Hlavní obsah
Lidé a společnost

Kde skončily cesty Jiřího Hanzelky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Hynek Jurman

Domanínský hřbitov u sv. Jiljí

Přimlouval bych se, aby i Jiřímu Hanzelkovi, tuláku nesmrtelnému, mohli chodit lidé skládat hold na jeden zapadlý hřbitůvek u Třeboně…

Článek

Kde skončily cesty Jiřího Hanzelky

Jiří Hanzelka (1920–2003) se narodil ve Štramberku a vyrostl především v Kopřivnici. Na vysoké škole se spřátelil s Miroslavem Zikmundem a společně zbrousili s vozy Tatra málem celý svět. V letech 1947–1950 Afriku a Latinskou Ameriku, v letech 1959–1964 Asii, Oceánii a Sovětský svaz. Ale pak cestovatelům odzvonilo. V roce 1968 podporoval Hanzelka reformisty, v roce 1977 podepsal Chartu 77, a tak byl rád, že mohl pracovat jako sadař.

O svých cestách natočili oba kamarádi řadu filmů a vydali mnoho knih. Ví se hodně o jejich cestách, nedávný konec Miroslava Zikmunda (1919–2021) je dobře znám, i jeho hrob na Lesním hřbitově ve Zlíně, ale kde právě Jiří Hanzelka, slovutný cestovatel, spisovatel, fotograf, novinář a světoběžník, zakončil všechny své cesty, to vědí jenom zasvěcenci. Na jeho hrobě totiž chybí jméno tohoto vzácného člověka.

Letos v létě jsem zase strávil tři týdny na Třeboňsku a najezdil jsem přitom na kole přes tisíc kilometrů. Ať jsem kde jsem, stále splétám nějaké historie, nic mě nenechá chladným a často se divím výsledku svého pátrání. Na Třeboňsku většinou jezdím ve stopách Emmy Destinnové a Karla Čurdy, ale letos přibyl i Jiří Hanzelka! Dostal jsem totiž tip, že je pochován na hřbitůvku v Domaníně. Což mě dost překvapilo, přiznávám!

Malý hřbitůvek u sv. Jiljí kousek za schwarzenberskou hrobkou, hned vedle pláže Ostende, už leží na katastru Domanína. Kostel sloužil v letech 1784–1876 jako pohřební místo právě Schwarzenbergům. Ale Domanín u Třeboně, to není žádná tuctová vesnička. Ve zdejší dřevěné kapli měli původní obraz z třeboňského gotického oltáře Kladení Krista do hrobu. Byl dílem slavného Mistra Třeboňského oltáře. V roce 1921 byl obraz předán Národní galerii a obec dostala prostředky na stavbu větší kaple. Kopii původního obrazu a další nástěnné malby provedl Karel Svolinský.

A na sousední budově obecního úřadu připomíná pamětní deska brazilského prezidenta Juscelina Kubitschka de Oliveira (1902–1976). Byl prezidentem v letech 1956–1961 a založil hlavní město Brasilia. Jeho pradědeček odešel z Třeboňska v 1. polovině 19. století právě do Brazílie. Pravděpodobně z domu č. p. 16 v Domaníně.

Hned jsem se proto rozjel k sv. Jiljí a na hřbitově našel více zajímavých náhrobků. Vzkříšení tamtéž očekává i autorka pohádek z Třeboňska Helena Simmerová, roz. Nezvalová. Pohřbívalo se zde z obcí kolem celé Třeboně, a tak zde má náhrobek i rodina Vrchotova z Břilice. Herec Robert Vrchota (1920–1993) hrál třeba už myslivce v Divé Báře. U sv. Jiljí pochovávala i rodina Čurdova z Nové Hlíny. Karel Čurda skončil na šibenici a v Ďáblicích, ale zde odpočívají jeho bratři Václav i Antonín. A řada dalších členů rodu…

Ale mě teď nejvíce zajímal Hanzelka. Do jižních Čech, konkrétně do Sedla nedaleko Stráže nad Nežárkou, ho přivedla jeho partnerka Olga Knoblochová, česká kosmetička, vizážistka, vizionářka a jedna ze zakladatelek kosmetické značky Dermacol. Jiří zde strávil posledních 15 let života. Tolikrát jsem kolem hřbitova od roku 2011 šlapal, ale tohle mě nenapadlo. Náhrobek jsem našel brzy, ale stálo na něm jenom „Rodina Hanzelkova“.

Bylo mi líto, že takový člověk nemá na náhrobku ani své jméno! Dal jsem informaci na facebook a kromě přitakávajících reakcí přilétla i jedna jiná. Že Hanzelka v uvedeném hrobě vůbec není pochován, že odpočívá o několik hrobů dále. Ale ani ten prý není označen. Docela mě to zaskočilo a druhý den jsem šlapal do Domanína. Od vedení obce jsem tam zjistil, jak to všechno je. Je zde opravdu pochován a Domanínští pořádají každoročně na jeho počest symbolickou Cestu kolem Světa. Tedy kolem toho rybníka…

Ten údajně jiný hrob je fáma, která se před léty po okolí roznesla. Fáma nepravdivá! Jiří odpočívá skutečně v hrobě, který jsem našel a vyfotografoval a rodina Hanzelkova z Prahy také tento hrob platí. Nepřeje si však uvedení jména z obavy, že by na hrob přinášeli lidé kamení a jiné věci.

To je asi možné, ale mnohokrát jsem navštívil třeba hrob Bohumila Hrabala, kam lidé nosí také kamínky, kočky a třeba i pivo. Občas se to uklidí a je klid. A lidé mají kam chodit a skládat hold! Přimlouval bych se, aby i Jiřímu Hanzelkovi, tuláku nesmrtelnému, mohli chodit lidé skládat hold na jeden zapadlý hřbitůvek u Třeboně…

Zdroje:

Vedení obce Domanín u Třeboně

Foto: Hynek Jurman

Hanzelkův hrob

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz