnetický smog, poruchy spánku a psychické poruchy? - Elektromagnetický smog je mýtus bez jakýchkoli vědeckých studií a statistik, poruchy spánku jsou v populaci běžné díky změnám času a psychických poruch naopak ubyde, protože děti se nebudou muset učit, pardon - biflovat - a budou tak nějak šťastnější.

10. Nepřipadá vám to celé více jako experiment než plán, když tápete a zapojujete do diskuse laickou veřejnost? - A-a-a v-v-v votom to je…

Odkazy:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz