Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak to bylo dřív aneb Krása jednoduchosti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: AI (inspektor Šetřílek)

Prodejna potravin se sedmdesátých let minulého století

Dřív bylo všeho málo a lidé po něčem toužili. Po výrobcích, po službách, po informacích. Rozhodování bylo jednoduché, pokud jste se rozhodovat mohli. Dnes je všeho hodně a my si nikdy nemůžeme být jisti, že naše konečná volba je jediná správná.

Článek

V obchodě byly například dva druhy mléka: modré a červené. Modré bylo polotučné a červené plnotučné. Hotovo.

V obchodě byly dva druhy taveného sýra: zelená třicítka a červená sedmdesátka. Hotovo.

Toaletní papíry byly dva: motaný a skládaný. Hotovo.

Na úžasnou štiplavou chuť jogurtu ve skle dodnes rád vzpomínám, jak jsem sundal hliníkové víčko a musel dlouhou lžičkou zajet až dospodu, abych rozmíchal jahodovou marmeládu na dně…

A ještě rád našim dětem vyprávím, jak v regálech prodejen potravin byly vystaveny dva druhy konzervy: vepřová a hovězí. Hotovo.

Z estetického hlediska zajímavá podívaná: napravo v několika řadách nad sebou úhledně vyskládáno hovězí, nalevo stejně uspořádané vepřové. Jednoduché a krásné.

Výběr pečiva byl stejně jednoduchý: rohlíky nebo chleba. Hotovo.

I když, teď si vzpomínám na skvělou chuť karlovarských rohlíků, takže nějaký výběr přece jen asi byl. V mých vzpomínkách to už mám prostě takto. Zboží bylo málo, výběr byl malý a tím pádem nákup byl velmi jednoduchý a rychlý.

Samozřejmě, že při prohlížení dobových fotografií jsem rychle vyveden z omylu a jen nerad zaplňuji mezery mé selektivní paměti. Z fotografií je totiž vidět, že zboží bylo více, než si pamatuji, ale přece jen ten výběr byl velmi omezený.

A taky v dobách centrálního plánování mělo zboží pevné ceny, které byly vytisknuty přímo na obalu. Takže bylo úplně jedno, ve kterém obchodě jste nakupovali, protože všechno stálo stejně. Dnes děláme z každého nákupu událost sezóny, připravujeme se na něj, pročítáme letáky, kde je co nejlevnější a v akci. A jezdíme jako blázni z jednoho obchodu do druhého, protože tu je levné mléko a tam je zase levné pivo…

Jako vášnivý obhájce kapitalismu samozřejmě vím, že zásadní podmínkou zdravého trhu je konkurence – výsledkem je však takřka neomezená nabídka v jakémkoliv oboru. Výrobcům se osvědčilo pravidlo: když se prodá jeden margarín, musí se prodat i druhý margarín. A když se prodávají tyto dva margaríny, musí se prodávat i třetí margarín. A tak dále. To přináší zvýšené nároky na naši pozornost a orientaci v produktech a cenách. Nakonec stojíme před regálem s margarínem a nevíme, který z těch dvaceti druhů si vybrat.

Inu, to jsou záludnosti těch rychlých změn a možnosti volby.

Ale nakonec nás z toho všeho vytáhne umělá inteligence, která nás zbaví svobodného uvažování a ve finále nám i nenápadně poradí, koho volit do parlamentu a jaký margarín si máme koupit.

(Mimochodem: jestli vám na té úvodní fotografii k článku přijde něco zvláštního, máte pravdu: vygenerovala ji AI - umělá inteligence.)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz